مطالعات نشان داده­اند که چاقی دوران کودکان با انجام فعالیت بدنی رابطه معکوسی دارد؛ اما، در مقابل مطالعات دیگر نشان داده­اند فعالیت شدید کودکان دارای اضافه وزن ارتباط بین چاقی و سطح فعالیت بدنی را نشان نمی­دهد و این هنوز هم جنجالی است که آیا عدم فعالیت موجب ترویج چاقی می­شود یا نه (۶). همچنین چندین مطالعه نشان دادند که بین زمان صرف شده­ی تماشای تلویزیون با چاقی کودکان ارتباط مثبتی وجود دارد (۲۱،۲۲) و بعضی دیگر گزارش دادند رابطه وجود ندارد (۲۳،۲۴).
لذا با توجه به مطالب گذشته، هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان شیوع چاقی و نیز ارتباط آن با سطح فعالیت بدنی در دختران ۷-۱۲ سال شهرستان جوانرود بوده است که بررسی شود آیا بین شیوع چاقی، ترکیب بدن (BMI و درصد چربی بدن) و نسبت دور کمر به دور لگن با سطح فعالیت بدنی و آمادگی هوازی در دختران ۷-۱۲ سال ارتباط معنی­دار وجود دارد؟
۱-۳-ضرورت پژوهش
چاقی در دوران کودکی یک مشکل جدی و همه­گیر است (۱۴). WHO تخمین زده­است که ۶/۲ میلیون نفر در جهان در نتیجه اضافه وزن یا چاقی جان خود را از دست می­ دهند (۱۲). در حال حاضر حدود ۱۶ درصد از کودکان در اروپا اضافه وزن دارند و ۸ درصد چاق هستند (۱۴). کودکان آسیایی نیز بیشترین میزان اضافه وزن را به خود اختصاص می­ دهند و ۶۰ درصد (۶/۱۰ میلیون نفر) کودکان کشورهای در حال توسعه این قاره دارای اضافه وزن هستند. ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه که با پدیده شهرنشینی و صنعتی شدن روبه رو است. میزان شیوع چاقی در سال­های اخیر در کودکان، بیش از حد انتظار است و با افزایش سن هم این میزان افزایش می­یابد (۲۵).
مهم­ترین نتیجه چاقی دوران کودکی در دراز مدت، تداوم آن در بزرگسالی است که با خطرات کلی سلامتی مرتبط است (۹،۱۱،۱۲،۱۴). بیماری­های مرتبط با چاقی کیفیت زندگی و طول عمر را کاهش می­دهد (۱۱،۱۴). همزمان با ظهور افزایش چاقی در کودکان شاهد یک افزایش همه­گیر در دیابت نوع ۲ در کودکان بوده­ایم و WHO هشدار داده است که مرگ و میر ناشی از دیابت در سراسر جهان در ۱۰ سال آینده بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت (۲۶). مصرف بالای کالری و چربی و کاهش سطح فعالیت بدنی از علل چاقی به شمار می­روند (۲۷). در حالی که تأثیر کاهش فعالیت فیزیکی بر افزایش چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان، به مراتب بیش از عامل تغییر عادات غذایی است (۲۸). WHO نیز تخمین زده است که ۹/۱ میلیون نفر در هر سال در نتیجه عدم فعالیت بدنی جان خود را از دست می­ دهند (۱۲) و نیز زندگی بی­تحرک، یکی از ۱۰ عامل عمده مرگ و میر در همه کشورهای جهان می­باشد (۲۹).
از آنجایی که شناخت و درمان به موقع چاقی از عوارض آن جلوگیری می­ کند، همچنین با توجه به این که درمان چاقی در کودکان امکان­پذیر و باعث کاهش عوارض آن در سنین بالاتر می­گردد به نظر می­رسد که شناسایی کودکان دچار اضافه وزن و چاق از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار باشد. از طرفی عوامل مختلفی از جمله عدم تحرک کودکان (۳۰) و تماشای طولانی مدت تلویزیون (۲۱،۲۲) از دلایل عمده ابتلا کودکان به چاقی محسوب می­شود. همچنین گزارش­های مختلفی از شیوع چاقی و اضافه وزن در نقاط مختلف ایران وجود دارد؛ اما، اطلاعاتی که در مورد شیوع چاقی در دختران ابتدایی شهرستان جوانرود و ارتباط آن با فعالیت بدنی در دسترس نمی­باشد. از این رو، در این پژوهش میزان شیوع چاقی در کودکان ۷-۱۲ سال شهرستان جوانرود و ارتباط آن با سطح فعالیت بدنی مورد بررسی قرار گرفته است. تعیین وضعیت موجود، گامی کوچک در جهت شناسایی کودکان چاق و در معرض خطر و ارجاع ایشان به سالن­های ورزشی و تشویق ان­ها برای انجام فعالیت بدنی است. ضمنا مربیان ورزش و مسئولان بهداشتی-درمانی نیز می­توانند از نتایج حاصل، جهت برنامه ریزی اساسی استفاده نمایند.
۱-۴- اهداف پژوهش
۱-۴-۱- هدف کلی
بررسی میزان شیوع چاقی و ارتباط آن با سطح فعالیت بدنی در دختران ۷-۱۲ سال شهرستان جوانرود.
۱-۴-۲- اهداف اختصاصی
۱-۴-۲-۱- تعیین ارتباط بین رده­های مختلف وزنی (لاغر، نرمال، اضافه وزن و چاق) با سطح فعالیت بدنی در دختران ۷-۱۲ سال شهرستان جوانرود؛
۱-۴-۲-۲- تعیین ارتباط بین نسبت دور کمر به دور لگن با سطح فعالیت بدنی در دختران ۷-۱۲ سال شهرستان جوانرود؛
۱-۴-۲-۳- تعیین ارتباط بین ترکیب بدن با سطح فعالیت بدنی در دختران ۷-۱۲ سال شهرستان جوانرود؛
۱-۴-۲-۴- تعیین ارتباط بین سن با سطح فعالیت بدنی در دختران ۷-۱۲ سال شهرستان جوانرود؛
۱-۴-۲-۵- تعیین ارتباط بین آزمون YO-YO و نسبت دور کمر به دور لگن در دختران ۷-۱۲ سال شهرستان جوانرود؛
۱-۴-۲-۶- تعیین ارتباط بین آزمون YO-YO و درصد چربی بدن در دختران ۷-۱۲ سال شهرستان جوانرود؛
۱-۴-۲-۷- تعیین ارتباط بین سن و آزمون YO-YO در دختران ۷-۱۲ سال شهرستان جوانرود؛
۱-۴-۲-۸- تعیین ارتباط بین آزمون YO-YO و BMI دختران ۷-۱۲ سال شهرستان جوانرود؛
۱-۴-۲-۹- تعیین ارتباط بین آزمون YO-YO و وزن دختران ۷-۱۲ سال شهرستان جوانرود؛
۱-۵- فرضیه ­های پژوهش
۱-۵-۱- بین رده­های مختلف وزنی (لاغر، نرمال، اضافه وزن وچاق) با سطح فعالیت بدنی در دختران ۷-۱۲ سال ارتباط وجود دارد.
۱-۵-۲- بین نسبت دور کمر به دور لگن با سطح فعالیت بدنی در دختران ۷-۱۲ سال ارتباط وجود دارد.
۱-۵-۳- بین ترکیب بدن با سطح فعالیت بدنی در دختران ۷-۱۲ سال ارتباط وجود دارد.
۱-۵-۴- بین سن و سطح فعالیت بدنی در دختران ۷-۱۲ سال ارتباط وجود دارد.
۱-۵-۵- بین آزمون YO-YO و نسبت دور کمر به دور لگن در دختران ۷-۱۲ سال ارتباط وجود دارد.
۱-۵-۶- بین آزمون YO-YO و درصد چربی بدن در دختران ۷-۱۲ سال ارتباط وجود دارد.
۱-۵-۷- بین سن و آزمون YO-YO در دختران ۷-۱۲ سال ارتباط وجود دارد.

۱-۵-۸- بین آزمون YO-YO و BMI دختران ۷-۱۲ سال ارتباط وجود دارد.

ادامه مطلب

دیگر سایت ها :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت