پایان نامه آموزش ذهن آگاهی/اختلال وحشتزدگی
اختلال وحشتزدگی
اختلال وحشتزدگی، هجوم اضطرابِ غالب و شدیدی است که زمان حمله گاه کمتر از چند دقیقه و در موارد نادر تا چند ساعت دوام می یابد و ظاهراً دلیل مشخصی برای هجوم آن در دست نیست. در زمان حمله اغلب چهار مورد از ناراحتی هایی نظیر سرگیجه، تپش قلب شدید، احساس گلو گرفتگی، افکار فرار، حواس پرتی، لرزش در اندام های بدن، گرفتگی در ناحیه قفسه سینه، افزایش ضربان نبض، اسهال، دل به هم خوردگی، تنفس سریع، احساس خفگی، تنگی نفس، بی حس شدن انگشتان، داغ شدن بدن، احساس شدید سرما و یا عرق کردن احساس می شود. ممکن است احساس غریبی بر فرد حاکم گردد و دنیا را غیرواقعی ببیند. نشانه های این نوع اضطراب، ناگهانی و بدون مقدمه ایجاد می شود و شدت آن در مدت 10 دقیقه افزایش می یابد. بعضی ها در شرایط حمله وحشت از دیوانه شدن و از دست دادن مشاعره و از بیماری اسکیزوفرنی می ترسند، اما نشانه های اسکیزوفرنی با این اختلال متفاوت است. افراد اسکیزوفرن خود را سالم و طبیعی می پندارند و معتقدند آن چه به ذهنشان می رسد کاملاً طبیعی است (دیویسون و همکاران ، 1388). حملات

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

وحشتزدگی اغلب در اواخر نوجوانی شروع می شوند و همچنین ابتلا به حملات وحشتزدگی می تواند ارثی باشد (کسلر و همکاران، 2005).

در DSM-IV-TR اختلال وحشتزدگی به صورت همراه با آگورا فوبیا[1] تشخیص داده می شود. آگورا فوبیا یا ترس از فضاهای باز، ترس از قرا گرفتن به تنهایی در فضاهای باز و دور شدن از منزل است. این افراد به دشواری در خیابان ها یا پارک های خلوت قدم می زنند و از اینکه در موقعیتی قرار بگیرند که در صورت بروز حادثه و یا مثلاً اگر به سرگیجه، بیهوشی، حمله قلبی، خفگی و غیره گرفتار شوند و کسی نتواند به آنها کمک کند بیمناک هستند (برنز ، 1388). این اختلال در بین زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود، اغلب در نوجوانی شکل می گیرد و چون از ترک منازل خود می ترسند، مراجعه به کلینیک ها و درمان برای آنها دشوار است (الیوت و ریفر، 2000).

2-2-1-3-اختلالات اضطراب فراگیر
نشانه های این اختلال، اضطراب غیرواقعی، افراطی و عصبی شدن بی موردی است که به هیچ موقعیت خاص یا تنیدگی خارجی مربوط نمی شود. استراوس[2] (1994) این خصوصیت را در بیش از 75 درصد کودکان گزارش کرده است. کودکان مضطرب درباره وضع آینده، ارزشیابی های بعدی، رویدادهای اجتماعی، فعالیت های خانوادگی، پیشرفت های ورزشی، مشکلات بهداشتی خود و خلاصه آنچه در آینده و حتی یک ساعت بعد ممکن است برایشان رخ دهد، دلهره و نگرانی دارند. تنش های ظاهری، عصبانیت و تغییرات جسمانی از نشانه های این اضطراب است (به نقل از جانگ و کیم، 2012).

ویژگی اصلی اضطراب فراگیر، اضطراب غیرواقعی و بیش از اندازه و نگرانی در مورد رویدادها و حوادث، بدون وجود علائم فوبیک یا وحشتزدگی است. این افراد به سختی می توانند این نگرانی ها را کنترل کنند و حداقل 6 ماه مداوم این علائم طول می کشند. از دیگر علائم این نوع اضطراب، افزایش تحریک و هیجان پذیری، مشکلات خواب، تمرکز ضعیف و شکایات بدنی همچون لرزش، تعریق و مشکلات روده و معده است (ریکلس[3] و همکاران، 2000).

[1] – Agoraphobia

[2] – Strauss

[3] – Rickels

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت