حوزه را در برمی­گیرد: دامنه صنعت، دامنه بخش بازار، دامنه عمودی و دامنه جغرافیایی. از این میان دامنه جغرافیایی به این صورت تعریف می شود: «دامنه مناطق، کشورها یا مجموعه کشورهایی که شرکت قصد دارد درآنها به فعالیت بپردازد. بازاریابان بایستی بادر نظرگرفتن این موارد به سوی انتخاب بازارهدف، گام بردارند».

برای حضور در بازار جهانی به منظور انتخاب بازار هدف بایستی از پشتوانه مالی برخوردار بوده و بسیاری از اهداف فقط با داشتن توان مالی قابل دسترسی است. از آنجا که همه­ی شرکت­ها از این توان برخوردار نیستند، سازمانها و موسساتی به منظور تامین مالی این گونه شرکت­ها شکل گرفته­اند که شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران(ایفیک) یکی از آنان است. این شرکت با بهره گرفتن از امکانات و توانمندی­های خود نظیر ارائه تسهیلات به شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی زمینه فعالیت آن‌ها را در ابعاد بین ­المللی و بازارهای جهانی فراهم می آورد. در راستای توسعه صادرات خودرو در ایران، تحقیق حاضر به اولویت­بندی شاخص­های مهم صادراتی دربازار خودرو برای انتخاب بازار هدف صادراتی می ­پردازد؛ سپس الگویی با شاخص­های مهم برای صادرات خودرو به سازمان سرمایه ­گذاری خارجی ایران به منظور حمایت از خودرو سازانی که برای صادرات خود، از این الگو پیروی نموده ­اند ارائه می­دهد.

سوال اصلی تحقیق این است که چگونه می­توان با بهره گرفتن از تکنیک­های چند ­معیاره و بهینه­سازی، الگویی را ارائه کرد که سازمان سرمایه ­گذاری­های خارجی ایران(ایفیک) بتواند بر مبنای آن در مورد تامین مالی پروژه­ های  صادراتی تصمیم گیری نماید؟ لذا در این فصل سعی بر آن است تا مساله، اهداف، ضرورت، سوالات و قلمرو مکانی و زمانی این تحقیق تعریف گردند.

۱-۲     ضرورت و اهمیت تحقیق
 

۱-۲-۱    اهمیت و ضرورت تحقیق از لحاظ نظری
 

شناساندن شاخص های مد نظر تامین مالی کننده به متقاضی تامین مالی و بر عکس.
کمک به ایجاد تعامل بین شرکت ها و موسسات تامین مالی کننده و شرکت­های متقاضی.
تصمیم ­گیری بهتر برای ورود به بازارهای بین ­المللی برای صنعت خودرو سازی ایران.
یافتن مهمترین عوامل و اثر گذارترین شاخصها برای تامین مالی صنعت خودروسازی ایران.
انتخاب بازارهای بهتر با توجه به معیارهای در نظرگرفته شده برای صنعت خودروسازی ایران.
۱-۲-۲   اهمیت و ضرورت تحقیق از لحاظ کاربردی
انتخاب بازار هدف، یکی از مهمترین تصمیمات درتمام سازمان­هایی است که با مقوله­ی بازاریابی و برنامه ­ریزی راهبردی و مدیریت بحران، سر و کار دارند )مکدونالد و دونبار[۶]، ۱۹۹۵: ۱۸ .(این تحقیق برآنست تا:

با شناسایی و اولویت­بندی عوامل و شاخص­های مناسب برای شرکت سرمایه ­گذاری­های خارجی ایران(ایفیک)، این شرکت را در راستای تامین مالی پروژه­ های کارشناسی شده کمک کند.
با در اختیار گذاشتن شاخص­های مهم صادراتی در صنعت خودرو برای شرکت سرمایه ­گذاری خارجی ایران(ایفیک)، فرصت شناسایی و اولویت­بندی پروژه­ های موجه­تر ایجاد گردد.
نتایج این تحقیق برای صنایع و سازمان­های مشابه قابلیت استفاده و بکارگیری دارد.
۱-۳    اهداف تحقیق
 

۱-۳-۱   هدف اصلی تحقیق
شناسایی و اولویت­بندی عوامل و شاخص­های موثر در تصمیم ­گیری بهینه شرکت سرمایه ­گذاری خارجی ایران(ایفیک) به منظور تامین مالی پروژه­ های صادراتی برای انتخاب موفق بازار هدف خارجی.

۱-۳-۲  هدف­های فرعی تحقیق
 

بررسی جنبه­ های حمایتی شرکت سرمایه ­گذاری خارجی ایران(ایفیک) از پروژه­ های صادراتی.
بررسی شاخص های شرکت سرمایه ­گذاری خارجی ایران(ایفیک) برای حمایت از پروژه­ های صادراتی.
بررسی شاخص های مهم برای شرکت های خودرو سازی درایران به منظور صادرات درعرصه بین المللی.
بررسی مهمترین عوامل موثر بر تصمیم ­گیری بهینه در زمینه تامین مالی پروژه های صادراتی.
ارائه­ شاخص های مورد نظر خودروسازان به شرکت سرمایه ­گذاری خارجی ایران(ایفیک) برای حضور در عرصه بین المللی.
۱-۴    سوالات تحقیق
 

۱-۴-۱    سئوال اصلی
شاخص­های موثر در تصمیم ­گیری بهینه شرکت سرمایه ­گذاری خارجی ایران (ایفیک) به منظور تامین مالی پروژه­ های صادراتی برای انتخاب موفق بازار هدف 

ادامه مطلب

دیگر سایت ها :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت