پایان نامه ارشد:بارنامه به عنوان یک سند تجاری در حقوق ایران و اسناد بین الملل دارای اوصاف حقوقی وصف تجاری، وصف تجریدی ، قابلیت انتقال |
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………..1
فصل اول: کلیات
1-1- تعریف بارنامه دریایی…………………………………………………………………………………………………………………7
1-2- تاریخچه بارنامه دریایی……………………………………………………………………………………………………………….9
1- 3- تحولات تدوین مقررات بارنامه دریایی………………………………………………………………………………………..9
1-3-1- مقررات هارتر…………………………………………………………………………………………………………..10
1-3-2- مقررات بروكسل (لاهه) …………………………………………………………………………………………….10
1-3-3- مقررات لاهه ویزبی……………………………………………………………………………………………………11
1-3-4- مقررات هامبورگ………………………………………………………………………………………………………12
1-3-5- مقررات بارنامه دریایی در حقوق ایران…………………………………………………………………………12
1-4-رابطه قرارداد حمل ونقل دریایی و بارنامه دریایی………………………………………………………………………….12
1-4-1- رابطه قرارداد اجاره کشتی وبارنامه دریایی……………………………………………………………………..13
1-4-2- نقش بارنامه دریایی درصدور بیمه نامه……………………………………………………………………………13
1-4-3- نقش بارنامه دریایی در اعتبار اسنادی (ال.سی)…………………………………………………………………14
1-4-4- نقش بارنامه دریایی در مانیفیست…………………………………………………………………………………..16
1-5- مقایسه بارنامه دریایی بااسناد رسمی……………………………………………………………………………………………16
1-6- مقایسه بارنامه دریایی باچک……………………………………………………………………………………………………..19
1-7- مقایسه بارنامه دریایی با قبض انبار……………………………………………………………………………………………..19
1-8- مقایسه بارنامه دریایی با حواله…………………………………………………………………………………………………..20
فصل دوم: اوصاف بارنامه دریایی
2-1- مکتوب بودن بارنامه دریایی………………………………………………………………………………………………………22
2-1-1- مندرجات بارنامه دریایی……………………………………………………………………………………………….22
2-1-2- تاریخ بارنامه دریایی…………………………………………………………………………………………………….24
2-1-3- امضاء بارنامه دریایی…………………………………………………………………………………………………….25
2-1-4- نسخ بارنامه دریایی………………………………………………………………………………………………………27
2-2- بارنامه دریایی به عنوان دلیل قرارداد……………………………………………………………………………………………28
2-2-1- بارنامه دریایی واصل نسبی بودن قراردادها ……………………………………………………………………. 29
2-2-2-تعارض حق ثالث با اصل نسبی بودن قراردادها دربارنامه دریایی…………………………………………29
2-2-2-1- نظریه نمایندگی…………………………………………………………………………………………….30
2-2-2-2- نظریه تعهد به نفع ثالث………………………………………………………………………………….30
2-2-2-3- نظریه حق ناشی از ماهیت بارنامه دریایی…………………………………………………………..31
2-3-بارنامه دریایی به عنوان رسید کالا………………………………………………………………………………………………..31
2-4- سندیت بارنامه دریایی………………………………………………………………………………………………………………33
2-4-1- مفهوم کلی سند ………………………………………………………………………………………………………….34
2-4-2- سند مالکیت…………………………………………………………………………………………………………………34
2-4-3- حجیت سند ……………………………………………………………………………………………………………….35
2-4-4- سند درحقوق ایران ……………………………………………………………………………………………………..35
2-5- قابلیت انتقال بارنامه دریایی……………………………………………………………………………………………………….37
2- 5-1- انتقال بارنامه دریایی به نام شخص معین ……………………………………………………………………….40
2- 5-2-انتقال بارنامه دریایی به حواله کرد شخص معین………………………………………………………………..40
2- 5-3- انتقال بارنامه دریایی به صورت حامل …………………………………………………………………………..41
2-6- انواع بارنامه دریایی…………………………………………………………………………………………………………………..42
2-6-1- انواع بارنامه ازجهت وضعیت وكمیت كالای موضوع حمل………………………………………………
42
2-6-1-1- بارنامه دریایی تمیزیاغیرمخدوش…………………………………………………………………….42
2-6-1-2- بارنامه دریایی غیرتمییزیامخدوش (مشروط) ……………………………………………………45
2-6-2- انواع بارنامه دریایی ازجهت تعدد وسایل حمل ونقل……………………………………………………….45
2-6-2-1- بارنامه دریایی مستقیم…………………………………………………………………………………….45
2-6-2-2- بارنامه دریایی غیرمستقیم یاسراسری………………………………………………………………..46
2-6-2-3- بارنامه دریایی حمل ونقل مركب یاتركیبی (فیاتا) …………………………………………….48
2-7- شرط پذیربودن بارنامه دریایی……………………………………………………………………………………………………52
2-7-1- شرط پارامونت…………………………………………………………………………………………………………………53
2-7-2- شرط هیمالیا…………………………………………………………………………………………………………………….55
2-7-3- شرط دیمایس…………………………………………………………………………………………………………………57
2-7-4- شرط حق ممتاز(حق حبس کالا) ……………………………………………………………………………………….58
2-7-4-1-شرایط اعمال حق ممتازه دریایی……………………………………………………………………………….58
2-7-4-2-دامنه اعمال حق ممتازه قراردادی………………………………………………………………………………59
2-7-4-3- محدود بودن حق ممتازه به کالای موضوع بارنامه دریایی……………………………………………60
2-7-4-4- حق ممتازه واستیفاء دیون از محل آن……………………………………………………………………….60
2-7-5-شرط غفلت………………………………………………………………………………………………………………..61
2-7-6-شرط معافیت از خسارات ناشی ازعدم قابلیت دریانوردی…………………………………………………61
2-7-7- شرط کاسپیانا……………………………………………………………………………………………………………..64
2-7-8- سایرشروط ضمن عقد دربارنامه……………………………………………………………………………………64
2-7- تجاری بودن بارنامه دریایی……………………………………………………………………………………………………….67
2-8- وصف تجریدی بارنامه دریایی…………………………………………………………………………………………………..68
فصل سوم : آثار بارنامه دریایی
3-1- اثراثباتی بارنامه دریایی …………………………………………………………………………………………………………….72
3-1-1- اثراثباتی بارنامه دریایی درکنوانسیون لاهه………………………………………………………………………72
3-1-2- اثراثباتی بارنامه دریایی درحقوق انگلیس ………………………………………………………………………73
3-1-3- اثراثباتی بارنامه دریایی درحقوق آمریکا…………………………………………………………………………76
3-1-4- اثراثباتی بارنامه دریایی در حقوق فرانسه………………………………………………………………………..76
3-1-5- اثراثباتی بارنامه دریایی درحقوق ایران……………………………………………………………………………76
3-2- اثر بارنامه دریایی براشخاص ثالث………………………………………………………………………………………………77
3-3- اثر بارنامه دریایی در تعیین خسارت……………………………………………………………………………………………78
3-3-1- خسارت ناشی از تاخیردر تحویل کالا……………………………………………………………………………78
3-3-2- تلف شدن کل کالا…………………………………………………………………………………………………….81
3-3-3- تلف شدن قسمتی ازکالا……………………………………………………………………………………………..82
3-3-4- خسارت به کالا…………………………………………………………………………………………………………82
3-4- اثر بارنامه دریایی بر اثبات ضرر…………………………………………………………………………………………………83
3-4-1- دلیل ظاهری تحویل کالا منطبق بارنامه دریایی……………………………………………………………….85
3-4-2- دلیل ظاهری به نفع فرستنده کالا………………………………………………………………………………….86
3-4-3- دلیل ظاهری مبنی بر تلف یاخسارت به کالا………………………………………………………………….88
3-4-4- رد دلیل ظاهری با دلیل مخالف ……………………………………………………………………………………89
3-4-5-رد دلیل ظاهری با درج رزروهای معتبر…………………………………………………………………………..89
نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………………………………………………….94
پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………………….96
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………97
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………..100
فهرست علائم اختصاری
ق.ت…………………………………………………………………………………………………………………………………قانون تجارت
ق.د……………………………………………………………………………………………………………………………………قانون دریایی
ق.م……………………………………………………………………………………………………………………………………..قانون مدنی
ج………………………………………………………………………………………………………………………………………………….جلد
ص…………………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه
Cost Insurance Freight(CIF)……………………………………………………………………………………………………. سیف
ّFree On Board(FOB)…………………………………………………………………………………………………………………فوب
New York Produce Exchange Time Charter(NYPE)………………………………………………………………. نایپ
Letter of Creadit(LC)……………………………………………………………………………………………………………… ال.سی
چکیده
بارنامه دریایی به عنوان یکی از مهمترین اسناد در قرارداد حمل ونقل دریایی می باشد. بارنامه دریایی سندی است كه مشخصات كامل بار در آن قید وتوسط فرمانده كشتی یا فردی كه از طرف او برای این منظور تعیین شده امضاء می گردد به موجب آن حمل كننده متعهد می شود محموله كشتی را به متصدی حمل و به گیرنده كالا تحویل نماید. بارنامه دریایی دارای اوصاف و آثار متعددی در حقوق ایران واسناد بین المللی است از جمله دارای سندیت بوده و از قابلیت نقل و انتقال برخوردار می باشد. بارنامه دریایی به عنوان رسیدكالاو دلیل قرارداد حمل محسوب می گردد. بارنامه دریایی شرط پذیر بوده وطرفین شروط خود را از جمله در خصوص قانون حاكم بر روابط قرارداد، حق ممتاز وحق حبس در آن مشخص می نمایند.بارنامه دریایی دارای ویژگی دوگانه مدنی وتجاری بوده و وصف غالب این سند وصف تجاری می باشد وقابلیت انتقال به ثالث را دارد و مشمول وصف تجریدی می گردد. بارنامه دریایی دارای آثار اثباتی است وبعنوان دلیل قطعی مفاد قرارداد حمل محسوب می گردد. اثر و حجیت بارنامه دریایی در حقوق ایران و اسناد بین المللی فقط به طرفین قرارداد نیست بلكه در مقابل اشخاص ثالث مانند گیرنده كالا و یا بیمه كننده كالا استناد پذیر است .زیان دیده با ورود ضرر ، نقض تعهد و رابط سببیت از طریق بارنامه دریایی، ورود ضرر را اثبات و میزان خسارت را مشخص می نماید.
کلیدواژه: بارنامه دریایی، حقوق دریایی، قرارداد،کنوانسیون، اسناد بین المللی، وصف تجاری.
مقدمه
بارنامه دریایی یکی از مهمترین اسناد حقوق دریایی بوده و در مسیر نیازمندیهای بشری ایجاد و به تدریج نظام حقوقی خاصی برآن حاکم شده است. مزایای گسترش روابط اقتصادی ومبادلات تجاری باعث افزایش روز افزون اهمیت بارنامه دریایی گردیده است به طوریکه در عرف تجارت بین المللی درمقابل اسناد تنظیمی توسط مقامات دولتی (اسنادرسمی) دارای ارزش یکسان می باشد. بارنامه دریایی از نظر ادله اثبات دعوی دارای خصوصیات مخصوص به خود بوده و به واسطه وصف تجاری آن از ارجحیت روشنی نسبت به اسناد مدنی برخورداراست .
بارنامه دریایی گواهی مالکیت محسوب و بانکها آن را به عنوان وثیقه جهت پرداخت وام مورد پذیرش قرار می دهند .انتقال کالای موضوع بارنامه دریایی بوسیله ظهرنویسی از قرن هیجدهم میلادی آغاز واستفاده از بارنامه دریایی قابل انتقال متداول شد.امکان استفاده بارنامه دریایی به وسیله ظهر نویسی باعث شد این سند به عنوان سندی معتبر وجزء اسناد تجاری محسوب گردد. به لحاظ افزایش چشمگیر مسئولیت مالکان کشتی آنها متمایل به بیمه نمودن مسئولیت خود نزد شرکتهای بیمه شده وبدین ترتیب بیمه گران با تثبیت موقعیت بارنامه دریایی آن را شاخص برای بیمه نمودن کالای مستقر در کشتی قرار دادند.
بارنامه دریایی دارای اثر اثباتی است بنابراین چنانچه میان فرستنده كالا وخریدار به دلیل تحویل ندادن كالا اختلافی بروز كند فرستنده كالا می تواند به استناد بارنامه دریایی
[دوشنبه 1398-07-15] [ 05:24:00 ب.ظ ]
|