تکنیکهای تدوین و تنظیم استراتژی:مدل ADL |
تکنیکهای تدوین و تنظیم استراتژی:مدل ADL
پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل حیاتی موفقیت در صنعت روانکارهای ایران
تکنیکهای تدوین و تنظیم استراتژی
مدل ADL
ماتریس قدمت- قدرتیا روش ADL مبتنی بر پارادایم تجویزی، رویکرد محتوایی مبتنی بر چرخهی عمر محصول بوده و قابلیت به کارگیری در سطحیک شاخه از صنعت، محصولات مختلفیک شرکت و SBUها را دارد. ماتریس پیشنهادی ADL دارای ویژگیهای مشابه ماتریس های BSG و GE میباشد،یعنی تصویری از مؤسسه در فضایی دو بعدی ایجاد میشود. ADL دریک بعد، چهار مرحله دورهی عمر را که بیانگر ویژگیهای صنعت میباشند، قرار داده است و در بعد دوم، میزان قدرت مؤسسه (موقعیت رقابتی مؤسسه) را در صنعت مشخص کرده است که در 6 گروه مسلط، قوی، مساعد، نگهداشتنی، ضعیف، و بدون دوام طبقه بندی شده برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنیداند.
مسلط: درهرصنعتیدرصورتوجودحداکثریکشرکت میتواند نقش مسلط را داشته باشد. در صورت وجود چنین شرکتی، استانداردهای مربوط به آن صنعت را شرکت مسلط تعیین میکند.
قوی: شرکتهایقوینیزدرهرصنعتی یافتنمیشوند.یکشرکتقویازامتیازهایمعینینسبتبهرقبابرخورداراست. چنینشرکتهاییاستراتژی خود را از میان انتخابهای خود برمیگزینند نه براساس حرکتهای رقبا.
مساعد: منظورازموقعیتمساعدایناستکهبعضیچیزهادرنزدشرکتمنحصربهفردباشد. اینمیتواند بهواسطهیتشخیصیکاستراتژییابهرهبرداریازیکتمرکزویژهباشد. وقتیکهصنایعبخشبخش باشد، پیشتازها سعی میکنند دریک موقعیت مساعد قرار گیرند.
نگهداشتنی: نشانههاییراازفرسایشوعملکردبدازخودبروز میدهد. بااینحال، جایتردیدکمیوجودداردکهشرکتنتواندسزاواریوشایستگیخودرابهواسطهی توجهزیادبهدستآورد. اینموقعیت معمولاً میتواند سود خود را دریک بازار محدودیا متمرکز حفظ کند.
ضعیف:یکشرکتهنگامی دریکموقعیتضعیفقرارداردکهدریکحالتزودگذرباشد. بهطوریکهنتواندبرایمدتطولانیخودراحفظکندوبهناچاروضعیتخودراارتقادهد یاازصحنهخارجشود.
بدوندوام: نیازی به تعریف رسمینیست، زیرا بیانگر آخرین مرحلهای است که در آن، شرکت واقعاً توان بیشتری از آن را ندارد. (علی احمدی، 1388)
[سه شنبه 1398-07-16] [ 09:58:00 ب.ظ ]
|