جدیدی شده است که به دلیل عدم وجود پژوهش هایی از این دست، می تواند اثرگذاری قابل توجهی در پیشبرد آن داشته باشد. از دیدگاه داخلی نیز با توجه به مطالعات و بررسی های انجام شده توسط پژوهشگر، می توان ادعا نمود که پژوهش کاربردی خاصی در زمینه یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار صورت نگرفته است و مطالعه موردی که در این پژوهش انجام خواهد شد جزء اولین پژوهش های کاربردی در این زمینه در داخل کشور خواهد بود علاوه بر آن خاطرنشان می شود اکثر پژوهش های صورت گرفته در داخل و خارج از کشور این مقوله ها را در حوزه هایی خاص نظیر یکپارچگی  فرآیندی در زنجیره تأمین بررسی نموده اند و کمتر تلاشی در جهت نگاه جامع بر این قضیه صورت داده شده است.
۱-۷- قلمرو زمانی و مکانی پژوهش
قلمرو زمانی پژوهش سال ۹۱-۹۰ می باشد و قلمرو مکانی آن ایران می باشد. همچنین برای مطالعه موردی از شرکت خدمات انفورماتیک راهبر استفاده شده است.
۱-۸- روش پژوهش
از آنجا که هدف از این پژوهش، تدوین چارچوبی جهت ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار می باشد، روش پژوهش مورد استفاده آمیخته اکتشافی با بهره گرفتن از ابزارهای کیفی وکمی می باشد. با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانه ای و با بهره گیری از روش متاسنتز[۴] چارچوب اولیه ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار استخراج شده و با بهره گیری از نظرات خبرگان از طریق پرسش نامه و مصاحبه چارچوب اولیه اصلاح و چارچوب نهایی ارائه گردید. سپس از طریق پرسش نامه میزان یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار در شرکت نمونه اندازه گیری و مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت.
۱-۹- ساختار پایان نامه
فصل حاضر که فصل اول پایان نامه می باشد به بیان کلیاتی در ارتباط با هدف و جنبه نوآوری پژوهش و تعریف مسئله، کاربردهای پژوهش، روش انجام آن و ساختار نگارشی پژوهش اختصاص دارد. در فصل دوم ادبیات مربوط به شناخت فرآیندهای کسب وکار و جنبه های مختلف دخیل در آن و یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار و شاخص های ارزیابی جهت تعیین میزان یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار بررسی شده است و با بهره گرفتن از روش متاسنتز، چارچوب اولیه برای ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب و کار استخراج شده است. در فصل سوم روش شناسی پژوهش آورده شده است. در فصل چهارم نتایج حاصل از اجرای پرسش نامه درمیان خبرگان، اصلاح چارچوب اولیه، تدوین چارچوب نهایی و در نهایت اجرای پرسش نامه در شرکت نمونه و تحلیل نتایج حاصل از آن آورده شده است. فصل پنجم مربوط به جمع بندی کلی این پژوهش است و بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه پیشنهادهایی به شرکت خدمات انفورماتیک راهبر داده شده است و در آخر موضوعاتی برای پژوهش های آینده پیشنهاد شده است.
۱-۱۰- تعریف واژگان کلیدی
فرآیند کسب وکار[۵]: فرآیند یک مجموعه ساختار است که به منظور تولید یک خروجی ویژه برای یک مشتری یا بازار ویژه به وسیله یک سری فعالیت ها شکل می گیرد. یک فرآیند در واقع نتیجه یک سفارش خاص از فعالیت های کاری در زمان و مکان مشخص با ابتدا و انتهای تعیین شده و ورودی ها و خروجی های کاملاً واضح می باشد و در حقیقت ساختاری برای عمل می باشد. فرآیندها دارای یک شروع و یک پایان مشخص هستند ( داونپورت، ۱۹۹۳ ).
روش متاسنتز ( فراترکیب )[۶]: متاسنتز نوعی مطالعه کیفی می باشد که اطلاعات و یافته های استخراج شده از مطالعات کیفی دیگر با موضوع مرتبط و مشابه را بررسی می کند. در نتیجه، نمونه مورد نظر برای متاستنز، از مطالعات کیفی منتخب و بر اساس ارتباط آن ها با پرسش پژوهش، ساخته می شود. متاسنتز، مرور یکپارچه ادبیات کیفی موضوع مورد نظر نیست. همچنین؛ تجزیه و تحلیل داده ثانویه و داده اصلی از مطالعات منتخب نیز نمی باشد. بلکه، تحلیل یافته های این مطالعات می باشد. به عبارتی، متاسنتز، ترکیب تفسیرهای داده های اصلی مطالعات منتخب می باشد ( زیمر، ۲۰۰۴ ).

۱-۱۱- نتیجه گیری
همانطور که ذکر شد این فصل به بررسی کلیات موضوع پرداخته و پس از بیان مقدمه ای در مورد زمینه پژوهش، مسئله و هدف آن تبیین شده است. سپس مفروضات پژوهش و جنبه نوآوری آن مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است. در فصل های بعد به تشریح چارچوب و تحلیل داده های حاصل از نظرات افراد خبره و مطالعه موردی پرداخته می شود.
۱-Process

ادامه مطلب

دیگر سایت ها :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت