پیاده راه، فضای عمومی شهری/،پایان نامه گسترش پیاده راه ها |
پیاده راه، فضای عمومی شهری/،پایان نامه گسترش پیاده راه ها
پیادهراه، فضای عمومی شهری[1]
تحقیقات مختلف نشان مى دهد که 4 کیفیت کلیدى براى یک محیط با کیفیت بالا نیاز است:
دسترسى و ارتباطات ( راحت براى استفاده، آسانى رسیدن و حرکت در آن)
فعالیت ها ( فراهم کردن دلیلى براى حضور در آن، حیاتى و واحد و یکتا )
راحت و تصویر ذهنى ( امن و پاکیزه، سبز و جذاب )
– معاشرت پذیر ( پرورش روابط همسایگى، دوستى، روابط متقابل، تنوع و…) ( carmona,20008:12).
چهار مؤلفه قابلیت پیادهروی (مطلوبیت و مطبوعیت، ایمنی و امنیت، آسایش و راحتی و تسهیلات و دسترسی)
مؤلفههایی نظیر مطبوعیت و مطلوبیت، آسایش و راحتی، ایمنی و امنیت و تسهیلات و دسترسی عابر پیاده مطبوعیت و مطلوبیت در اینجا منظور از مطلوبیت، جذابیت، دلپذیری و شاداب بودن فضا به منظور انجام فعالیت های تفریحی و ورزشی از جمله پیادهروی است.
دسترسی: دسترسی معیاری است که آسایش شهروندان در رسیدن به مکان مورد نظر را تامین مینماید(چپمن، 1386: 156).
ایمنی: منظور از ایمنی مراقبت و رسیدگی سریع به مکان های مورد نظر و کاربران آن در برابر خطرات احتمالی است (پور محمدی،94:1385).
آسایش و راحتی: در مبحث فعلی توجه به مولفههایی از قبیل پیوستگی و هموار بودن سطوح، وجود مکان های مکث و استراحت، اختصاص عرض کافی به معابر پیاده و در نظر گرفتن تمهیداتی برای پناه گرفتن از آفتاب و باران موجب آسایش و راحتی شهروندان هنگام فعالیت های پیادهروی میگردد. آسایش (واکنش عاطفی مثبت به محیط خارجی، محیط پیادهروی و نسبت به موقعیت است که شامل واکنشهای فیزیولوژیکی، فیزیکی، اجتماعی و روانی است).
2-9-2- نیازهای اصلی پیادهها
برنامهریزی، طراحی و نگهداری مسیرهای پیاده باید با توجه به پنج عامل زیر انجام گیرد:
– پیوستگی
– کوتاهی
– زیبایی و امنیت
– ایمنی
– راحتی (وزارت مسکن و شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری،1375 ).
سرزندگی: شاید بتوان تنوع و فعالیتپذیری را به عنوان دو مؤلفه تأثیرگذار در سرزندگی فضاهای شهری دانست. یکی از راههای رسیدن به تنوع، به کار گرفتن نمادهای شهریاند که بر گرفته از کالبد موجود و ارزشهای بافت تعریف میگردند، که به خوانایی مسیر افزوده و آن را به نماد تبدیل میکند. از دیگر عوامل سرزندگی و تنوع پیادهراها، ایجاد کاربر یهای متنوع و متناسب با هر سکانس پیادهراه، استقرار کاربر یهای خدماتی که تداوم حضور شهروند را در پی دارد و همچنین استقرار کاربریهای اوقا ت فراغت ، تنوع مبلمان در طول مسیر و هماهنگی روشنایی مسیر بدنهها و تأ کید روشنایی روی عناصر و بناهای شاخص میباشد (پاکزاد،1386). از آنجایی که فعالیتها و کنشهای متفاوت به راحتی براساس نیاز، زمان و …تغییر میکنند، در طراحی پیاده بایستی از انعطاف مناسب برخوردار باشند. گوناگونی(تنوع) تجربه فضا دلالت بر ویژگیهای محیطی مکا هایی میکند که واجد فرمها، استفادهها و معانی گوناگون باشند؛ کاربریهای متنوع جاذب با تأمین و تولید جریانهای حرکت پیاده، در فضای پیادهراه این کیفیت را فراهم میآورند)بنتلی و همکاران،1382). در این راستا، فعالیتهای اختیاری و تفریحی، بخش قابل توجهی از فعالیتهای اجتماعی را باید در پیادهراها دربرگیرند که در شکلگیری این مفهوم در این فضا بایستی دقت لازم به عمل آید.
[1] Pedestrian Way, Public Urban Space
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
[یکشنبه 1398-07-28] [ 03:00:00 ق.ظ ]
|