پایان نامه مطالعه نوع پوشش ارائه شده ازخود توسط کاربران زن شبکه اجتماعی فیس بوک |
2-1-2-1-منش… 17
2-1-2-2- میدان. 24
2-1-2- 3-عمل. 27
2-1-2-4- نماد 27
2-1-2-5-طبقه 28
2-1-3- بوردیو و تحلیل مصرف و سبک زندگی. 29
2-1-2-سرمایه 33
2-1-2- 1-فرهنگی (تحصیلی) و سرمایه اقتصادی. 33
2-2- بخش دوم سبک زندگی و پوشش 35
2-2-1-سبك زندگی و تمایز. 35
2-2-2-سبكهای زندگی و پوشش… 37
2-2-2-1حجاب به مثابه تكلیف.. 38
2-2-2-2حجاب به مثابه ایدئولوژی. 41
2-2-2-3 حجاب سنتی. 42
2-2-2-4-حجاب زیباییشناختی. 44
2-2-2-5 حجاب بازاندیشانه 46
2-2-2-6-پوشش به مثابه سبك زندگی. 48
2-2-2-7-پوشش مدمحور (تیپ اینترنتی) 49
2-2-2-8-بی مد. 50
2-2-2-9-پوشش فمینیستی. 51
2-3- بخش سوم: شبکه های اجتماعی مانوئل کاستلز 53
2-3-1- مقدمه 53
2-3-2- نظریه کاستلز. 55
2-4-مدیریت بدن 58
2-5- بخش سوم: حوزه عمومی 62
2-5-1 حوزه عمومی و حوزه عمومی جایگزین (موازی) 62
2-6-نظریه معرفیِ خود 72
2-7- پیشینه تحقیق 80
فصل سوم : روش و ابزار تحقیق 87
3-1- روش تحقیق 88
3-2- جامعه آماری و برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری 89
3-3- ابزار گردآوری اطلاعات 90
3-4- روایی و پایایی تحقیق 90
3-5-روش تجزیه و تحلیل داده ها 92
3-5-1 روش های آمار توصیفی. 92
3-5-2 روش های آمار استنباطی. 92
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 93
4-1 آمار توصیفی 94
4-1-1 تفکیک نمونه بر حسب میزان share موسیقی : 95
4-1-2 تفکیک نمونه بر حسب تعداد صفحات سبک موسیقی لایک شده توسط کاربران : 96
4-1-3 تفکیک نمونه بر حسب پوشش لباس غالب عکس های کاربران. 97
4-1-4 تفکیک نمونه بر حسب پوشش مو در عکس های کاربران زن. 98
4-1-5 تفکیک نمونه بر حسب پوشش بدن در زنان. 100
4-1-6 تفکیک نمونه بر حسب پوشش بدن در زنان. 100
4-1-7 تفکیک نمونه بر حسب تعداد صفحات لایک شده در حوزه کتاب.. 102
4-1-8 تفکیک نمونه بر حسب ملیت نویسنده کتاب های لایک شده 103
4-1-9 تفکیک نمونه بر حسب سبكهای لایک شده 104
4-3 آمار استنباطی 105
4-3-1 یافته های استنباطی. 105
4-3-1-1 « آیا بین مدیریت بدن کاربران شبکه های اجتماعی و نوع پوشش تفاوت معنا داری وجود دارد؟» 105
4-3-1-3 “ آیا بین میزان سرمایه فرهنگی(موسیقی، کتاب) کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی و پوشش (مو، مدیریت بدن، لباس ) تفاوت معنا داری وجود دارد؟” 108
فصل پنجم خلاصه بحث و نتیجه گیری 112
5-1-دستاوردهای پژوهش 113
5-2-نتایج پژوهش 121
5-2-1 نتایج توصیفی. 121
5-2-2- تبین نتایج. 123
5-3-محدودیت های پژوهش… 124
5-4- پیشنهادها 126
منابع و ماخذ 127
چکیده
سبک زندگی (Life Style) برای توصیف شرایط زندگی انسان استفاده میشود. سبكهای زندگی مجموعهای از طرز تلقیها، ارزشها، شیوههای رفتار، حالتها و سلیقهها در هر چیزی را در برمیگیرد. موسیقی عامه، تلویزیون، آگهیها همه و همه تصورها و تصویرهایی بالقوه از سبک زندگی فراهم میکنند. بوردیو با مفهوم «فضای اجتماعی» سبك های زندگی مختلف را نشان می دهد. فضای اجتماعی به این ترتیب ساخته می شود که عاملان و گروه های اجتماعی براساس حجم و میزان سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی با برخی افراد اشتراكاتی می یابند و با برخی دیگر فاصله پیدا میكنند. شبكه های اجتماعی مجازی به عنوان رسانه های نوین در ایران تاثیر بسزایی در سبك زندگی ایرانیان داشته است. انقلاب ارتباطات، نوع جدیدی از ارتباطات مجازی را که خالی از روح حاکم بر روابط واقعی اجتماعی است به وجود آورده است. شبكه های اجتماعی مجازی با توجه به خاصیت نمادی بودن، روایت كننده نوعی از سبك زندگی كاربران خود هستند. در این پژوهش، نویسندگان به دنبال تبیین و ارائه روایتی توصیفی از نوع پوشش زنان ایرانی در شبكه اجتماعی فیس بوك هستند. براساس نظریه دو فضایی شدن سعیدرضاعاملی به نظر میرسد شبكه های اجتماعی مجازی بستر ایجاد حوزه عمومی شكل نگرفته در فضای واقعی شده است. بوردیو شاخص مهم بررسی سبك زندگی در شبكه های اجتماعی، بازنمایی پوشاك، گفت و گو و مصرف فرهنگی شامل موسیقی، کتاب آن لاین و موارد دیگر می داند. در این پژوهش براساس فرمول کوکران 384 اکنت کاربران شبکه های اجتماعی فیس بوک و با تکنیک تحلیل محتوا مورد تحقیق قرار گرفت. در این پژوهش بعد از ارائه توصیفی پوشش زنان ایرانی در فیس بوك میزان تاثیرگزاری سرمایه فرهنگی و مصرف فرهنگی بر پوشش و مدیرت بدن بررسی شده است.
کلمات کلیدی: شبکه های اجتماعی، سبک زندگی مجازی، مصرف فرهنگی، دو فضایی شدن، حوزه عمومی
1-1- بیان مسئله
انقلاب ارتباطات، نوع جدیدی از ارتباطات مجازی را که خالی از روح حاکم بر روابط واقعی اجتماعی است به وجود آورده است. از طریق ماهواره، اینترنت و… جهان جدیدی به موازات جهان واقعی به وجود می آید. رسانههای الکترونیکی مخاطبان وسیع و متکثری دارند که مجموعههایی از حیث محتوای نمادین را به این مخاطبان عرضه میکنند. در چنین شرایطی فضای مجازی شکل میگیرد و فرهنگها همه از طریق واسطـههای الکتـرونیکی منتقـل می شوند و مفاهیـم زمان و مکـان معانی تازهای پیدا میکنند.(عاملی، 1387:48) فواصل زمانی و مکانی عملاً از میان برداشته میشوند و انتقال اطلاعات، دادهها و سرمایهها و امکان ارتباط همزمان میان افراد در نقاط مختلف بهوجود میآید. شبكه های اجتماعی مجازی با توجه به خاصیت نمادی بودن، روایت كننده نوعی از سبك زندگی كاربران خود هستند.
سبک زندگی برای توصیف شرایط زندگی انسان استفاده میشود. سبكهای زندگی مجموعهای از طرز تلقیها، ارزشها، شیوههای رفتار، حالتها و سلیقهها در هر چیزی را در برمیگیرد. موسیقی عامه، تلویزیون، آگهیها همه و همه تصورها و تصویرهایی بالقوه از سبک زندگی فراهم میکنند. سبک زندگی فرد، اجزای رفتار شخصی او نیست، لذا غیر معمول نیستند. بیشتر مردم معتقدند که باید سبک زندگیشان را آزادانه انتخاب کنند.(خادمیان، 1390: 20) در بیشتر مواقع مجموعه عناصر سبک زندگی در یکجا جمع میشوند و افراد در یک سبک زندگی مشترک میشوند. به نوعی گروههای اجتماعی اغلب مالک یک نوع سبک زندگی شده و یک سبک خاص را تشکیل می دهند.
براساس نظر عاملی(1387) در مقاله دو فضایی شدن به نظر میرسد شبكه های اجتماعی مجازی بستر ایجاد حوزه عمومی شكل نگرفته در فضای واقعی شده است.در این تحقیق به دنبال آن هستیم. شاخص مهم بررسی سبك زندگی در شبكه های اجتماعی در این تحقیق بازنمایی پوشاك است. در این تحقیق به دنبال مطالعه و پاسخ به این سوال هستیم که کاربران زن شبکه اجتماعی فیس بوک در ایران چه حجابی را از خود به نمایش در می آورند؟
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق
امروزه با گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره شاهد شکلگیری نسل جدیدی از ابزارهای اینترنتی هستیم که امکانات بیشتری را برای روابط متقابل، مذاکره، گفتوگو و به طور کلی ارتباط دوسویه فراهم آورده است. وب 2 ناظر به شکلگیری اینترنت محاورهای است که امکان برقراری ارتباطات چندسویه میان کاربران شبکه جهانی اینترنت را فراهم ساخته است. شبکههای اجتماعی اینترنتی به عنوان مهمترین مصادیق این امر، به محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و زنان و مکان تبادل آرا و افکار ایشان و تامین نیازهای متناسب با زندگی اجتماعی زنان علی الخصوص زنان خانه دار تبدیل شدهاند. شبکههای اجتماعی اینترنتی علاوه بر اینکه مرجع تامین بسیاری از نیازهای فرهنگی و اجتماعی اعضای خود هستند، این امکان را برای اعضا فراهم میکنند که همزمان با انجام سایر فعالیتهای اجتماعی از طریق رایانه یا تلفن همراه فعالیت خود را در این جوامع مجازی نیز پیگیری کنند. جذابیت شبکههای اجتماعی اینترنتی از یک سو و سهولت فعالیت در این دسته از جوامع از سوی دیگر سبب میشود تا تفاوت میان عضویت و حضور در شبکههای اجتماعی اینترنتی و تغییرات مربوطه به سبک و حضور در شبکههای اجتماعی اینترنتی و تغییرات مربوط به سبک زندگی جوانان عضو به عنوان یک پرسش جدی برای پژوهشگران عرصه فرهنگ و ارتباطات مطرح شود.مفهوم سبک زندگی که امروزه به یکی از مفاهیم بنیادین در تحلیلهای اجتماعی تبدیل شده (ربانی و شیری،1388:210-11)، یکی از حوزههای جدید و مهم مطالعاتی محسوب میشود که در سالهای اخیر توجه عده قابل ملاحظهای از محققان اجتماعی را به خود جلب کرده است. (شکوری،1385: 28) براساس تعریف لسلی و دیگران «رفتارهایی که با قشربندی حیثیتی و اعتباری مرتبط است، سبک زندگی نامیده میشوند. سبک زندگی فقط آنچه یک فرد دارد نیست؛ بلکه چگونگی نمایش آنها توسط فرد است. سبک زندگی هم الگوهای مصرف را شامل میشود و هم قدرتی که از این ناحیه کسب میشود.
[یکشنبه 1398-07-28] [ 05:39:00 ب.ظ ]
|