پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی شیمی: بررسی انتشار گاز کلر در حوادث
متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی

با عنوان : بررسی انتشار گاز کلر در حوادث

در ادامه مطلب می توانید صفحات ابتدایی این پایان نامه را بخوانید
و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.
 

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی شیمی – مهندسی محیط زیست
عنوان:
بررسی انتشار گاز کلر در حوادث
برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
کلر گازی است با رنگ زرد مایل به سبز که بویی تند داشته و بسیار سمی می باشد. به همین دلیل تنفس آن باعث خفگی شده تا آنجا که از این ماده به عنوان سلاح شیمیایی در جنگ ها استفاده می گردد.
کلر در سال 1744 میلادی در آزمایشگاهی در سوئد کشف و در سال 1810 به عنوان یک عنصر جدید شناخته شد. نام کلر از کلمه یونانی بنام «کلرس» که به معنای سبز کمرنگ می باشد، اقتباس گردیده است.
گاز کلر به عنوان یکی از مواد شیمیایی استراتژیک در جهان مطرح است. کلر از تصفیه آب گرفته تا صنایع تولیدی به کار برده می شود. علاوه بر کاربردهای مفید، به دلیل خطرناک بودن کلر برای سلامتی انسانها از آن در حملات تروریستی استفاده می شود. انتشار ناخواسته گاز کلر طی حوادث نیز تلفاتی در پی خواهد داشت.
بنابراین، بررسی خواص کلر و مدلسازی انتشار آن برای آمادگی در برابر حوادث احتمالی یک ضرورت می باشد. در این مطالعه، ابتدا به تعریف گاز کلر و خصوصیات آن پرداخته و سپس به بررسی حوادثی که منجر به انتشار گاز کلر به محیط در حد وسیع شده است می پردازیم. سپس به بررسی خلل های موجود در مدلسازی انتشار گازهای سنگین به ویژه کلر پرداخته می شود.
مقدمه:
با توجه به کاربردهای گسترده کلر در صنایع مختلف نظیر تصفیه آب، تولید محصولات کاغذی، مواد ضدعفونی کننده، رنگدانه ها، مواد غذایی، حشره کش ها، رنگ ها، فرآورده های نفتی و غیره، به عنوان یک ماده شیمیایی استراتژیک در جهان مطرح است. با توجه به خطرات و صدمات جبران ناپذیر کلر در حوادث، آمادگی برای مقابله، یک ضرورت محسوب می شود. طی دهه های اخیر، حوادث بسیار جدی در رابطه با انتشار ناخواسته گاز کلر به محیط زیست و در پی آن صدمات جانی رخ داده است که اهمیت این ماده مهم را دو چندان نموده است. مطالعات و بررسی های مختلفی در ارتباط با این حوادث انجام شده است تا مسئولین را برای مقابله با حوادث ناخواسته بعدی، چگونگی مقابله با آن و کاهش خطرات بعدی آماده سازد. همچنین، مطالعاتی نیز در مورد پیش بینی گسترده صدمات احتمالی پس از حادثه انجام شده است که هرکدام از محل خاص خود حائز اهمیت است.
بروز حوادث در بسیاری از موارد، قابل درک، پیش بینی

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

و اجتناب نیست. کسب آمادگی لازم برای پاسخ به این بحران ها در زمان و مکان بروز، مستلزم شناخت و ارزیابی مکان های پرخطر می باشد. بروز حادثه در نقاط پر تراکم، دامنه تاثیرات مخرب گسترده تری را در جامعه به همراه دارد. میزان خسارت های ناشی از این حوادث وابسته به میزان گسترش اولین عکس العمل نسبت به حادثه، در محل بروز و محیط اطراف آن است.
پاسخ مناسب به این شرایط، نیازمند هماهنگی مناسب میان افراد و موسسات محلی می باشد. این امر زمانی اجرا می گردد که سطح آگاهی در جامعه از احتمال خطر و نیاز برای آمادگی متقابل برای مقابله با آن بالا رود.
قوانین مرتبط با ایمنی در کار و اجتناب از حوادث در تمام جوامع وجود دارد. هدف این قوانین حفاظت اولیه از کارکنان و همچنین از محیط اطراف آن است. معمولا این قوانین شامل مشخصاتی می باشند که لازم است از جنبه بروز خطر، مورد ارزیابی قرار گیرند تا از لحاظ حد رعایت ایمنی موجود، مورد رضایت واقع شوند.
بروز حوادث متعدد، حاکی از عدم تاثیر کامل قوانین مرتبط با ایمنی در کار بوده است. لذا لازم است قوانین جدیدی بر پایه احتمال بروز خطر توسعه داده شوتد تا بروز حادثه در موسسات، به خصوص فعالیت های صنعتی را کاهش دهد.
فصل اول این مطالعه به بررسی خصوصیات گاز کلر، کاربردهای آن، روش های تولید و نگهداری و اطلاعات مربوط به تاثیر آن در سلامتی انسان می پردازد. فصل های دوم و سوم به بیان دو حادثه مهم که طی آن ها مقادیر زیادی گاز کلر در محیط پخش شده و بررسی اثرات بعدی آنها می پردازد. در فصل چهارم به بررسی مدل های ارائه شده در خصوص مدلسازی انتشار گازهای سنگین به خصوص گاز کلر پرداخته شده است. در فصل پنجم به حادثه ای از انتشار گاز کلر و مطالعات انجام شده در این زمینه و برآورد خسارت های وارد شده بر اثر این اتفاق پرداخته شده است. در 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت