مواضع دولت،گروه ها و شخصیت های کشور عراق:

– در پی موافقت نکردن پارلمان عراق با اعلام حالت فوق¬العاده و اعطای اختیارات ویژه به نخست وزیر عراق، نوری مالکی  اعلام کرد با استفاده از قانون سلامت ملی و با حمایتهای مردمی، کشور را از وجود تروریست¬ها پاکسازی کرده و با لبیک شهروندان به فتوای مرجعیت و درخواست ملی با توطئه تروریستی علیه  عراق مقابله خواهد کرد. نوری مالکی همچنین برای دفع زودهنگام خطر داعش از آمریکا کمک خواست.

– حضرت آیت¬الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق، با صدور فرمان جهاد کفایی مردم و نیروهای مسلح و امنیتی این کشور را به دفاع از عراق و مقدسات و مقابله شجاعانه با تروریست¬ها فرا خواند.

–  در پی صدور فتوای جهاد کفایی از سوی حضرت آیت¬الله سیستانی، آیت‌الله مرتضی قزوینی، سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، آیت‌الله بشیر نجفی و مقتدا صدر با صدور بیانیه¬های جداگانه مردم را به دفاع از سرزمین عراق فراخواندند.

– علمای اهل تسنن عراق نیز با صدور بیانیه¬ای بر حمایت و ایستادگی کامل خود در کنار نیروهای امنیتی اینکشور علیه تروریست‌های داعش تأکید کردند.

– م

 

سعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان از نیروهای ‌خود در‌خواست کرد‌ تا از مرز‌های اقلیم کردستان، جان و اموال شهروندان دفاع کنند. مسعود بارزانی 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت