برخی آیات و روایات مربوط به ابزار شناخت حسّی…………………………. 28
آیات……………………………………………………………………………….. 28
روایات…………………………………………………………………………….. 28
ب) راه عقل و خرد (معرفت عقلانی) ………………………………………….29
مشخصات شناخت عقلی……………………………………………………… 29
برخی از آیات و روایات مربوط به شناخت عقلی……………………………. 30
آیات………………………………………………………………………………. 30
روایات……………………………………………………………………………. 30
حقیقت عقل……………………………………………………………………. 32
ج) راه دل و قلب (معرفت شهودی و اشراقی)……………………………….. 32
زمینه شناخت اشراقی………………………………………………………… 36
مكانیزم شناخت عرفانی یا همان ادراك و معرفت از راه دل……………….. 37
د) راه وحی (معرفت و ادراك وحیانی)……………………………………….. 42
بخش دوّم: فضائل و رذایل در قرآن و روایات معصومینE…………………….
فصل اوّل: مفهوم‌شناسی فضایل و رذایل………………………………….. 46
الف) لغت………………………………………………………………………. 47
واژة فضائل…………………………………………………………………….. 47
واژة رذایل……………………………………………………………………… 47
ب) در اصطلاح………………………………………………………………… 47
ملاك و معیار تشخیص فضائل و رذایل اخلاقی……………………………… 48
«سودگرایی»………………………………………………………………….. 48
«قصد انجام وظیفه»………………………………………………………….. 49
«نوع دوستی»………………………………………………………………… 49
«تبیین دیدگاه اسلام دربارة معیار فضایل و رذایل»………………………… 50
فصل دوّم: بررسی مسئلة «فضیلت و رذیلت» در قرآن و روایات……………54
دورنمایی از «فضایل و رذایل اخلاقی» در قرآن و روایات……………………. 55
فضائل…………………………………………………………………………… 55
الف) فضائل اخلاقی عام……………………………………………………… 56
ب) فضایل اخلاقی ایمانی……………………………………………………..56
ج) فضایل اخلاقی اجتماعی……………………………………………………56
رذایل…………………………………………………………………………….. 57
«ارتباط بین عمل و حوادث عالم»……………………………………………. 58
روش قرآن در بیان فضایل و رذایل……………………………………………… 58
«هشدارهای قرآن»……………………………………………………………. 59
راه‌های تحصیل فضائل و دفع رذائل……………………………………………. 59
بخش سوّم: نقش فضائل و رذائل در

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

ادراك………………………………….. 61
فصل اوّل: كلیات……………………………………………………………….. 62
«علّت حجاب دل» ………………………………………………………………64
شكوفایی عقول هدف اصلی انبیاء‌ از تهذیب نفوس بشر…………………. 65
تأكید قرآن و روایات بر بُعد شناختی انسان…………………………………. 66
كاركرد فضائل و رذایل بر قوة ادراك…………………………………………….. 67
الف) کارکرد رذایل……………………………………………………………… 67
ب) کاركرد فضائل………………………………………………………………… 67
«علوم اشراقی و شهودات عرفانی» …………………………………………68
حكمت، نوعی از شناخت و بصیرت قدسی…………………………………. 70
عدم اختصاص علوم اشراقی به انبیاء فقط…………………………………… 72
«اندكی سالكان طریق در عین امكان برای همه»…………………………… 74
فصل دوّم: رذایلی كه بر ادراك تأثیر می‌گذارند……………………………….. 78
عدم وصول به مقصد با مركب گناه و نافرمانی حقّ ………………………….79
قلب مریض………………………………………………………………………. 80
رذایلی كه بر ادراك تأثیر می‌گذارند (از دیدگاه قرآن و روایت)……………….. 81
1- كفر حجاب قلب……………………………………………………………… 81
2- تكبّر حجاب نفس…………………………………………………………….. 82
3- گناه «اعمال سیئه» زنگار دل………………………………………………. 84
تیره شدن روح به وسیله گناه ………………………………………………….85
گناه باعث محرومیّت آدمی از رزق…………………………………………….. 87
4- اثر اعراض از ذكر خدا ………………………………………………………….87
5- هواپرستی مانع حكمت ……………………………………………………..89
6- نادیده گرفتن حقّ اهل‌بیت7 باعث نقص علم……………………………… 91
7- طول امل و ذهاب عقل………………………………………………………. 91
8- حرص و آز و دنیازدگی مانع حضور ملائكه در قلب…………………………. 92
9- محبّت دنیا مانع بزرگ معرفت……………………………………………….. 93
10- شرك باعث پیدا نكردن راه راست…………………………………………. 94
11- نفاق سبب عدم فهم………………………………………………………. 94
12- تكذیب آیات الهی و جدل در آیات الهی مانع گشایش درهای آسمان…95
13- ظلم علّت محرومیّت از هدایت الهی…………………………………….. 95
13- دروغگویی…………………………………………………………………… 96
14- عشق و نفرت سدّ معرفت و ادراك …………………………………………97
15- پرخوری و حرام‌خواری مانع فطانت و زیركی در ادراك……………………. 98
16- اغواء شیطان مانع فهم صحیح و القاء شیطان باعث سهو و نسیان……99
17- میل به باطل………………………………………………………………… 100
18- لجاجت و تعصّب بی‌جا مانع تفكّر، استدلال و حقّ‌بینی………………. 101
19- بهانه‌جویی باعث قساوت قلب…………………………………………… 101
20- غفلت، گمراهی جان………………………………………………………. 102
21- شقاوت و محرومیّت از علم………………………………………………… 103
22- فسق موجب گمراهی ومانع شناخت حقایق………………………….. 103
23- ترك عمل موجب از دست دادن علم ………………………………………104
24- تن‌پروری و راحت‌‌طلبی موجب محرومیّت از معرفت ……………………..105
25- فضائل اخلاقی پائین حجاب از امّ‌الفضائل………………………………… 105
26- منع دیگران از علم، باعث سلب علم از خود عالم ……………………..105
27- حسّ‌گرایی افراطی مانع رسیدن به علوم غیبی………………………… 106
28- تقلید كوركورانه مانع تفكّر و اندیشه………………………………………..106
29- غضب موجب تباهی عقل…………………………………………………. 107
30- دون همّتی مانع پیگیری اهداف بلند……………………………………… 107
31- فرار از جنگ موجب مهر بر قلب و عدم فهم………………………………. 108
32- زیاده‌گویی و پرحرفی و پریشانی و آشفتگی قلوب مانع از دیدن حقایق..108
فصل سوم: فضائلی كه بر ادراك اثر مثبت می‌گذارند………………………… 110
فضایل……………………………………………………………………………… 111
«فضائلی كه بر ادراك تأثیر دارند.»………………………………………………. 111
مقصود از رزق در قرآن مجید……………………………………………………… 113
1- ایمان و تقوا شكوفاگر فطرت………………………………………………….. 114
2- عمل فضیلت‌مندانه كلید شناخت…………………………………………… 117
4- زهد و بی‌رغبتی به دنیا مایة حكمت……………………………………….. 119
5- اخلاص مایة جوشش حكمت………………………………………………… 121
6- ذكر مدام الهی باعث بینایی چشم دل……………………………………… 123
7- استغفار و توبه سبب بارش رزق الهی……………………………………… 124
مقصود از رزق در روایات معصومین……………………………………………….124
8- القای ملك باعث فزونی فهم …………………………………………………125
9- پند پذیری و عبرت گیری موجب بینایی…………………………………….. 125
10- استمداد از خداوند باعث بصیرت……………………………………………. 125
11- نوافل سبب قرب الهی و دیدن و شنیدن از نوعی دیگر…………………… 126
12- طهارت قلب راه نیل به مراحل برتر قرآن……………………………………. 127
13- خوف الهی سبب نوعی علم………………………………………………. 128
14- خلوت كردن یا شاغل زدایی زمینة كسب فیض الهی……………………. 129
15- دعا كلید رحمت……………………………………………………………… 130
16- صبر زمینة نور و صفای باطن…………………………………………………130
17- حسن خلق سبب زیادی در رزق………………………………………….. 131
18- شكر نعمت باعث زیادت در علم و معرفت…………………………………. 131
19- حسن نیّت …………………………………………………………………….131
20- شرح صدر سبب هدایت…………………………………………………….. 132
21- پیروی از صاحب وحی شهود آور و موجب عقلانیّت………………………. 132
22- همّت بلند شرط رسیدن به كمالات بالا…………………………………… 132
23- مشورت و مشاوره باعث فزونی عقل………………………………………. 133
24- تواضع مزرعة حكمت ………………………………………………………….133
25- دعوت به حق راهی برای وصول به حقیقت علم و بصیرت ……………….134
26- حدیث اهل‌بیت صیقل قلوب، زمینه ساز معرفت برتر ………………………134
27- مجاهده در راه خدا، راه رسیدن به مسیر حق…………………………….. 135
28- اتباع حقّ، سبب كمال عقل………………………………………………….. 135
29- غلبه بر هوا و هوس، سبب ظهور نیروی عقل…………………………….. 135
30- خودشناسی و معرفت نفس باعث علم به دیگران……………………….. 136
31- لقمة حلال سبب نور قلب…………………………………………………….. 136
32- گرسنگی و كم‌خوری علّت تابش نور حكمت بر قلب……………………… 137
33- حفظ زبان كلید حكمت………………………………………………………… 137
34- عبودیت حق سبب رسیدن به مقام یقین…………………………………. 138
35- حركت بسوی خدا و توجه به دوستی خداوند باعث رفع حجوب……….. 138
36- تفكّر باعث نورانیت……………………………………………………………. 139
جمع­بندی……………………………………………………………………………. 140
فهرست منابع……………………………………………………………………… 157
چکیده:
از آنجایی كه دغدغة بشر در طول اعصار دستیابی به اصیل‌ترین و ناب‌ترین معارف بوده است تا بتواند تیشه بر ریشة همة جهالت­ها بزند و خود را از بند اسارت جهالت برهاند. این پایان­نامه بر آن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت