پایان نامه بررسی رابطه بلوغ عاطفی و خودشناسی در دانش آموزان مدارس دولتی و نمونه دولتی |
ارتباط خودشناسی با زمینه های پژوهشی مختلف از جمله سنت روان پویشی، پژوهشهای شخصیت که در آن صفات شخصیتی به واسطه پرسشنامههای خود سنجی ارزیابی میشوند و پژوهشهای روانشناسی اجتماعی در زمینه ماهیت خود پنداشت قابل تأمل است (ویلسون و دان،۲۰۰۴). همچنین بلوغ عاطفی با بسیاری از جنبه های زندگی فرد ارتباط دارد. پس با توجه به اهمیت بلوغ عاطفی و خودشناسی در زندگی انسان، نتایج این پژوهش می تواند در زمینه های بهداشت و سلامت روان مورد استفاده قرار گیرد و از اهمیت به سزایی برخوردار است. همچنین، نتایج این پژوهش در زمینه های برنامه ریزی تحصیلی در مدارس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله ضرورتهای دیگر این پژوهش انجام تحقیقات کم در زمینه موضوع پژوهش میباشد؛ و انجام این تحقیق از بُعد افزایشی در ارتقای پژوهشهای مربوط به سلامت روان دانش آموزان اهمیت به سزایی دارد.
۱-۴ اهداف تحقیق
۱–۴–۱ اهداف کلی
بررسی رابطه بلوغ عاطفی و خودشناسی در دانش آموزان مدارس دولتی و نمونه دولتی.
مقایسه بلوغ عاطفی و خودشناسی در دانش آموزان مدارس دولتی و نمونه دولتی.
پیش بینی میزان خودشناسی دانش آموزان براساس مؤلفههای بلوغ عاطفی.
۱–۴–۲ اهداف جزئی
تعیین رابطه بین بلوغ عاطفی و خودشناسی در دانش آموزان.
تعیین رابطه بین مؤلفههای بلوغ عاطفی و خودشناسی در دانش آموزان.
تعیین رابطه بین بلوغ عاطفی و مؤلفههای خودشناسی در دانش آموزان.
تعیین تفاوت بین بلوغ عاطفی و خودشناسی در دانش آموزان مدارس دولتی و نمونه دولتی.
تعیین تفاوت بین بلوغ عاطفی و خودشناسی در دانش آموزان دختر و پسر.
تعیین تفاوت بین مؤلفههای بلوغ عاطفی در دانش آموزان دختر و پسر.
تعیین تفاوت بین مؤلفههای خودشناسی در دانش آموزان دختر و پسر.
تعیین تفاوت بین بلوغ عاطفی و خودشناسی در دانش آموزان پایه دوم و سوم تحصیلی.
تعیین توان مؤلفههای بلوغ عاطفی در پیش بینی میزان خودشناسی دانش آموزان.
تعیین توان مؤلفههای بلوغ عاطفی در پیش بینی میزان هر یک از مؤلفههای خودشناسی در دانش آموزان.
۱–۵ فرضیه های تحقیق
بین بلوغ عاطفی و خودشناسی دانش آموزان رابطه معنیداری وجود دارد.
بین مؤلفههای بلوغ عاطفی و خودشناسی دانش آموزان رابطه معنیداری وجود دارد.
بین بلوغ عاطفی و مؤلفههای خودشناسی دانش آموزان رابطه معنیداری وجود دارد.
بین بلوغ عاطفی و خودشناسی دانش آموزان مدارس دولتی و نمونه دولتی تفاوت وجود دارد.
بین بلوغ عاطفی و خودشناسی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد.
بین مؤلفههای بلوغ عاطفی در دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد.
بین مؤلفههای خودشناسی در دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد.
بین بلوغ عاطفی و خودشناسی در دانش آموزان پایه دوم و سوم تحصیلی تفاوت وجود دارد.
مؤلفههای بلوغ عاطفی میزان خودشناسی دانش آموزان را پیش بینی می کند.
مؤلفههای بلوغ عاطفی میزان هر یک از مؤلفههای خودشناسی در دانش آموزان را پیش بینی می کند.
۱–۶ متغیرهای تحقیق
بلوغ عاطفی
خودشناسی
۱–۷ تعریف مفهومی متغیرها
– بلوغ عاطفی: بلوغ عاطفی جریانی است که طی آن شخصیت فرد دایماً برای احراز بیش از پیش سلامت عاطفی، از لحاظ روانی و فردی میکوشد. مفهوم رفتار عاطفی در هر سطحی، حاصل رشد طبیعی عاطفی است (والتری، دی و اسمیت سون، ۱۹۷۴).
– خودشناسی: خودشناسی عبارت است از آگاهی لحظه به لحظه فرد نسبت به حالات روانشناختی و توان تمایز نهادن و تحلیل محتوای تجارب کنونی و نیز پردازش شناختی فعال دربارهی خود و معطوف به رویدادهای گذشته است که نتیجه آن ایجاد دید وسیعتر برای هدایت رفتار و تشکیل طرحوارههای فردی
دیگر سایت ها :
[شنبه 1399-02-20] [ 11:39:00 ب.ظ ]
|