دانلود پایان نامه ارشد:مقایسه ویژگیهای شخصیتی افراد بزهکار و غیر بزهکار |
بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………………………………………4
ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………….9
اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………..10
فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………… 11
تعریف متغیرها…………………………………………………………………………………………………………………………………………..11
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….16
نظریههای صفات………………………………………………………………………………………………………………………………………..17
رابرت مک کراء و پل کاستا: الگوی پنج عاملی ……………………………………………………………………………………….18
الگوی نظری برای پنج عامل …………………………………………………………………………………………………………………….19
کاربرد الگوی پنج عاملی…………………………………………………………………………………………………………………………….20
مؤلفه های ویژگی های شخصیت………………………………………………………………………………………………………………21
برون گرایی – درون گرایی………………………………………………………………………………………………………………………….21
جنبه های توصیفی شخصیت ………………………………………………………………………………………………………………..21
توصیف چهار مزاج………………………………………………………………………………………………………………………………………22
نظریه ی بازداری ……………………………………………………………………………………………………………………………………….24
اندازه گیری میزان بازداری در افراد برون گرا و درونگرا ………………………………………………………………………….24
نظریه ی برانگیختگی ………………………………………………………………………………………………………………………………..25
تحول شخصیت…………………………………………………………………………………………………………………………………………..26
اجتماعی شدن …………………………………………………………………………………………………………………………………………27
روان پریشی گرایی (سایکوتیک) ……………………………………………………………………………………………………………..28
افسردگی روانپریش …………………………………… ……………………………………………………………………………………………32
روان نژندی گرایی …………………………………….. ……………………………………………………………………………………………..32
جرم جویی……………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………….32
بزه، بزهکار، بزهکاری………………….. …………………………………………………………………………………………………………….34
خاستگاه جرم……………………….. ………………………………….. ……………………………………………………………………………35
الف) محیط اجتماعی…………………………… ………………………………………………………………………………………………….35
ب) عوامل محیطی ……………………………………………………………………………………………………………………………………36
شهرنشینی و مهاجرت های بی رویه روستاییان به شهرها………………………………………………………………………36
ج) حاشیه نشینی ………………………………………………………………………………………………………………………………………37
د ) فقر و بیکاری…………………………………………….. ………………………………………………………………………………………..38
جرم از دیدگاه جرم شناسی……………………………………… …………………………………………………………………………….39
الف – عوامل درون فردی ……………………. ………………………………………………………………………………………………..40
ب – عوامل برون فردی……………………………………………………………………………………………………………………………..40
اعتیاد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………42
بیماری روانی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..44
بیماری جسمی……………………………………………………………………………………………………………………………………………44
ماهیت اعتیاد………………………………………………………………………………………………………………………………………………44
معتادان مزمن……………………………………………………………………………………………………………………………………………44
چرخه اعتیاد………………………………………………………………………………………………………………………………………………45
دانش اعتیاد……………………………………………………………………………………………………………………………………………….45
انواع اعتیاد………………………………………………………………………………………………………………………………………………….45
تفاوت میان عادت و اعتیاد…………………………………………………………………………………………………………………………47
بیماری روانی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..47
اثرات مواد مخدر بر ساختار مغز………………. ………………………………………………………………………………………………48
معتاد مزمن ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….49
علائم روانی بیماری اعتیاد…….. …………………………………………………………………………………………………………………49
بیماری جسمی……………………… ………………………………………………………………………………………………………………….58
ماهیت اعتیاد………………… …………………………………………………………………………………………………………………………..61
ویژگی های اعتیاد ……….. ………………………………………….. …………………………………………………………………………….62
علائم اعتیاد………………… …………………………………………………………………………………………………………………………….66
مواد مخدر و مغز……….. ……………………………………………………………………………………………………………………………..68
اعتیاد و سلامت انسان………………. ……………………………………………………………………………………………………………..70
تأثیر متقابل مواد مخدر و ناهنجاری های روانی…….. ……………………………………………………………………………….70
بزهکاری…………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………..70
دیدگاهها……………………… …………………………………………………………………………………………………………………………..70
رویكرد واقع گرایی انتقادی ……….. ……………………………………………………………………………………………………………70
دیدگاه اثبات گرایان ………………………………………………………………………………………………………………………………….71
نظریه های یادگیری اجتماعی……….. ………………………………………………………………………………………………………..72
ساترلند و پیوند افتراقی ……………… …………………………………………………………………………………………………………..72
نظریه انتقال فرهنگی كج روی ساترلند………. ………………………………………………………………………………………….73
نظریه های كنترل اجتماعی…………. ………………………………………………………………………………………………………….74
شهرنشینی………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………..82
ابن خلدون………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………….83
امیل دوركیم………… ………………………………………………………………………………………………………………………………….84
ارزیابی نظریه مرتون……………… ………………………………………………………………………………………………………………….84
خرده فرهنگ جوان بزهكار…………………… …………………………………………………………………………………………………85
مكتب كلاسیك………………………………………………………………………………………………………………………………………….85
بزهکاران و زندان………………………………………………………………………………………………………………………………………..86
خودکشی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….87
پیش گیری از اقدام به خودکشی ….. ………………………………………………………………………………………………………88
عدم طبقه بندی و تفکیک صحیح زندانیان (انتقال تجارب به یکدیگر) ……………………………………………….89
عدم خود اشتغالی زندانیان در داخل بندها ……………………………………………………………………………………………..91
خود اشتغالی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….91
زندان و رفتارهای پر خطر(لواط، رابطه جنسی یا همجنس خواهی…) ……………………………………………….92
خشونت و پرخاشگری در زندان ……………………… ………………………………………………………………………………………94
تحقیقات انجام شده…………. ……………………………………………………………………………………………………………………….96
داخل کشور…………………….. ………………………………………………………………………………………………………………………..96
خارجی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..101
جمع بندی………………………………………………………………………………………………………………………………………………103
فصل سوم: روش تحقیق
نوع تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………109
جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………………109
نمونه آماری و روش نمونه گیری: ………………………………………………………………………………………………………….109
پرسشنامه شخصیتی آیزنگ(EPQ-R)………………………………………………………………………………………………….114
روش نمره گذاری……………………………………………………………………………………………………………………………………115
روش اجرا………………………………………………………………………………………………………………………………………………..117
روش های آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………….117
فصل چهارم: یافته های تحقیق
یافتههای توصیفی…………………………………………………………………………………………………………………………………..119
یافته های مربوط به فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………………………….125
فصل پنجم: نتیجه گیری
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………….131
تبیین یافتههای مربوط به فرضیه پژوهش…………………………………………………………………………………………….132
محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………….136
پیشنهادات پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………136
منابع
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….139
منابع لاتین………………………………………………………………………………………………………………………………………………147
پیوست ها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………150
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………………….157
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1-2- پنج عامل شخصیت ……………………………………………………………………………………………………………..19
جدول 1-3- جامعه آماری تحقیق بر حسب جنسیت……………………………………………………………………………110
جدول 2-3- تعداد و درصد نمونه آماری بر حسب جنسیت………………………………………………………………….110
جدول 3-3- جامعه آماری به تفکیک سن……………………………………………………………………………………………..111
جدول 4-3- نمونه آماری به تفکیک سن……………………………………………………………………………………………….111
جدول 5-3- توزیع فراوانی مربوط به سطح تحصیلات در جامعه آماری………………………………………………112
جدول شماره 6-3:توزیع فراوانی مربوط به سظح تحصیلات در نمونه آماری ……………………………………..113
جدول 1-4: میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………….. 119
جدول 2-4: میانگین و انحراف معیار آزمودنی های بزهکار بر اساس جنسیت………………………………….. 121
جدول 3-4: میانگین و انحراف معیار ویژگی های شخصیتی(روان نژندی و جرم جویی)آزمودنی های بزهکار و غیر بزهکار بر اساس میزان سن……………………………………………………………………………………………… 122
جدول 4-4: میانگین و انحراف معیار ویژگی های شخصیتی(روان نژندی و جرم جویی)آزمودنی های بزهکار و غیر بزهکار بر اساس میزان سن……………………………………………………………………………………………… 123
جدول 5-4: میانگین و انحراف معیار مؤلفه اعتیاد آزمودنی های بزهکار و غیر بزهکار بر اساس میزان
سن……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 124
جدول6-4: نتایج تحلیل واریانس دو طرفه روی با گروه بزهکار و غیر بزهکار……………………………………. 125
جدول 7-4 : نتایج تحلیل واریانس دو طرفه بزهکاران و غیر بزهکاران با توجه به جنسیت…………….. 126
جدول 8-4: نتایج آزمون تحلیل واریانس دو طرفه ویژگی های شخصیتی بر اساس سطح تحصیلات در بزهکار و غیر بزهکار……………………………………………………………………………………………………………………………….. 127
جدول 4-9 : نتایج آزمون تعقیبی دانکن جهت بررسی ویژگی های شخصیتی بزهکاران بر اساس سطح تحصیلات آنها………………………………………………………………………………………………………………………………………… 128
جدول10-4 : نتایج تحلیل واریانس دو طرفه ویژگی های شخصیتی با میزان سن…………………………… 129
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره 1: در صد نمونه آماری برحسب جنسیت………………………………………………………………………. 110
نمودار شماره 2: درصد نمونه آماری به تفکیک سن……………………………………………………………………………. 112
نمودار شماره 3:درصد فراوانی مربوط به سطح تحصیلات در نمونه آماری………………………………………… 113
چکیده:
این پژوهش با هدف مقایسه ویژگی های شخصیتی افراد بزهکار و غیر بزهکار در شهر ماهشهر به مرحله اجرا در آمد.
روش : این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی علی- مقایسه ای بود.جامعه آماری این تحقیق شامل گروهی از افراد بزهکار و غیر بزهکار شهرستان ماهشهر بودند که تعداد آنها در حدود 420 نفر گزارش گردید. از این تعداد به عنوان نمونه 220 نفر با استفاده از جدول گرجسی و مورگان با نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.
ابزار پژوهش : ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شخصیتی آیزنگ(EPQ-R) بود که دارای روایی و پایایی مناسب می باشد.یافته های این پژوهش نشان داد که افراد بزهکار در مقیاس برونگرایی دارای نمره بالاتر و افراد غیر بزهکار در سایر مؤلفه ها(روان پریش گرایی، روان نژند گرایی، جرم جویی، اعتیاد) نمره کمتری کسب کردند. همچنین بین ویژگی های شخصیتی افراد بزهکار و غیر بزهکار تفاوت معنی داری وجود دارد.
واژگان کلیدی: ویژگی های شخصیتی ،بزهکار، غیر بزهکار، ماهشهر.
فصل اول
کلیات پژوهش
مقدمه:
نیروی انسانی هر جامعه سرمایه های بنیادی آن جامعه هستند و بقایای هر جامعه و وضع آن بیش از هر چیز بر نیروی انسانی آن پایدار است و میزان علاقه ی مسئولان امور هر كشور را نسبت به جامعه (حال و آینده)، نشان از میزان توجه و پرداخت آنها به نیروی انسانی (جوانان) و تلاش به بهره مند ساختن آنها از یك زندگی سالم و مطلوب به راحتی می توان دریافت (شعاری نژاد، 1374).
تقریباً می توان گفت كه هیچ جامعه ای از بزهكار خالی نیست و تعداد آنها و نوع بزهكاری در جوامع مختلف متفاوت است.در نتیجه اجتماع برای مشخص كردن آنهااسم و عبارتی را برایشان رقم زده و كم كم به صورت «داغ ننگ» درآمده است. آنچه این نوجوانان در ارتكاب آن با یكدیگر شباهت دارند در سرپیچی از سنن و قوانین و مقرراتی است كه دنیای بزرگسالان آنها را معیار پذیرفته و به آنها عمل میكنند (كواراس، ویلیام سی[1] ، 1992).
[یکشنبه 1398-07-28] [ 05:29:00 ب.ظ ]
|