برای سنجش این عامل رقابتی در نظر گرفته شده است.برای سنجش تاثیر رقبای محلی سوالات۳،۷،۱۰،۱۳،۳۰ در نظر گرفته شده و برای رقبای خارجی سوالات ۴،۸،۱۲،۱۶ را در نظر گرفته ایم.

 

 

 

عوامل نهادی[۱۰]: در نگاه نهادی، محیط، به عنوان بستری تصور می شود که دیدگاه کم و بیش مشترکی از

 

آنچه سازمان ها باید به آن شباهت داشته باشند و چگونه باید رفتار کنند ارائه می‌دهد یا به عبارت دیگر محیطی که در آن استانداردهای اجتماعی تعیین می شود، که از طریق آن سازمان ها مناسب تلقی می شوندو  به تبع آن مشروعیت اجتماعی لازم برای ادامه‌ی استفاده از منابع (خصوصاً سرمایه یا حمایت عمومی) را تضمین می کنند (هچ[۱۱]، ۱۳۸۵، ص ۱۴۲).

 

این عوامل شامل شرکت های در تماس با شرکت, شرکت های مشابه و سیاست های تشویقی دولت می باشد.شرکت های در تماس با شرکت[۱۲]: به شرکت هایی گفته می شود که برای توسعه فروش و یا تولید به بازارهای خارجی وارد شده اند (ولچ و لوستارنین[۱۳]، ۱۹۸۸، ص ۳۴).سوالات ۱۹،۲۱،۲۲،۲۳،۲۵به بررسی این عامل پرداخته است.شرکت های مشابه[۱۴]: به شرکت های موجود در صنعت مشابه که محصول یا خدمات مشابه تولید می کنند، اطلاق می گردد (سالزنیک و پفر[۱۵]، ۱۹۷۸، ص ۱۳۱). سوالات ۲۴،۱۷،۲۰،۲۶به بررسی این عامل پرداخته است.برای بررسی تاثیر سیاست های تشویقی دولت سوالات ۱۸،۲۷،۳۱ در نظر گرفته شده است.

 

 

 

عوامل اقتصادی[۱۶] :مهمترین محیطی که شرکت ها درآن فعالیت میکنند محیط اقتصادی میباشد زیرا شرایط در این محیط میتوانند مدیریت شرکت را تحت تاثیر قرار دهد که از آن به محدودیت اقتصادی نام برده شده که شامل اشباع شدن بازار داخلی, پذیرش کالاهای شرکت در بازارهای خارجی ,بروز رکود در بازارهای داخلی, افزایش نرخ تورم در کشور, تحریم های اقتصادی وارد شده بر کشور است.سوالات ۳۲،۳۳،۳۴،۳۵،۳۶ به این عامل اختصاص دارد.

 

[۱] – Decision Making

 

[۲] – Internationalization

 

[۳] – Calof & Beamish

 

[۴] – holding companay

 

[۵] -Competitive factors

 

[۶] – Domestic Customer

 

ادامه مطلب

دیگر سایت ها :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت