-فضاهای ایستا و پویا با مرز بندی درست طراحی شوند تا از تداخل حریم استفاده کنندگان و افت کیفیت فضایی آنها کاسته شود.

-نیازهای روانی استفاده کنندگان از فضا در طراحی در نظر گرفته شود .

– از المانهای معماری در تزئین فضاهای سبز استفاده شود به منظور ایجاد تنوع بصری و افزایش کیفیت زیبایی محوطه.

-درنظر گرفتن امکانات کاشت گیاهان بومی مطابق با شرایط محیطی.

ارتقای شرایط دید و منظر با استفاده از اختلاف سطح و شیب مناسب زمین با هدف پویایی محوطه.

-استقرار فضاهای بازی و تفریح جهت ایجاد تنوع و افزایش ضریب استفاده کنندگان از محوطه فضای سبز.

– فضاهای سبز با اعمال تدابیر حصارکشی شامل احداث دیواره های کوتاه،شفاف،نصب نرده،کاشت برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنیدشمشاد یا ترکیبی از این تمهیدات محصور گردیده و محدوده آن به عنوان یک محدوده فضایی معین مشخص شود

– سلسله مراتب تقسیمات داخلی با اعمال طراحی منظر مورد تاکید قرار گرفته و با اصول ایجاد چهارباغ سازماندهی فضایی گردد.

– در طراحی به زنان به عنوان یک گروه عمده استفاده کننده توجه شود با طراحی فضاهای محصور و نیمه محصور به طرز مناسبی پاسخ داده شود.

– از امکانات بستر و ویژگی های طبیعی به ویژه شیب استفاده مطلوب گردد تا به این طریق بتوان تنوع بصری و مناظر بدیع ایجاد کرد.

– در فضاهای پویا و پر تردد با توجه به حریم شخصی که به طور معمول بین 76 تا 139 سانتیمتر در نظر گرفته می شود[2] و متوسط عرض یک نیمکت که در حدود 50 تا 60 سانتیمتراست، چنانچه پیاده رو از عرض کافی حداقل 3 متر برخوردار باشد با اعمال تدابیری از جمله تغییر رنگ کف پوش بر مسیر تردد عابرین پیاده و حفظ حریم شخصی افراد نشسته تأکید گردد.

– در مواردی که عرض پیاده رو محدود است یا نیمکت تا حد امکان عقب نشسته تا فضای پیاده رو را اشغال ننمایدیا در امتداد مسیر تردد پیاده،فضاهای مدور یا چهارگوش به منظور استقرار نیمکت قرار گیرد.

– با بهره گیری از عنصر گیاه محصوریت نسبی فضاهای نشیمن هرچه بیشتر تأمین گردد.

اصو ل طراحی سایت:

براساس مطالعات فوق، اصول طراحی سایت و مجموعه های مسکونی مبتنی بر صرفه جویی در مصرف انرژی به واسطه بهره مندی از انرژی به واسطه بهره مندی از انرژی خورشیدی، به صورت خلاصه به شرح زیر ارائه می گردد:

-بهترین ساعات استفاده از انرژی خورشیدی در زمستان بین ساعات 9 صبح الی 3 بعدظهر است و به همین علت الگوی سایه برای این ساعات تهیه می شود.

-شکل سایه بسته به نوع توپوگرافی، درصد شیب و جهت شکل زمین متغیر است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت