پایان نامه تعیین عوامل کلیدی مؤثر بر عملکرد مالی آتی شرکتها پس از نخستین عرضه عمومی |
اهداف تحقیق
با توجّه به اهمیت استراتژیک عمومیشدن، هدف این پژوهش مطالعه انگیزه های عمومی شدن، بررسی عواملی که میتوانند بر نتیجهی آن تأثیرگذار باشند و اولویتبندی این عوامل میباشد.
سوالات تحقیق
تحقیق حاضر درصدد پاسخ به پرسشهای زیر است:
عوامل کلیدی تأثیرگذار بر عملکرد مالی آتی شرکتها پس از نخستین عرضه عمومی کداماند ؟
اولویتبندی عوامل مؤثر بر عملکرد مالی آتی شرکتها پس از عرضه عمومی اولیه، به چه صورت است ؟
هرکدام از این عوامل چه رابطهای با عملکرد مالی آتی شرکت دارند ؟فرضیات تحقیق
با درنظرگرفتن استواری هر کدام از ده متغیّر مورد بررسی، فرضیات زیر در هر زیربازه و درکل بازه، قابل تحقیق است:
فرضیه۱) سرمایه اولیه، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۲) سوددهی اولیه، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۳) اندازه شرکت، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۴) سن شرکت، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۵) اهرم مالی، تأثیر منفی و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۶) زیرقیمت بودن، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۷) زمان ورود (بازار داغ)، تأثیر منفی و معناداری بر عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۸) درصد عرضه اولیه، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۹) حجم عرضه اولیه، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۱۰) فاصله زمانی پذیرش و عرضه، تأثیر منفی و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
مدل تحقیق
پس از مرور اجمالی پیشینهی تحقیق حاضر و بررسی تأثیر عوامل مختلف در اجرای موفقیتآمیز IPO و با مدّ نظر قراردادن مطالعات و مدلهای مختلف عملکرد مالی آتی شرکتها پس از عرضه عمومی اولیه، خصوصاً مطالعات (جین و کینی (۱۹۹۴)، ریتر[۲۷] (۱۹۹۵)، هبیب و لجنگکویست[۲۸] (۲۰۰۱)، لوگران و ریتر[۲۹] (۲۰۰۴)، باتلر و همکاران[۳۰] (۲۰۰۹)، ون و کائو[۳۱] (۲۰۱۳)) و نیز با در نظر گرفتن فرضیات پژوهش، مدل مفهومی شکل ۱-۱ پیشنهاد میگردد.
مدل مفهومی تحقیق
(برگرفته از: جین و کینی (۱۹۹۴)، ریتر (۱۹۹۵)، هبیب و لجنگکویست (۲۰۰۱)، لوگران و ریتر (۲۰۰۴)، باتلر و همکاران (۲۰۰۹)، ون و کائو (۲۰۱۳))
روش تحقیق
روش تحقیق عبارت از کلیه وسایل و مراحل جمعآوری منظم اطلاعات و شیوه تحلیل منطقی آنها برای نیل به یک هدف است. این هدف، بهطورکلی کشف حقایق است و به همین جهت اصول کلی آن در کلیه علوم یکسان است.
نوع تحقیق
تحقیق پیشرو از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. در تحقیقات توصیفی، محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است که شامل جمعآوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه میشود. تحقیقات توصیفی هم جنبه کاربردی دارند و هم جنبه مبنایی که در بعد کاربردی از نتایج این تحقیقات در تصمیمگیریها و سیاستگذاریها و همچنین برنامهریزیها استفاده میشود (سرمد، ۱۳۷۶).
ابزارها و شیوه گردآوری اطلاعات
جمعآوری اطلاعات از مهمترین بخشهای یک پژوهش به شمار میرود. در پژوهش حاضر جهت گردآوری دادهها از روشهای زیر استفاده شدهاست:
روش کتابخانهای: جهت استخراج مفاهیم اصلی تحقیق، مبانی نظری و پیشینه تجربی پژوهش، از کتابهای مرتبط و مقالات تخصصی، استفاده شدهاست.
دادههای دسته دوم: دادهها و اطلاعات مالی و ترازنامههای شرکتهای IPO (سال ۸۱ الی ۸۹)، قابل دسترسی بر روی پایگاه دادههای شرکتهای بورس.
قلمرو تحقیق
دیگر سایت ها :
[یکشنبه 1399-02-21] [ 04:40:00 ق.ظ ]
|