پایان نامه درمورد چابکی سازمانی//قواعد تولید چابک |
![]() |
پایان نامه درمورد چابکی سازمانی//قواعد تولید چابک
تولید چابک[1]؛ سرآمد روشهای تولیدی:
شیوهی تولید چابک در پایان دههی 1990 و آغاز قرن بیست و یکم مطرح گردیده است. چابکی بر فعال بودن به عنوان یک مزیت نسبی استراتژیک میاندیشد و تنها به انطباق با تغییرات (منفعل بودن ) اکتفا نمیکند بلکه به دنبال یافتن تغییرات و بهره برداری از آن تغییرات به منزله ی فرصتهای ارزشمندی برای رشد و شکوفایی است.
2-3-3 قواعد کلی تولید چابک:
هرچیز خیلی سریع تغییر میکند و غیر قابل پیش بینی است.
بازار نیازمند حجم پایین، کیفیت بالا، محصولات سفارشی و خاص است.
چرخهی زندگی این محصولات بسیار کوتاه بوده، سریع توسعه یافته و زمان تاخیرشان کوتاه است.
کیفیت جامع و سطوح خیلی بالایی از خدمات، مورد انتظار است.
محصولات و خدمات از لحاظ اطلاعاتی غنی و سرشار هستند ( جعفر نژاد و شهائی، 1386)
2-3-4 تعاریف تولید چابک :
براساس تعریف نامه ویکی پدیا تولید چابک به سازمانی اطلاق میشود که فرایند ها ، آموزه ها یی را برای کسب توانایی واکنش سریع به نیازهای مشتریان و تغییرات بازار توام با کنترل هزیته ها و حفظ کیفیت ایجاد نموده است
جدول 2-1 تعاریف تولید چابک
ردیف
نویسنده مقاله
نقش
جهت تحقیقاتی
1
ماسکل 2001
شکوفایی و بالندگی مشتری ، سازگاری افراد و اطلاعات ، همکاری و
توانایی تغییر را سه مولفه ی کلیدی تولید چابک میداند.
مدیریت
2
فوکورکا و فلیدنر
1998
فعالیتهای زیر را موجب توسعه ی چابکی میداند : کاهش زمانهای تولید، زمان پاسخ به سفارشات ، شراکتها ، برون سپاری ، زمانبندی مشترک ، بهبود عملکرد کانال تامین ، تاخیرات ، کار تیمی، اموزش کارکنان و مهندسی مجدد
مدیریت
3
مردیت و فرانسیس
2000
شانزده جز سازنده را در قالب چهار قسمت : راهبرد ، فرایندها ، کارکنان و ارتباطات قرار میدهد
مدیریت
4
ورنادات 1999
سه وجه از تولید چابک را ابعاد سازمانی ، ابعاد فناوری ، و ابعاد انسانی عنوان میکند
مدیریت و فناوری
5
هوپر و همکاران
2001
بر اساس ادبیات ساختار تولید چابک را متشکل از پنج مولفه ی : تمرکز بر انعطاف پذیری ، خدمات عمومی، رهبری ، فناوری ، ساختارهای مجازی و کشش میداند
مدیریت فناوری
6
شریفی و ژانگ 2001
مدل مفهومیاجرای چابکی را با سه محور بنیادین محرکها، قابلیتها توانمندسازیهای چابکی ارائه میدهند.
[یکشنبه 1398-07-28] [ 01:59:00 ق.ظ ]
|