پایان نامه آموزش ذهن آگاهی/حضورذهن وMBCT
حضورذهن مبتنی بر درمان شناختیMBCT
در جدیدترین تحولات روی آوردهای شناختی، درمان شناختی مبتنی بر ذهن­آگاهیMBCT  (سگال و همکاران، 2002). مطرح شد، این درمان که یک مداخله کوتاه مدت 8 جلسه­ای است به طور گروهی برگزار می­شود، و از روش­های ساده­ای برخوردار است که از مراقبه و یوگا مشتق شده  و هدف آن ایجاد آگاهی از زمان حال و تماس لحظه به لحظه با تغییرات بدن و ذهن در بیماران است. طبق مدل کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی کابات – زین (1990) ساخته شده و اصول درمان شناختی به آن اضافه گردیده  است. متون معاصر ذهن­آگاهی تمرینات متنوعی را جهت فراگیری مهارت‌های مراقبه‌ای معرفی کرده است. شناخت درمانی مبتنی بر حضورذهن  MBCTکه نوعی شناخت درمانی شامل مراقبه­های مختلف، یوگای کشیدگی، آموز­ش­های مقدماتی درباره افسردگی، تمرین مرور بدنی و چند تمرین شناخت درمانی است که ارتباط بین خلق، افکار، حسهای بدنی پیرامون را در ” همان لحظه” امکان­پذیر می­سازد و پردازش­های خود کار افسردگی­زا را کاهش می­دهد (سگال و همکاران، 2002). این برنامه اول به عنوان درمانی مکمل در برنامه درمانی بیماریهای مرتبط با درد جسمی و دیگر بیماریهای مزمن تدوین شد اما بعدها با جرح و تعدیل­هایی برای استفاده در گستره وسیعی از بیماریهای جسمی و روان­شناختی آماده شد (بائر، 2003، کابات – زین، 2003). مارلاتو کریستلر (١٩٩٩)[1] مطرح کردند که مراقبه­ی ذهن­آگاهی توانایی مشاهده­ی افکار و احساسات به صورت واقع­بینانه را در فرد تقویت می­کند. افزایش آگاهی لحظه به لحظه، توانایی مشاهده افکار و هیجان­ها به عنوان پدیده­های گذرا را پرورش می­دهد، بدین­ترتیب تمایل فرد برای واکنش خودکار به شیوه­های عادت­­واریا آسیب زننده کاهش می­یابد،افکار و احساسات می­توانند با همدیگر در یک چرخه معیوب و آسیب­زا تعامل نمایند. به واسطه راهکار درمانی ذهن­آگاهی، بیمار تشخیص می­دهد که نگهداری چنین احساساتی ناکارآمدند و از لحاظ روانی تخریب­کننده هستند. مشاهده کردن موقعیت­ها و شرایط با حالت ذهن­آگاهی منجر به تکذیب و انکار افکار و احساسات نمی­گردد بلکه در عوض فرد سعی می­کند درگیر مکانیسم­های دفاعی نشود و نسبت به تجارب پذیرا باشد.(تیزدیل[2]و همکاران، ٢٠٠٠).

شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهیMBCT نوید تازه­ای در تبیین رویکرد درمان شناختی رفتاری است (کاریقید، 2003). شرکت کنندگان در MBCT جهت تمرین این مهارتها خارج از جلسات گروهی، روزانه حداقل 45 دقیقه، و شش روز در هفته آموزش می­بینند. کاست­های شنیداری در اوایل درمان به کار می­روند، اما پس از چند هفته، شرکت کنندگان ترغیب می­شوند تا بدون کاست تمرین کنند. در تمرینات حضور ذهن، شرکت کنندگان آموزش می­بینند تا بر فعالیتهای خود نظیر (تنفس یا پیاده روی) تمرکز کنند و در هر لحظه از احوال خود آگاه باشند و هرگاه هیجانات، حس­ها و یا شناخت­ها پردازش می­شوند، بدون قضاوت مشاهده کنند. زمانی که شرکت کنندگان درمی­یابند که ذهن در درون افکار، خاطرات یا خیال­پردازیها سرگردان شده، در صورت امکان و بدون توجه به محتوا و ماهیت آنها، توجه خود را به زمان حال باز می­گردانند. بنابراین، شرکت کنندگان آموزش می­بینند تا به افکار و احساساتشان توجه کنند، اما به محتوای آن نچسبند (کابات – زین،

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

2003). حتی به افکار قضاوتی خود مثل” این یک اتلاف احمقانه است ” بدون آن که درباره آنها قضاوت کنند، توجه نمایند. یکی از پیامدهای تمرینات حضورذهن این است که افراد درمی­یابند، اکثر حسها، افکار و هیجانات دارای نوسان، زودگذرند و مانند امواج دریا عبور می­کنند (لینهان، 1993). در تمرینات شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهیMBCT به فرد کمک می­شود که خود را از افکار درد­آور جدا کند و به تدریج این ظرفیت به وجود می­آید که افکار پریشان کننده یا احساسات بدنی بدون واکنش به آن­ها دور شوند. افراد یاد می­گیرند که به افکار خود نگاه کنند، به عقب باز گردند و به افکار جایگزین بنگرند (نئوفایند، دریت اسچل، استل و ماکلود ، 2009).

تیزدل و همکاران (2000) نشان دادند که در بیمارانی که دو یا سه دوره افسردگی اساسی داشتند MBCT   به طور ).

[1]-Marley & Krystlr

[2]-Tizdeill

[3] -Bauer

[4]– Kenny.

[5] – Borderline personality disorder.

[6]–  Dialectic Behavior Therapy.

[7] – Acceptance and Commitment Therapy (ACT).

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت