دانلود پایان نامه ارشد:شناسایی مشخصات فیزیکی (بافت، وزن مخصوص، رطوبت) و شیمیائی خاک در منطقه دارابکلا-مازندران |
ویژگیهای رویشگاه به شکل متناسبی در پوشش گیاهی منعکس میشود و شاخصهای کیفیت را میتوان در پوشش گیاهی یافت نمود (بارنس[3]، 1998). رشد درخت ترکیبی از عوامل محیطی شامل انسان و طبیعت میباشد که الگوی رویش درخت را در طول زمان تغییر میدهد. با شناخت شرایط محیطی که توسط حلقههای رویشی درختان نشان داده میشود بهتر میتوان شرایط محیطی را در آینده پیشبینی کرد (عابدینی و همکاران، 1387 ؛ حبیبی بی بالانی، 1387). چوب نتیجه یک فرآیند بیولوژیکی میباشد که تحت تاثیر دامنه گستردهای از عوامل ژنتیکی و محیطی رشد میکند و ویژگیهای متفاوتی دارد. درک فرایندی که سبب رشد درختان میشود، به درک چگونگی پدید آمدن خصوصیات متفاوت چوب کمک میکند (پانچس[4] ، 2004). تنش گیاهان در روی حلقههای رویش بسته به نوع گونه، شکل رشد، موقعیت رویشگاه، نوع خاک، مبدا ژئولوژیکی و وقوع تنشهایی مانند مسمومیت، هجوم انگل ها، پای کوبی و فشرده شدن خاک متفاوت میباشد (والتر[5] ، 1973).
1-5-2- جادههای جنگلی
جادههای جنگلی یکی از مهمترین مجراهای پراکنش گونههای بومی بیگانه و مهاجم در جنگل بشمار میروند (حسینی و همکاران، 1387؛ شاهنظری، 1385). جادهها بعنوان شاهرگهای حیاتی یک جامعه و نیز بعنوان مورد بسیار مهمی در مدیریت حفظ منظر محسوب میگردند و در صورت عدم توسعه و گسترش آنها، حیات و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه مختل خواهد شد (نکویی مهر و همکاران، 1385؛ بدراقی، 1387 ؛ لوگو[6]، 2000). احداث جاده اثرات منفی زیست- محیطی از جمله کاهش سطح جنگل در میکروکلیما، تخریب زهکشی طبیعی، تخریب خاک و رسوب آب رودخانهای و تغییر رژیم نوری، اسیدیته، رطوبت و غیره را در پی دارد (ایگان و همکاران[7]، 1998 ؛ وینکترام و همکاران[8]، 2007؛ کریم و ملک[9]، 2008)، اما جاده جنگلی، تنها راه دسترسی به جنگل و استفاده بهینه از مواهب آن میباشد (ساریخانی، 1380). از طرفی جاده عاملی برای ارتباط درست با طبیعت است که اثرات منفی آن را می توان با یک طراحی مناسب به اثرات مثبت تبدیل نمود. در اثر ساخت جادهها، خاک منطقه زیر و رو شده و تغییرات فیزیکی و شیمیایی قابل توجهی در آن بوجود می آید که منجر به ایجاد شرایط رویشگاهی خاص در منطقه میشود (ثابتی، 1373). علاوه براین، با ساخت جادههای جنگلی، نور بیشتری نیز وارد توده جنگلی شده و سبب رویش گونههای نورپسند و سریعالرشد نظیر توسکا، تمشک، کلهو و … در حاشیه جادهها میشود (شاهنظری، 1385؛ جانسون و همکاران[10]، 1975 ؛ لامونت و همکاران[11]، a 1994 ؛ پارندیس و جونز، 2000). درختان حاشیه جادهها در اثر برخورداری از نور اغلب افزایش رشد دارند. عرض جاده هم در این تغییرات تاثیرگذار میباشد (شاهنظری، 1385 ). درختان در محیط باز زیتوده بیشتری تولید میکنند و حجم درختانی که بصورت تودهای زیست میکنند کمتر از درختانی است که در محیط باز به تنهایی رشد میکنند (مصدق، 1375 )، درحالی که به دلیل اختصاص یافتن سطحی از رویشگاه تعدادی از درختان قطع شده و مقداری از توان تولیدی کاهش مییابد (فورنیس و همکاران[12]، 1991). تاثیرگذاری بومشناختی ناشی از ساخت جاده در سطحی بیشتر از عرض جاده جنگلی به وقوع میپیوندد (فورنیس و همکاران، 1991 ؛ فورمن و دبلینگر[13] ، 2000)، این احتمال وجود دارد که بدلیل زیر و رو شدن خاک و فراوانی ازت و همچنین ایجاد آرایشی پیوسته از حفرات در امتداد راههای جنگلی و در نتیجه افزایش تعداد برگهای درختان و توانایی فتوسنتز، تا حدودی تنوع زیستی اندازه و ابعاد درختان و موجودی حجمی تودههای جنگلی اطراف جاده افزایش یافته و بدین ترتیب بخشی از کاهش توان تولیدی رویشگاه (در اثر احداث جاده) بسته به جهت دامنه و گونههای مختلف درختی جبران میشود. درحقیقت جهت جغرافیایی و شیب دامنه با تاثیری که بر مشخصات بومشناختی منطقه (خصوصیات خاک و اقلیم) موجب ایجاد تنوع در گونههای درختی و تغییر تراکم و بیوماس آنها میشود (ساکایی[14] و همکاران، 2003). شبکه جادههای جنگلی از عوامل مهم تقسیمبندی جنگل به سریها، پارسلها و از امور مقدماتی تهیه طرحهای جنگلداری بشمار میرود. با توجه به مراتب فوق، در صورتیکه مدیریت و بهرهبرداری اصولی از جنگل با آیندهنگریهای لازم همراه باشد، لذا احداث جادههای جنگلی از اولویت و اهمیت ویژهای برخوردار میگردد (ساریخانی، 1380). راههای جنگلی را باید در قالب طرحهای جنگلداری و برنامههای جنگلشناسی و متناسب با روش بهرهبرداری از جنگل و مدیریت سر زمین، بعنوان عضو یا وسیله ارایه دهنده خدمات منظور نمود (ساریخانی، 1378).
1-5-2-1 ضرورت احداث جادههای جنگلی
ضرورت احداث جادههای جنگلی به طور خلاصه شامل حفاظت موثر از جنگل، امکان دخالتهای عملی مدیریتی در امر پرورش و جوانسازی جنگل، توسعه جنگل وجنگلداری، اکوتوریسم، به حداکثر رساندن ارزش افزوده تولیدات و جلوگیری از ضایعات محصولات جنگلی و نگه داشتن اکوسیستم و به حداقل رساندن تخریب میباشد (ساریخانی 1380).
1-5-2-2 انواع جادههای جنگلی:
جادههای جنگلی به دو دسته جادههای اصلی جنگلی و جادههای فرعی جنگلی تقسیم میشوند. جادههای اصلی جنگلی خود به سه دسته تقسیم میشوند:
_ جاده اصلی برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنیدجنگلی درجه یک: این جادهها اتصال حوزههای آبخیز به جادههای اصلی و فرعی عامالمنفعه را فراهم میکند. عرض این جادهها 5/5 متر میباشد. این نوع جاده پر ترافیکترین نوع جادههای جنگلی است که میتواند براحتی تا میزان 20000 وسیله نقلیه در سال را تحمل نمایند و در تمام طول سال قابل عبور و مرور میباشند. تناژ قابل تحمل بر روی این جاده 40 تن میباشد (ساریخانی 1380).
_ جاده درجه دو جنگلی: این جادهها یک طرفه بوده و داخل سری ایجاد ارتباط نموده گاهی هم سریهای مختلف را به یکدیگر مرتبط مینمایند. عرض این جادهها 5/4متر میباشد میزان حجم ترافیک قابل تحمل این جادهها بیش از 10000 و کمتر از 20000 در سال میباشد و در تمام فصول سال مگر در شرایط نامناسب قابل استفاده میباشد. تناژ قابل تحمل بر روی آن 30 تن میباشد (ساریخانی 1380).
_ جاده درجه سه جنگلی: این جادهها به جادههای شبکهبندی نیز معروف هستند و یکبانده اند. میزان حجم ترافیک قابل تحمل در این جاده حدوداً تا 10000 وسیله نقلیه در سال میباشد. در این جاده در شرایط مناسب در تمام فصول سال باز است و تناژ قابل تحمل بر روی این جاده 25 تن میباشد (ساریخانی 1380).
1-5-3- مشخصات گیاهشناسی درخت توسکا
توسکای ییلاقی (Alnus subcordata) یکی از گونههایی است که معمولا بعنوان گونه پیشگام آغاز کننده توالی ثانویه عمده در مناطق باز و اطراف جادهها و روی خاکهای واریزهای میروید و از طریق تثبیت ازت بتدریج شرایط را برای حضور سایر گونهها در مراحل بعدی توالی فراهم میسازد (ثابتی، 1373 ؛ زارع و حبشی، 1378؛ حسینی و جلیلوند 2007). این گونه در اثر رقابت نوری بهترین هرس طبیعی را در قیاس با سایر گونهها انجام داده و سبب افزایش طول تنه بدون شاخه و قیمت تجاری چوب میشود (دانشور و همکاران، 1386؛ پارساخو و همکاران، 1387). درخت توسکا، درختی است از تیره توس (Betulaceae) و نیز از درختان سریعالرشد جنگلهای شمال میباشد. دیرزیستی این درخت کمتر از صد سال عمر و رشد حداکثر آنها تا 50 سالگی ادامه مییابد. درختان توسکا اگر بطور منفرد و تک برویند در 20-15 سالگی و در جنگلهای انبوه از 35 سالگی بارور میشوند. این گونه بذر سبک دارد که به سادگی پراکنده شده و امکان زادآوری را افزایش میدهد. بیشتر زادآوری این گونه از طریق زادآوری با بذر میباشد و این درختان جست و ریشه جوش تولید نمیکنند ولی دارای جستهای ساقه سریعالرشد میباشند. توسکا در ایران دارای دو گونه است که در جنگلهای خزری روییده و هر دو نامهای محلی واحدی دارند. ارتفاع گونه توسکای ییلاقی (Alnus subcordata) از چهل متر متجاوز است. این گونه برای حفظ بومسازگان مناطق مردابی وزهکشی خاک، گونهای ارزشمند و مهم است. درخت توسکای ییلاقی نورپسند، طالب خاک مرطوب و تاحدی غنی است ولی رطوبت خاک برایش مهمتر است و حتی در زمینهای ماسهای کنار دریا نیز میروید. قدرت جذب آب زیاد است و مثل گونه اکالیپتوس یکی از مصارف عمده آن، کم کردن آب در زمینهای بسیار مرطوب و پرآب است. توسکا اغلب در کنار رودخانهها، نزدیکی ساحل دریا و جادههای جنگلی بیشتر از داخل تودههای جنگلی دیده میشود. این درخت بومی اروپا و خاورمیانه است و در اغلب جنگلهای شمال ایران در جنگلهای خزری در نقاط مرطوب و دره ها وجود دارد و از قسمتهای ساحلی و جلگه تا ارتفاع 2000متر بالا میرود (ثابتی، 1373).
[سه شنبه 1398-07-16] [ 10:05:00 ب.ظ ]
|