دانلود پایان نامه ارشد:آموزه مهدویت در احیاء هویت اسلامی |
3.اهداف و فوائد تحقیق …………………………………………………….4
4.روش تحقیق ……………………………………………………………… 4
5.طرح مسئله و پرسشهای تحقیق …………………………………………5
6.پیشینه تحقیق …………………………………………………………….. 5
7.ساختار تحقیق ……………………………………………………………..6
8.محدودیت تحقیق …………………………………………………………. 7
9.مفاهیم و اصطلاحات کلیدی ……………………………………………. 7
فصل دوم: حقیقت حیات دینی و هویت اسلامی
گفتار اول: حیات معنوی انسان و احیاء آن ………………………. 8
جمع بندی مطالب …………………………………………………….. 20
گفتار دوم : چیستی هویت اسلامی ……………………………… 22
هویت دینی انسان …………………………………………………… 28
شاخصه های هویت دینی………………………………………………29
1.اعتقادی………………………………………………………………………. 29
1-1-اعتقاد به خدا ………………………………………………………….. 29
1-2-اعتقاد به معاد …………………………………………………………. 29
1-3-اعتقاد به پیامبر ……………………………………………………….. 30
1-4-اعتقاد به ائمه معصومین ……………………………………………… 30
2.شاخصه های اخلاق ………………………………………………………..30
2-1- توکل ……………………………………………………………………..31
2-2-تواضع ……………………………………………………………………..31
1.شاخصه های سیاسی ………………………………………………………..32
3-1- دشمن شناسی …………………………………………………………..32
فصل سوم: امام معصوم و احیاگری ………………………………………..36
گفتار اول: نیازمندی به حجت الهی ……………………………………….. 36
دلائل نیاز به امام معصوم ……………………………………………………. 39
1.تبیین مفاهیم قرآن ………………………………………………………….. 39
2.ارشاد و هدایت انسانها …………………………………………………….. 39
3.برقراری عدل و امنیت …………………………………………………….. 40
4.جلوگیری از تحریف دین …………………………………………………..40
دیدگاه ملاصدرا درخصوص دلیل نیاز به امام ……………………………. 41
1.ختم نبوت …………………………………………………………………… 41
2.فواید وجودی امام ………………………………………………………… 42
3.وجوب وجود امام ………………………………………………………… 44
دیدگاه آیه ا.. جوادی آملی در خصوص نیاز به امام
گفتار دوم: جایگاه امامت در تفکر شیعه ………………………………… 53
1.آیه اکمال …………………………………………………………………….53
1 -1- روزی که باعث یاس کفار شد ………………………………….. 54
1-2- روزی که مایه اکمال دین شد …………………………………….. 54
1-3- روزی که خداوند دین اسلام را به عنوان دین پسندید ……….. 54
2.سبب نزول…………………………………………………………………54
تفسیر آیه در سایه احادیث …………………………………………. 56
4.وجوب معرفت امام و قبول ولایت او ………………………………..60
5.رویکرد علمای امامیه نسبت به مسئله امامت …………………….. 62
5-1-شیخ صدوق ……………………………………………………….. 62
5-2- شیخ مفید …………………………………………………………..63
5-3- سید مرتضی ……………………………………………………… 63
5-4-شیخ طوسی ………………………………………………………. 63
1.نقش امامت در دین ………………………………………………….. 64
الف)امامت اساس اسلام ………………………………………………… 64
ب)امامت رهبری دین ………………………………………………….. 64
ج) امامت سنگر دفاع از دین …………………………………………. 64
د) امامت مایه نظامندی دین …………………………………………….65
2.توقف شناخت امامت بر نبوت و فهم نبوت ……………………….65
3.مفهوم واقعی معرفت امام …………………………………………… 66
4.امامت استمرار ولایت ……………………………………………… 67
گفتار سوم: اصالت مهدویت ………………………………………….. 78
مهدویت در قرآن ………………………………………………………. 79
مهدویت در احادیث ………………………………………………….. 83
1.حدیث ثقلین ………………………………………………………… 84
2.حدیث من مات…………………………………………………….. 92
3.حدیث اثنا عشر……………………………………………………..96
بررسی تاریخی…………………………………………………….. 100
خلاصه ……………………………………………………………… 101
احادیث خاص ……………………………………………………..102
گفتار چهارم: احیاگری حضرت در جامعه ……………………113
وجود امنیت در زمان حضرت ………………………………… 117
ضرورت امنیت ………………………………………………….. 121
اقسام امنیت ……………………………………………………… 124
1.امنیت فردی………………………………………………….. 124
2.امنیت اجتماعی ……………………………………………… 125
امنیت در عصر امام مهدی …………………………………… 127
چرایی و علل و عوامل امنیت ………………………………. 128
1-ایدئولوژی واحد ………………………………………….. 129
2-حاکم شدن دولت واحد دینی …………………………… 130
3-رشد و شکوفایی اقتصادی ………………………………. 133
4-ایمان و دین مداری ………………………………………. 134
5-کمال اخلاقی …………………………………………….. 135
6-بالندگی عقل ……………………………………………. 136
7- رشد دانش ……………………………………………… 137
نتیجه …………………………………………………………..138
2.برقراری عدالت اجتماعی توسط حضرت …………… 138
حضرت مهدی و عدالت اجتماعی ……………………….. 139
ابعاد عدالت اجتماعی ………………………………………. 144
1.بعد اقتصادی ………………………………………………. 145
2.بعد اداری و سازمانی …………………………………….. 150
3.بعد سیاسی …………………………………………………. 151
4.بعد فرهنگی …………………………………………………153
شیوه های تحقق عدالت اجتماعی …………………………..155
1.پیاده نمودن کامل قانون …………………………………… 155
2.دستگاه قضایی عدل محور ……………………………….. 156
3.به کار گماردن کارگزاران عادل …………………………. 159
4.بازگرداندن حقوق از دست رفته انسانها ……………….. 160
5.کنترل و نظارت دقیق ……………………………………… 161
6.قاطعیت در برخورد با متخلفان …………………………. 162
7.رشد معرفت و توانایی ……………………………………. 162
جمع بندی و نتیجه گیری …………………………………… 164
نتیجه …………………………………………………………… 165
پیشنهادات ……………………………………………………. 166
پی نویس …………………………………………………….. 167
کتاب نامه ……………………………………………………. 168
پیوست ………………………………………………….177
چکیده :
حیات انسان , ذاتی او نیست از این رو انسان، محتاج به مبدأ بی نیازی می باشد. وحی و نبوت زنده کننده جامعه انسانی است و همانگونه که آب مایه حیات مادی برای انسان است، امامان معصوم نیز حیات معنوی را به انسان اعطا می کنند.باتوجه به روایات وارده در خصوص شرایط آخر الزمان و فراگیری ظلم وجور در آن، احیا هویت اسلامی در خصوص انسان – که همان رفتار و سلوکی می باشد که ریشه در وحی داشته و منجر به محکم شدن ارتباط انسان به عالم وحی و خداوند می باشد – و جامعه توسط ولی عصر(عج) انجام می گیرد تا زمینه برای پذیرا شدن عدالت و امنیت در همه عرصه ها از سوی مردم و جامعه، فراهم گردد. بنابراین در زمان ظهور، حقیقت دین مبین اسلام که با فطرت انسانی هم خوانی داشته و باعث فراهم آمدن حیاتی توأم با امنیت و عدالت برای انسان می باشد، توسط حضرت احیا می گردد و اینگونه با توجه به فرمایش امام علی (ع) ( خطبه 108) دیگر از تحریف اسلام و وارونه نشان دادن آن خبری نبوده که در دو گفتار ابتدای تحقیق، این مباحث تبیین گردیده است.آنچه که باعث استمرار امامت بعداز ختم نبوت می باشد با توجه به بیان ملاصدرا، ولایتی است که از سوی خداوند به ائمه معصومین ارزانی شده است و این حجت
[سه شنبه 1398-07-16] [ 09:21:00 ب.ظ ]
|