سمینار ارشد مهندسی شیمی: بررسی واکنش در شرایط اضطراری در مجتمع های پتروشیمی
متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی

با عنوان : بررسی واکنش در شرایط اضطراری در مجتمع های پتروشیمی

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید
و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.
 

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
“M.Sc” سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی شیمی – مهندسی محیط زیست
عنوان :
بررسی واکنش در شرایط اضطراری در مجتمع های پتروشیمی
برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
با توجه به وجود سیستمهای ایمنی قوی و کنترل های دقیق، باز هم وجود حوادث در صنایع شیمیائی امری اجتناب ناپذیر می باشد، این حوادث بعضاً چنان بزرگ است که نه تنها محوطهء کارخانه بلکه نواحی اطراف را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . لذا داشتن برنامه جهت واکنش در شرایط اضطراری و تنظیم چارت های معین و دقیق، و همچنین داشتن نگرشی عمیق به شرایط اضطراری برای هر مجتمع شیمیائی ضروری است. یک برنامه کامل واکنش در وضعیت اضطراری باید به گونه ای طراحی شود که بتواند تمام مسائل و پیامد های ناشی از یک حادثه را پیش بینی نموده و راهکارهای مناسبی را ارائه نماید، بدین ترتیب هرچه بیشتر می توان از تاثیرات و شدت حادثه کم کرد.
به طور کلی رئوس مطالبی که باید در این تدوین اینگونه طرحها مد نظر قرار گیرد عبارتند از:

ارائه هدف و خط مشی در یک برنامه واکنش اضطراری
تعریف وضعیت اضطراری و تقسیم بندی وضعیت اضطراری
ساختار فرماندهی ، مرکز عملیات بحرانی و وظائف ستاد بحران
نحوه اعلام وضعیت اضطراری ، شناسائی نقاط تجمع ، روشهای سرشماری و روش های تخلیه
آموزش و تمرین
ارائه فلوچارتهای مناسب برای انواع حوادث و در سطوح مختلف
اجرای Pre Planning
مقدمه
درحالت کلی هیچکس انتظار یک رویداد غیر منتظره و یا حادثه بد را ندارد، اما آنچه مسلم است آن است که حوادث غیره منتظره در بعضی از مواقع رخ می دهد ، و این واقعیتی است انکار ناپذیر که اینگونه حوادث می توانند به افراد در هر وقت و هر کجا آسیب برسانند و یا حتی به گونه ایی عمیق باشند که کارفرمایان را ملزم به تخلیه محل کار نمایند و این امر باید در کوتاهترین زمان ممکن صورت پذیرد. تعریف کلی یک حادثه یا فاجعه زیاد سخت نیست ولی آنچه مهم به نظر می رسد آن است که حوادث یا فجایا می توانند خیلی سریع توسعه پیدا کنند و با تمام توان آسیب برسانند بدون آنکه در ابتداء دارای علامت مشخصه خاصی بوده و یا دارای علامتهای کوچکی باشند. از سوی دیگر در بعضی از موارد برای اینکه یک حادثه رخ دهد

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

نیازبه هفته ها زمان می باشد تا مسئله به اندازه کافی بزرگ شود و بتواند یک حادثه را در پی داشته باشد.
با توجه به صنعتی که شما درآن فعالیت دارید ،بحران می تواند معنای متفاوتی را به خود بگیرد و دارای توضیحات متفاوتی باشد. به عنوان مثال یک تند باد می تواند دکل های برق را کنده و واژگون نماید و باعث بروز یک حادثه شود و یا فشار بیش از حد یک مخزن ذخیره L.P.G و عدم عملکرد سیستم های ایمنی آن می تواند منجر به یک فاجعه شود.
نکته مهم آن است که در هنگام بروز یک فاجعه یا حادثه بتوانیم بهترین واکنش را در برابر آن داشته باشیم. طرح یک واکنش اضطراری باید به گونه ای باشد که بتواند به طور قابل ملاحظه ای از شدت حادثه جلوگیری کرده و عواقب آن را به حداقل برساند.
یک واکنش اضطراری باید به گونه ای شفاف باشد که مسئولیت تمام اعضاء به طور کامل و واضح مشخص شده، همچنین یک واکنش اضطراری مناسب باید تمام جوانب یک فاجعه را ببیند و برای تمام سئوالاتی که در ذهن افراد و پرسنل به وجود می آید جواب داشته باشد پس بهترین روش جهت واکنش در برابر یک وضعیت اضطراری یا فاجعه ، آمادگی قبل از وقوع آن می باشد.
به طور کلی تعداد کمی از افراد در شرایط بحرانی می توانند واضح و منطقی فکر کنند، بنابر این بسیار مهم است که در زمانی که حادثه رخ نداده است به آن فکر کنید و سئوالاتی را از خود بپرسید. مثلاً اگر حریقی در یکی ازمخازن شما رخ داده است چه تدابیری را باید اندیشید؟ چگونه باید عملیات اطفاء را انجام داد؟ آیا لوازم اطفاء حریق لازم را در اختیار دارید؟مسئولیت انجام عملیات چه کسانی هستند و شرح وظائف آنها چگونه است؟آیا افراد و لوازم اطفاء حریق در چنین شرایطی آمادگی عملیات را دارند یا خیر؟ آیا دانش شما به عنوان یک فرمانده در اینگونه موارد پاسخگو است یا خیر ؟ و غیره. به هر صورت پاسخ به اینگونه سئوالات به شما کمک می کند که در هنگام حوادث واقعی بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید.
تعداد صفحه : 88

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت