۱-۶-۳-۲-محدودیت­های غیر­قابل کنترل

۱-۶-۳-۲-۱- کنترل شرایط روحی و حالت روانی آزمودنی­ها.

۱-۶-۳-۲-۲- دسترسی کامل به آزمودنی­ها.

۱-۶-۳-۲-۳- تغذیه آزمودنی­ها.

۱-۶-۳-۲-۴- فعالیت بدنی آزمودنی­ها در هر دو گروه غیر از ورزش تحت نظر محقق.

تعریف واژه ­ها و اصطلاحات
۱-۷-۱- ظرفیت­های عملکردی[۸]: قابلیت فرد در حفظ تعادل و تحرک در انجام فعالیت­های روزانه که شامل فعالیت­های مانند راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله، ایستادن و نشستن می­باشد (۱۰۰).

۱-۷-۴- ورزش (تمرین) استقامتی(هوازی)[۹]: گروه­های بزرگی از عضلات را طی فعالیت­های دینامیک درگیر می­ کند و باعث افزایش قابل توجه ضربان قلب و مصرف انرژی می­شود (۱۰۰).

۱-۷-۵- بیماری مولتیپل اسکلروز[۱۰]: یک بیماری مزمن و پیشرونده سیستم عصبی مرکزی است؛ که، به میلین اعصاب مغز و نخاع آسیب رسانده و اسکار[۱۱]های ایجاد شده در این مکان­ها منجر به کندی عبور پیام­های عصبی می­شود (۲، ۴و۵).

۱-۷-۶- عوامل خطرزای بیماری شریان کرونری: به عواملی که موجب ایجاد و پیشرفت روند بیماری کرونر قلب می­شوند، عوامل خطرزا اطلاق می­شود (۷).

۱-۷-۷- تری­گلیسیرید (TG )[12]: شکل ذخیره شده چربی در بدن انسان که هر ملکول آن از سه ملکول اسید چرب و یک ملکول گلیسرول تشکیل شده است. در حالت ناشتا تری­گلیسیریدهای ذخیره شده در بافت­های عضلانی و چربی تجزیه شده و اسیدهای چرب حاصل برای استفاده به بافت­های مختلف منتقل می‌شوند (۱۴۷).

۱-۷-۸- کلسترول تام[۱۳]: کلسترول ماده­ای دارای ساختمان استروئیدی و از مشتقات چربی است که هم در بدن توسط کبد ساخته می‌شود و هم در غذاهایی که منابع حیوانی دارد یافت می‌شود. کل کلسترول موجود در گردش خون را کلسترول تام می‌نامند که مقدار آن در فرد سالم و بالغ ۵/۱ تا ۸/۲ گرم در لیتر است (۷).

۱-۷-۹- کلسترول لیپوپروتئین کم­چگال (C– LDL)[14]: نوعی از لیپوپروتئین­های پلاسمایی که حاوی تری گلیسیرید کم، کلسترول زیاد و مقادیر متوسطی از پروتئین و فسفو لیپید است (۷).

۱-۷-۱۰- کلسترول لیپوپروتئین پرچگال (C–HDL)[15]: نوعی از لیپوپروتئین های پلاسمایی که حاوی پروتئین زیاد، تری­گلیسیرید کم، مقادیر متوسط فسفو لیپید و مقادیر نسبتاَ کم کلسترول است (۷).

۱-۷-۱۱- نسبت کلسترول تام به کلسترول لیپوپروتئین پرچگال ( ):  از تقسیم غلظت­های کلسترول تام بر کلسترول لیپوپروتئین پرچگال پلاسما بدست می‌آید، که به عنوان یکی از عوامل خطرزای بیماری قلبی عروقی شناخته شده است (۷).

۱-۷-۱۲- نسبت کلسترول لیپوپروتئین کم­چگال به پرچگال ( ): از تقسیم غلظت­های کلسترول لیپوپروتئین کم‌چگال به پرچگال پلاسما بدست می‌آید، که به

 

ادامه مطلب

 

دیگر سایت ها :

پایان نامه شناسایی فاکتور ریسک برون سپاری پروژ‏ه‏ فناوری اطلاعات

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت