پایان نامه درباره استرس شغلی/:فواید بررسی رضایت شغلی |
پایان نامه درباره استرس شغلی/:فواید بررسی رضایت شغلی
فواید بررسی رضایت شغلی
بررسی رضایت شغلی میتواند پیآمدهای مثبت و بیطرفانه، یا منفی داشته باشد. اگر این بررسیها را خوب برنامهریزی کنند و به کار بندند به طور معمول فوایدی به شرح ذیل به دست میآید:
رضایت شغلی کلی: یکی از فواید به کار گرفتن بررسی آن است که مدیریت را از ترازهای کلی خوشنودی در سازمان آگاه میسازد. بررسیها همچنین قلمروهای ویژه رضایت یا عدم رضایت ودستههای ویژه کارکنان را بخوبی آشکار میسازد. به عبارت دیگر بررسی وسیله نیرومند تشخیصی برای دشواریهای کارکنان است.
ارتباطات: بهره دیگر آن است که پیوند ارتباطی زندهای از این راه به دست میآید در حالیکه بررسی، برنامهریزی، اجرا و نتیجههای آن بازکاوی میشود ارتباطات در هر سوی سازمان برقرار میگردد. هنگامی که از کارکنان خواسته شود تا آنچه در ذهن خود دارند را بگویند نه آنکه پرسشهایی را برای مدیریت مهماند پاسخ دهند آنگاه ارتباطات به سوی بلای سازمان یک وسیله نیرومند خواهد بود.
بهبود نگرش: فایده دیگر که اغلب دور از انتظار است، بهبود نگرشها میباشد. برای شماری از افراد برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنیدبررسی یک دریچه اطمینان، یک تخلیه عاطفی و یک وسیله آرام ساختن دل است. برای گروهی دیگر نشانه آشکار از دلبستگی مدیریت به کارکنان است. به کار گرفتن بررسی به کارکنان دستاویزی میدهد تا نسبت به مدیریت در خود احساس بهتری را بپرورانند.
نیازهای آموزشی: بررسیهای شغلی روش سودمندی برای تعیین پارهای از نیازهای آموزشی است.بطور معمول به کارکنان این فرصت داده میشود تا احساس خود را درباره شیوه کار سرپرستشان آشکار سازند. چون کارکنان بطور نزدیک اینگونه رفتار سرپرست را تجربه میکنند، بنابراین ادراک آنان میتواند دادههای سودمندی درباره نیازهای آموزشی سرپرستان فراهم آورد.
برنامهریزی دگرگونی و پیگیری آن: مدیران هوشیار از نیاز به ارزیابی واکنشهای کارکنان در برابر تغییرات عمده در برنامههای سازمان آگاهند. بررسیهای پیشاهنگ، برای تشخیص دشواریهایی که ممکن است پدید آیند، و برای همسنجی واکنش در برابر چندین راه چاره و برای ترغیب مدیران به اصطلاح برنامههای نخستین خود سودمنداند. پیگیری بررسیهای به مدیریت فرصت میدهد تا واکنشهای واقعی به تغییر را ارزیابی کند و کامیابی یا شکست آن را تعیین نمایند (دیویس و نیواستروم، 1989، ترجمه طوسی، 1377).
15-2- ابعاد رضایت شغلی
بطور کلی سه بعد مهم در رضایت شغلی تشخیص داده شده است که عبارتند از:
رضایت شغلی یک پاسخ عاطفی نسبت به شرایط یا وضعنیت شغل است.
رضایت شغلی در رابطه با برآورده شدن نیازها و انتظارات تعیین میشود.
رضایت شغلی برخاسته از چند نگرش به هم پیوسته است.
بطور کلی میتوان نتیجه گرفت که رضایت و عدم رضایت در انتهای یک پیوستار نیستند و نیز رضایت و یا عدم رضایت بطور یک جانبه نتیجه حقوق و دستمزد کم و یا زیاد نمیباشند اگر چه متأثر از آن نیز هستند. رضایت شغلی ماحصل تأثیر عوامل زیادی نظیر نیازها، علایق، انگیزهها، نگرش و شخصیت افراد از یک طرف و مختصات شغلی نظیر محیط کار، جو سازمانی، فرهنگ سازمانی و نیز
[سه شنبه 1398-07-16] [ 10:35:00 ب.ظ ]
|