سمینار کارشناسی ارشد رشته شیمی – فرآیند: بررسی فرآیندهای خالص سازی گاز طبیعی
متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی گرایش فرآیند

با عنوان :بررسی فرآیندهای خالص سازی گاز طبیعی

در ادامه مطلب می توانید صفحات ابتدایی این پایان نامه را بخوانید
و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.
 

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
سمینار برای درجه کارشناسی ارشد
مهندسی شیمی – فرآیند
عنوان :
بررسی فرآیندهای خالص سازی گاز طبیعی
برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:

در این تحیقی به بحث و بررسی پیرامون فرآیندهای خالص سازی گاز طبیعی و آماده سازی آن به منظور تأمین خصوصیات مطلوب جهت استفاده ها تجاری ، فروش ، خانگی و استفاده بی خطر از آن می باشد. قدف از طراحی و نصب واحدهای خالص سازی گاز، جداسازی برخی ترکیبات مانند: گازهای اسیدی، آب، هیدروکربن های سنگین، به منظور تولید گاز با مشخصه های معین و مطلوب جهت مصارف و هم چنین ملاحظات خطوط لوله می باشد. نوع ترکیبات جدا شونده و میزان جداسازی به موارد مصرف و خوراک لازم برای واحدهای پایین دستی بستگی دارد. بدیهی است همانند هر فعالیت صنعتی و تجاری، عملکرد واحدهای خالص سازی را نیز باید با حساب (هزینه – فاینده) برای تولید محصول بررسی کرد. کاکرد بهینه واحدهای خالص سازی به طراحی و بهره برداری مناسب بستگی دارد. در این تحقیق سعی شده است علاوه بر آشنایی با اصول و مبانی خالص سازی مسائل و مشکلات واحدهای خاصل سازی نیز مورد توجه قرار گرفته و براساس اصول حاکم برفرآیندهای خالص سازی منابع علمی و تجارب عملیاتی نقطه نظراتی نیز ارائه گردد.

مقدمه:

با رشد روزافزون صنایع در دنیا به ویژه در کشورهای صنعتی و نیاز شدید به انرژی، اغلب کشورها به دلایل مختلفی از جمله فراوانی و پراکندگی میادین گاز طبیعی در جهان، هزینه کمتر استخراج، قیمت مناسب و قابلیت رقابت آن با سایر منابع انرژی (با توجه به ارزش حرارتی آن)، آلایندگی کمتر محیط زیست در قیاس با سایر سوختهای فسیلی و نیز به دلیل روند سریع کاهش ذخائر سوختهای فسیلی درصدد جانشینی گاز طبیعی با سایر منابع انرژی و سوخت های فسیلی از جمله نفت برآمدند. اما این منبع انرژی با توجه به اهمیت آن دارای ناخالصی هایی نیز می باشد. ترکیبات گوگردی که در گاز طبیعی، نفت خام و یا محصولات گرانیک یافت می شوند، اصولاً بصورت گوگرد عنصری، هیدروژن سولفید، مر کاپتان ها  (تیول ها) سولفید با زنجیره باز (آلیفاتیک) یا آلن سولفیدها و سولفیدهای آروماتیکف دی سولفیدها، سولفیدهای حلقوی اشباع و تیفون ها

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

می باشند. نوع ترکیب گوگرد براساس اینکه مربوط به کدامیک از مناع گاز طبیعی یا نفت خام باشد، متفاوت است. علاوه بر ترکیبات گوگردی و دی اکسید کربن، همراه گاز طبیعی مقداری آب وجود دارد. این آب همراه یا در حین استخراج و یا در حین عملیات شیرین سازی به گاز طبیعی اضافه شده است. اگر از گاز طبیعی نم زدائی صورت نگیرد و آب همراه آن جداسازی نشود موجب تشکیل هیدرات و یخ زدگی در خطوط لوله گاز طبیعی می شود. با توجه به مطالب گفته شده خاصل سازی و نم زدائی از گاز طبیعی به دلیل وجود مواد سمی مانند ترکیبات گوگردی و دی اکسید کربن و همچنین تشکیل هیدرات در اثر وجود آب همراه گاز طبیعی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده و بررسی آن جهت آشنایی بیشتر با فرایندهای خالص سازی گاز طبیعی قابل توجه است.

تعداد صفحه :128
قیمت : شش هزار تومان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت