می تواند در زمینه جهانگردی از دیگران سر آمد باشد .این تحقیق در پی آن است که به بررسی عوامل موثر در جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت توریسم ایران بپردازد و موانع و مزایای آن را برشمرده و راه کارهای مناسبی در این ارتباط ارائه نماید به این منظور از روش سنجش مخاطب استفاده شده و با توزیع پرسشنامه بین افراد نتایج را مورد بررسی قرار داده و در پایان به ذکر موانع اهداف و
توصیه هایی موضوع تحقیق پرداخته شده است .(اکبریان،1390،ص150)

1-2 بیان مساله

امروزه صنعت توریسم ابزاری برای توسعه و بالندگی اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی هر کشور محسوب شده و موجب افزایش تولید ناخالص ملی ، اشتغال زایی ، تعامل فرهنگی بین اقوام و ملل مختلف محسوب می گردد.لذا اغلب کشورهای جهان در رقابتی تنگاتنگ و نزدیک در پی بهره گیری از توانمندی های کشور خود هستند تا بتوانند سهم بیشتری از درآمد ناشی از صنعت توریسم را به خود اختصاص دهند و با ساده ترین شکل ممکن به اشتغال زایی بپردازند.ایران از جمله کشورهایی است که دارای جاذبه های فراوانی در زمینه گردشگری است هر گوشه از این کشور زیبایی های خود را دارد . در بین تمام استان های کشور استان گیلان از جمله استان هایی است که دارای قابلیت های زیادی در زمینه طبیعی ، تاریخی ، زیارتی و باستانی است . با توجه به جاذبه های فراوان آن سیل مشتاقانی که هر ساله از نقاط مختلف برای دیدن آن می آیند بنا به نبود امکانات نمی توانند بیشتر از یک روز در این استان بمانند و معمولا برای اقامت به استان های همجوار مانند مازندران را انتخاب می کنند .این در حالی است که در این استان سرمایه گذار برای احداث امکانات برای اقامت گردشگران خارجی مانند هتل چند ستاره که مورد توجه این نوع از گردشگران است وجود ندارد .در صورتی که با جذب سرمایه گذاران برون مرزی و فراهم نمودن بستر مناسب برای فعالیت آن ها در این استان می توان امکانات مورد نیاز گردشگران را فراهم نمود و با افزایش

تعداد گردشگران استان به توسعه گردشگری دست یافت. بنابراین این تحقیق به دنبال بررسی توسعه گردشگری در سطح استان با تاکید بر قابلیت های سرمایه گذار خارجی است .(رضایی،1389،ص3)

1-3 اهمّیت و ضرورت تحقیق

امروزه در شرایطی که اقتصاد ومسائل ناشی از آن توجه بسیاری از سیاستگذاران وبرنامه ریزان اقتصادی را به خود جلب نموده، گردشگری به عنوان صنعتی پویا، پردرآمد و متنوع، فصل جدیدی در مناسبات اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی سیاسی بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه است.(الوانی،1385،ص25)

از نکات مهم مطرح شده در توسعه صنعت گردشگری ضرورت توجه همه جانبه این صنعت در مناطق مورد نظر به گونه است که ضمن ارتقای اقتصادی این نواحی بسترهای مناسب جهت حفظ واحیای منابع مورد بهره برداری قرار گرفته در فرایند توسعه گردشگری را نیز فراهم آورد. گردشگری به علت خاصیت بازدهی زودهنگام آن ، بسترمناسبی برای سرمایه گذاری است.گردشگری می تواند هر دو سرمایه گذاری داخلی وخارجی را جذب نموده واقتصاد رابه حرکت در‌آورد.سرمایه گذاری خارجی بخصوص برای کشورهای در حال توسعه مهم است، اما در سایر کشورها که سرمایه گذاران داخلی علاقه‌ای به سرمایه گذاری در گردشگری ندارند؛سرمایه گذاری خارجی می تواند توسعه گردشگری را سرعت بخشیده ومعیارهای اقتصادی را ارتقا داده و ایده‌ها ، فن آوری ، تماس‌ها و بازارهای جدید رابه ارمغان آورد.برخلاف دیگر سرمایه گذاری ها ، چنین سرمایه گذاری در کشورها باقی خواهد ماند.هتل ها را نمی توان مانند کالاهای اصلی یا سایر کالاها جابجا کرد.براین مبنا می توان رهیافتی را در قالب سرمایه گذاری گردشگری مابین مرکز وپیرامون ،رویه‌ای معکوس از جریان سرمایه دانست.در این رهیافت سرمایه‌ها در زمینه گردشگری از مرکز به پیرامون در حرکت است که تنها می تواند سودآوری خود را در زمینه گردشگری در مقاصد، همان کشورهای پیرامونی،حفظ نماید.از این رو نگرش مرکزـ پیرامون در زمینه گردشگری حالت عکس می گیرد.درست است که مازاد اقتصادی به وسیله یک سیستم مازاد ستانی جهانی به مراکز باز می گردد ولی در این نقطه سرمایه گذاری بر روی گردشگری ، به پیدایش مشاغل ودرآمدهای منتهی گردیده ؛ که جوامع محلی از آن بهرمند می شوند.(شفق،1383،ص54)

با توجه به مطالب فوق الذکر و با در نظر گرفتن این که با دستیابی به شناخت مناسب از نحوه تأثیرگذاری گردشگری در جذب سرمایه گذاری خارجی ، مدیران این امکان را می یابند که اقدامات مناسب تری را در راستای افزایش قابلیت های گردشگری استان در جلب سرمایه گذاری خارجی وداخلی انجام دهند.

1-4فرضیه های تحقیق

استان گیلان قابلیت های لازم برای جذب سرمایه گذاری خارجی را دارد.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

سرمایه گذاری خارجی با ایجاد زیرساخت های توسعه گردشگری در استان رابطه دارد.

جذب سرمایه گذاری خارجی موجب توسعه صنعت گردشگری در منطقه آزاد انزلی می گردد.

1-5 اهداف تحقیق

شناخت جاذبه های استان گیلان برای جذب توریسم

بررسی میزان امکانات و زیرساخت های گردشگری استان برای جذب توریسم

بررسی راه های جذب سرمایه گذار خارجی

1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیّرهای اصلی تحقیق

 سرمایه گذاری خارجی: سرمایه گذاری عبارتست از جریان مخارجی که صرف افزایش یا تثبیت حجم سرمایه واقعی می شود. در حقیقت تعریف دقیق تر، که شامل توصیف فوق نیز می شود، عبارت است از جریان مخارج اختصاص یافته به طرح های تولید کالاهایی که قصد مصرف فوری آنها در میان نباشد. این طرح های سرمایه گذاری ممکن است به شکل افزایش سرمایه مادی و سرمایه انسانی یا موجودی انبار باشد. سرمایه گذاری در حقیقت جریانی است که حجم آن توسط همه طرح هایی تعیین می شود که ارزش حال خالص مثبت یا نرخ بازده داخلی بیشتر از نرخ بهره دارند. از این دو، عامل نخست به ضابطه ارزش حال خالص معروف است و عامل دوم به بازده نهایی سرمایه گذاری نام دارد.(مولایی،1385،ص 182)

گردشگری:

گردشگری به جابجایی موقت مردم به مکانی خارج ازمحل زندگی وکارمعمولی شان اطلاق شده است ببه طوری که مسافران درمدت اقامت درمقصد،فعالیت هایی انجام می دهندوبرای رفع نیازهای آنهاتسهیلات ویژه ای فراهم می شود.انجمن گردشگری بریتانیا،گردش کوتاه مدت مردم درمکان هایی دورازمحل زندگی وکارانهاراگردشگری دانسته است که افراددراین مدت فعالیت هایی رادرخلال اقامت خودانجام
میدهند،بازدیدهاوگردشهای روزانه یاگردش های دسته جمعی ازجمله این فعالیتها ست.

(beeton,2006,p:13)

 1-6 قلمرو تحقیق

قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی تحقیق ، بررسی توسعه گردشگری گیلان با تاکید بر پتانسیل های سرمایه گذاری خارجی می باشد .

قلمرو زمانی: پژوهش حاضر در سال 1390 به اجرا درمی­آید .

قلمرو مکانی: استان گیلان ، بخصوص منطقه آزاد انزلی

 2 -1 مقدمه

صنعت گردشگری در ایران دارای مزیت نسبی بالایی است که در صورت دستیابی به جایگاه شایسته خویش می تواند به رشد اقتصادی ، بهبود اشتغال ، افزایش رفاه اجتماعی و موارد بسیار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت