فرضیه های تحقیق
۱- تجربه انجام بازی‌های رایانه ای بر زمان واکنش کودکان ۹ تا ۱۱ سال تاثیر دارد.
۲- تجربه انجام بازی‌های رایانه ای برخرده مقیاس ‌جابه‌جایی‌کودکان ۹ تا۱۱ سال تاثیر دارد.
۳- تجربه انجام بازی‌های رایانه ای بر خرده مقیاس کنترل‌شی‌کودکان ۹ تا۱۱ سال تاثیر دارد.
۴- تجربه انجام بازی‌های رایانه ای بر تبحر‌حرکتی کودکان ۹ تا ۱۱ سال تاثیر دارد.
محدودیت ها
– وجود متغیرهای مزاحم که کنترل آن در طی انجام تحقیق ناممکن بود. بدین صورت که بازیهای رایانه ای متنوع هستند و نوجوانان برحسب علاقه این نوع بازیها را انتخاب می نمایند.
– وجود دستگاه های متنوع بازی که خود یکی از عوامل مهم در بروز میزان اثر بخشی است.
تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم و متغیرهای مورد مطالعه
بازی :
تعریف نظری : بازی جنبه های وسیعی را در برمی گیرد و از این رو تعاریف زیادی از بازی ارائه گردیده است. هریک از این تعاریف برجسته نمودن جنبه ای از بازی، دیدگاه خاصی را عرضه می کنند.
در فرهنگ بزرگ وبستر[۱۱] بازی به صورتهای زیر تعریف شده است :
الف – حرکت، جنبش و فعالیت به مثابه حرکت عضلات
ب – آزادی یا محدوده ای برای حرکت یا جنبش
ج – فعالیت یا تمرین برای سرگرمی، تفریح یا ورزش
مشخصه این تعریف محدود نمودن بازی به جنبش های حرکتی و عضلانی است ( احمدوند، محمد علی، ۱۳۷۲).
تعریف عملیاتی : منظور از
بازی در این تحقیق انواع بازیهای رایانه ای است از قبیل ( فوتبال[۱۲]، جنرال[۱۳]، کانتر استریک[۱۴]، مدال افتخار[۱۵] و ) که در دسترس همه کودکان چه در منزل و چه در گیم نت ها وجود دارد.
رایانه :
تعریف نظری : دستگاهی الکترونیکی است که با دریافت برنامه کار، قادر است عملیات ریاضی و منطقی زیادی را با سرعت و دقت بسیار بالا انجام دهد (مبینی،کامران، ۱۳۷۰).
تعریف عملیاتی : منظور از رایانه در اینجا نوعی دستگاه است که  بازیهای رایانه ای توسط آن انجام می‌شود.
مهارت های حرکتی
تعریف نظری : مهارت های حرکتی شامل چند کلید واژه است، مهارت : که بر تکلیفی دلالت می‌کند که دارای هدف خاصی است و نیاز به تمرین دارد و این تمرین با حرکت ارادی بدن و اندام انجام می گردد  حرکات : ویژگی های رفتاری یک اندام خاص یا ترکیبی از اندام ها را نشان می دهد. در این مفهوم حرکات اجزای تشکیل دهنده ی مهارت هاست به عنوان مثال انواع مختلفی از ویژگی های رفتاری اندام وجود دارد که فرد را با موفقت قادر به راه رفتن می سازد. اعمال : پاسخ های هدفداری است که از حرکات بدن و یا اندام تشکیل شده و به نوعی هم خانواده حرکات است و به عنوان طبقه‌ای معادل با حرکات اشاره کرده اند. همه اینها مهارت های حرکتی را شامل می شوند (مگیل ۲۰۰۳، ترجمه واعظ موسوی،کاظم و شجاعی ،ستاره، ۱۳۹۱). تعریف عملیاتی : منظور نمره ای است که کودکان از آزمون اولریخ کسب می کند.

زمان واکنش

ادامه مطلب

دیگر سایت ها :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت