چکیده
مدیریت منابع رادیویی جزو مهمترین موضوعات مورد بررسی در سیستم های مخابرات سلولی، خصوصا در مخابرات سیار سلولی نسل سوم مبتنی بر CDMA می باشد. از ملاحظات مهم در مدیریت منابع رادیویی می توان به کنترل توان، Handoff و تخصیص کد اشاره نمود. ما در این پایان نامه ضمن بررسی کنترل توان و Handoff در منابع رادیویی مبتنی بر CDMA عمدتا به مقوله کدهای متعامد و کاربرد آنها در مخابرات سیار پرداخته ایم.
برخلاف تکنیک های FDMA و TDMA تداخل در سیستم CDMA، وابسته به همبستگی متقابل کدهای گسترنده می باشد. بنابراین استفاده از کدهای گسترنده متعامد با حداقل همبستگی متقابل، تداخل مشترکین مجاز را کاهش و از طرفی باعث افزایش ظرفیت می گردد. از اینرو در این پایان نامه ضمن بررسی کدهای گسترنده مورد استفاده در سیستم های CDMA، این کدها را با یکدیگر مقایسه نموده و به این نتیجه رسیده ایم که مدولاسیون کدهای باینری از نوع B-PSK، ساده و طراحی و ساخت دستگاه های مربوط به آنها نسبت به حالت غیرباینری آسان تر است، اما در عوض کارایی کدهای غیر باینری با پیچیدگی بیشتر تقریبا 3dB بهتر از کدهای باینری می باشد.
از میان کدهای

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

باینری پریودیک با پریود N=2n-1، مجموعه کدهای گولد در حالت n فرد از لحاظ ماکزیمم همبستگی متقابل همراه با تعداد دنباله ها در یک دسته، در بین دیگر کدهای باینری طراحی شده بهترین مقدار را دارند. به همین منظور در بخش شبیه سازی، کدهای گولد و کازامی را تولید کرده و ضمن تعیین واریانس این کدها آنها را از نقطه نظر ماکزیمم همبستگی متقابل و خود بستگی با یکدیگر مقایسه کرده و ملاحظه شد که کد گولد تداخل کمتری را در سیستم ایجاد می کند.
در بخش انتهایی یک محیط سلولی را با 100 کاربر شبیه سازی نمودیم که در آن موقعیت هر کاربر نسبت به BS دارای توزیع تصادفی، زمان های درخواست مکالمه برای هر کاربر دارای توزیع تصادفی پواسن و مدت زمان مکالمات مربوط به هر کاربر مبتنی بر توزیع نمایی منفی می باشد. سپس ضمن تخصیص کد مناسب (غیر تکراری) به هر کاربر، میزان تداخل ناشی از سایر کاربران در دو حالت با کنترل توان و بدون کنترل توام در ترافیک های مختلف را بررسی و شبیه سازی نموده که نتیجه حاصل نشان می دهد که با افزایش ترافیک، تداخل افزایش پیدا کرده به طوری که میزان تداخل در حالت بدون کنترل توان نسبت به حالت با کنترل توان بیشتر مشهود است. در شبیه سازیها علاوه بر تاثیر ترافیک، تغییرات میزات تداخل با تغییر m (طول کدها) بررسی گردید. مشاهده گردید که با افزایش طول کد، علیرغم افزایش تعداد کدها و بالطبع ظرفیت سرویس دهی، مقدار تداخل افزایش و I / C کاهش پیدا می کند.
فصل اول
مقدمه
طیف فرکانسی رادیویی همواره به عنوان یک منبع حیاتی باارزش برای مخابرات رادیویی مورد توجه بوده داشته و استفاده بهینه از آن به یکی از موضوعات اساسی در مخابرات رادیویی بدل گشته است. در هر سطح از تکنولوژی تنها بخش محدودی از این طیف فرکانس قابل استفاده است. اگرچه پیشرفت های تکنولوژی بازه قابل استفاده از این طیف را هر روز گسترش می دهد اما خواص انتشاری امواج رادیویی موجب شده است تا برای هر کاربرد برخی از باندهای فرکانس مناسب تر و بنابراین ارزشمندتر از سایر باندها باشند. با رشد روزافزون سیستم های مخابراتی و فراگیر شدن سرویس های جدید نظیر مخابرات انفرادی و مخابرات سیار سلولی، تقاضا برای طیف فرکانس رادیویی به شدت افزایش یافته است. با این وجود مدیریت استفاده بهینه از طیف فرکانس به علت حضور تکنولوژی های مختلف و سرویس های متفاوت، بسیار دشوار است. در گذشته این عمل با اختصاص دادن طیف فرکانس به هر سرویس انجام می گرفت، مثلا باندهای مختلف

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت