پایان نامه آموزش ذهن آگاهی/حضورذهن وMBCT |
پایان نامه آموزش ذهن آگاهی/حضورذهن وMBCT
حضورذهن مبتنی بر درمان شناختیMBCT
در جدیدترین تحولات روی آوردهای شناختی، درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهیMBCT (سگال و همکاران، 2002). مطرح شد، این درمان که یک مداخله کوتاه مدت 8 جلسهای است به طور گروهی برگزار میشود، و از روشهای سادهای برخوردار است که از مراقبه و یوگا مشتق شده و هدف آن ایجاد آگاهی از زمان حال و تماس لحظه به لحظه با تغییرات بدن و ذهن در بیماران است. طبق مدل کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی کابات – زین (1990) ساخته شده و اصول درمان شناختی به آن اضافه گردیده است. متون معاصر ذهنآگاهی تمرینات متنوعی را جهت فراگیری مهارتهای مراقبهای معرفی کرده است. شناخت درمانی مبتنی بر حضورذهن MBCTکه نوعی شناخت درمانی شامل مراقبههای مختلف، یوگای کشیدگی، آموزشهای مقدماتی درباره افسردگی، تمرین مرور بدنی و چند تمرین شناخت درمانی است که ارتباط بین خلق، افکار، حسهای بدنی پیرامون را در ” همان لحظه” امکانپذیر میسازد و پردازشهای خود کار افسردگیزا را کاهش میدهد (سگال و همکاران، 2002). این برنامه اول به عنوان درمانی مکمل در برنامه درمانی بیماریهای مرتبط با درد جسمی و دیگر بیماریهای مزمن تدوین شد اما بعدها با جرح و تعدیلهایی برای استفاده در گستره وسیعی از بیماریهای جسمی و روانشناختی آماده شد (بائر، 2003، کابات – زین، 2003). مارلاتو کریستلر (١٩٩٩)[1] مطرح کردند که مراقبهی ذهنآگاهی توانایی مشاهدهی افکار و احساسات به صورت واقعبینانه را در فرد تقویت میکند. افزایش آگاهی لحظه به لحظه، توانایی مشاهده افکار و هیجانها به عنوان پدیدههای گذرا را پرورش میدهد، بدینترتیب تمایل فرد برای واکنش خودکار به شیوههای عادتواریا آسیب زننده کاهش مییابد،افکار و احساسات میتوانند با همدیگر در یک چرخه معیوب و آسیبزا تعامل نمایند. به واسطه راهکار درمانی ذهنآگاهی، بیمار تشخیص میدهد که نگهداری چنین احساساتی ناکارآمدند و از لحاظ روانی تخریبکننده هستند. مشاهده کردن موقعیتها و شرایط با حالت ذهنآگاهی منجر به تکذیب و انکار افکار و احساسات نمیگردد بلکه در عوض فرد سعی میکند درگیر مکانیسمهای دفاعی نشود و نسبت به تجارب پذیرا باشد.(تیزدیل[2]و همکاران، ٢٠٠٠).
شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهیMBCT نوید تازهای در تبیین رویکرد درمان شناختی رفتاری است (کاریقید، 2003). شرکت کنندگان در MBCT جهت تمرین این مهارتها خارج از جلسات گروهی، روزانه حداقل 45 دقیقه، و شش روز در هفته آموزش میبینند. کاستهای شنیداری در اوایل درمان به کار میروند، اما پس از چند هفته، شرکت کنندگان ترغیب میشوند تا بدون کاست تمرین کنند. در تمرینات حضور ذهن، شرکت کنندگان آموزش میبینند تا بر فعالیتهای خود نظیر (تنفس یا پیاده روی) تمرکز کنند و در هر لحظه از احوال خود آگاه باشند و هرگاه هیجانات، حسها و یا شناختها پردازش میشوند، بدون قضاوت مشاهده کنند. زمانی که شرکت کنندگان درمییابند که ذهن در درون افکار، خاطرات یا خیالپردازیها سرگردان شده، در صورت امکان و بدون توجه به محتوا و ماهیت آنها، توجه خود را به زمان حال باز میگردانند. بنابراین، شرکت کنندگان آموزش میبینند تا به افکار و احساساتشان توجه کنند، اما به محتوای آن نچسبند (کابات – زین،
2003). حتی به افکار قضاوتی خود مثل” این یک اتلاف احمقانه است ” بدون آن که درباره آنها قضاوت کنند، توجه نمایند. یکی از پیامدهای تمرینات حضورذهن این است که افراد درمییابند، اکثر حسها، افکار و هیجانات دارای نوسان، زودگذرند و مانند امواج دریا عبور میکنند (لینهان، 1993). در تمرینات شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهیMBCT به فرد کمک میشود که خود را از افکار دردآور جدا کند و به تدریج این ظرفیت به وجود میآید که افکار پریشان کننده یا احساسات بدنی بدون واکنش به آنها دور شوند. افراد یاد میگیرند که به افکار خود نگاه کنند، به عقب باز گردند و به افکار جایگزین بنگرند (نئوفایند، دریت اسچل، استل و ماکلود ، 2009).
تیزدل و همکاران (2000) نشان دادند که در بیمارانی که دو یا سه دوره افسردگی اساسی داشتند MBCT به طور ).
[1]-Marley & Krystlr
[2]-Tizdeill
[3] -Bauer
[4]– Kenny.
[5] – Borderline personality disorder.
[6]– Dialectic Behavior Therapy.
[7] – Acceptance and Commitment Therapy (ACT).
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
[یکشنبه 1398-07-28] [ 05:35:00 ب.ظ ]
|