پایان نامه ارزیابی عملکرد HSE/طرحریزی و کاهش ریسک HSE |
شرکت بایستی در برنامه کلان کاری خود، برنامههایی را برای دستیابی به اهداف و معیارهای عملکرد HSE نگهداری نماید.
این برنامهها بایستی شامل مورد ذیل باشد:
شرح روشنی از اهداف.
تخصیص مسئولیتها برای برقراری و دستیابی به اهداف و معیارهای عملکرد در هر وظیفه و سطح مرتبط سازمان.
روشهایی که بواسطه آنها اهداف قابل دستیابی میباشند.
نیازمندیهای منابع
برنامه زمانبندی استقرار
برنامههایی برای ایجاد انگیزه و تشویق کارکنان در جهت ایجاد فرهنگ مناسب HSE.
سازوکارهایی برای ایجاد بازخور به کارکنان درباره عملکرد HSE.
فرایند شناسایی کارکنان و گروههای کاری که عملکرد HSE خوبی داشتهاند (مانند طرحهای جائزه ایمنی) .
سازوکار ارزیابی و پیگیری.
2-5- یکپارچگی سرمایه
شرکت بایستی روشهای اجرایی را نگهداری نماید به منظور اطمینان از اینکه تأسیسات و تجهیزاتی بحرانیHSE، که طراحی، ساخته، تهیه، بکار گرفته، نگهداری و/ یا بازرسی میشوند، برای مقصود مورد نظر و
تطابق با معیارهای تعریف شده مناسب هستند. ارزیابی قبل از خرید یا قبل از ساخت تجهیزات و تأسیسات جدید، بایستی شامل ارزیابی روشنی از تناسب آنها برای تأمین الزامات HSE باشد و بایستی بر طراحی به عنون بهترین اقدام پیشگیرانه برای کاهش ریسک و اثرات سوء HSE تاکید نماید.
روشهایاجرایی وسیستمهای اطمینان از یکپارچگی سرمایه بایستی (علاوه بر سایر موارد) به یکپارچگی ساختاری، محدودسازی فرایند، کنترل احتراق و سیستمهای حفاظتی، آشکارساز، توقف ناگهانی تولید، مقابله با وضعیت اضطراری و حفظ زندگی توجه نمایند. انحراف از رویههای طراحی مصوب و استانداردها بایستی فقط پس از بازنگری و تائید بوسیله کارکنان منصوب و/ یا مسئولین ذیربط انجام گرفته و دلیل این انحراف نیز بایستی مستند گردد.
3-5- روشهای اجرایی و دستورالعملهای کاری
1-3-5- توسعه روشهای اجرایی
فعالیتهایی که فقدان روشهایاجرایی مکتوب برای آنها میتواند منجر به تخطی از خطمشی HSE یا نقض الزامات قانونی یا معیارهای عملکرد گردد، بایستی شناسایی شوند. روشهایاجرایی مکتوب و استانداردها برای چنین فعالیتهایی و تعریف اینکه آنها چطور باید اجراء شوند (خواه این کارها توسط کارکنان شرکتی انجام گیرد یا دیگران) بایستی تهیه گردد.
تمامی روشهایاجرایی مکتوب، بایستی بطور ساده، صریح و قابل فهم بیان شده و نشان دهنده مسئولیتهای افراد، روش هایی که بایستی بکار گرفته شوند، و درجای مناسب، معیارها و استانداردهای عملکرد که بایستی برآورده شوند، باشد.
روشهای اجرایی برای خرید و فعالیتهای پیمانکاری، جهت حصول اطمینان از اینکه تأمینکنندگان و آنهایی که از طرف شرکت کار میکنند، با الزامات خطمشی مرتبط به آنها منطبقند، مورد نیاز است.
2-3-5- صدور دستورالعملهای کاری
دستورالعملهای کاری، روش انجام وظایف را در سطح محیط کاری، توسط کارکنان شرکتی یا بوسیله دیگران، تعریف میکند. انجام غیر صحیح وظایف بحرانیHSE، پتانسیل ایجاد نتایج سوء HSE را به دنبال دارد بنابراین در مورد این وظایف، دستورالعملهای کاری بایستی مستند شده و در اختیار کارکنان مربوطه قرار گیرد.
4-5- مدیریت تغییر
[دوشنبه 1398-07-15] [ 11:37:00 ب.ظ ]
|