فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
2-1 گردشگری.. 11
2-1-1 تاریخچه گردشگری. 12
2-1-2 گونه های گردشگری. 15
2-1-2-1 گردشگری مجازی. 16
2-1-2-2 گردشگری درمانی. 16
2-1-2-3 گردشگری تفریحی. 16
2-1-2-4 گردشگری زمستانی. 17
2-1-2-5 گردشگری انبوه 17
2-1-2-6 گردشگری گروهی بین‌المللی. 18
2-1-2-7 سایر گونه‌های گردشگری. 19
2-2 مسافر، دیدارکننده یا گردشگر. 24
2-3 صنایع دستی.. 25
2-3-1 تاریخچه صنایع دستی ایران. 25
2-3-2 تاریخچه صنایع دستی یزد. 27
2-3-2-1 هنر نساجی یزد. 27
2-3-2-2 هنر شعر بافی در یزد. 30
2-3-2-3 زری بافی : 32
2-3-2-4 پرده بافی : 33
2-3-2-5 رولحاف بافی : 33
2-3-2-6 شمدبافی : 33
2-3-2-7 چادر شب بافی : 33
2-3-2-8 بافت دستمال : 34
2-3-2-9 قناویز : 34
2-3-2-10 احرامی‌بافی : 34
2-3-2-11 ترمه بافی : 34
2-3-2-12 انواع ترمه : 35
2-3-2-13 دندانی بافی : 35
2-3-2-14 دارایی بافی : 36
2-3-3 ویژگیهای صنایع دستی ایران. 37
2-3-4 اهمیت صنایع دستی. 38
2-3-5 طبقه بندی صنایع دستی. 39
2-4 معماری.. 44
2-4-1 معماری ایرانی. 45
2-4-2 اصول معماری ایرانی. 45
2-4-2-1 درونگرایی. 46
2-4-2-2 پرهیز از بیهودگی: 47
2-4-2-3 مردم واری( محوری): 48
2-4-2-4 خودبسندگی: 49
2-4-2-5 نیارش: 50
2-4-3 سبک‌شناسی معماری ایران. 51
2-4-3-1 پیش از اسلام. 51
2-4-3-2 پس از اسلام. 51
2-5 توسعه پایدار. 52
2-5-1 اثرات صنعت گردشگری در توسعه پایدار کشور. 53
2-5-2 اثرپذیری صنعت گردشگری از بخش های مختلف اقتصادی. 55
فصل سوم
معرفی منطقه مورد مطالعه
3-1 موقعیت جغرافیایی.. 58
3-2 موقعیت شهری.. 59
3-3 جمعیت… 59
3-4 پیشینه نام یزد. 60
3-5 پیشینه تاریخی.. 62
3-6 تاریخ و قدمت… 62
3-7 تاریخ و فرهنگ… 63
3-8 نژاد. 64
3-9 زبان. 65
3-10 مذهب… 65
3-11 آب و هوا 65
3-12 صنایع دستی.. 67
3-12-1 قالى بافى. 67
3-12-2 زیلو بافى. 67
3-12-3 دست بافى (شعر بافى) 68
3-12-4 ـ ترمه. 68
3-12-5 ـ زرى. 70
3-12-6 ـ مخمل. 70
3-12-7 ـ شمد. 70
3-12-8 ـ چادر شب.. 70
3-12-9 ـ دستمال. 70
3-12-10 ـ دارایى (ایكات) 70
3-12-11 ـ روتختى. 72
3-12-12 ـ خورجین بافى (لبافى) 72
3-12-13 ـ جیم. 72
3-12-14 ـ سجاده 72
3-12-15 ـ پتو. 72
3-12-16 ـ بقچه، لنگ.. 72
3-12-17 ـ احرامى، قناویز، دندانى. 72
3-12-18 ـ شال بافى. 73
3-12-19 ـ سفره 73
3-12-20 ـ روفرشى. 73
3-12-21 سفال و سرامیك.. 73
3-12-22 گیوه بافى. 74
3-12-23 آهنگرى (چیلانگرى) 74
3-12-24 حصیر بافى. 74
3-12-25 كاشى‏سازى. 75
3-12-26 سریشم سازى. 75
3-12-27 شیرینى پزى. 75
3-13 معماری یزد. 76
3-13-1 خانه های سنتی یزد: 78
3-13-2 خانه اربابی: 79
3-13-3 خانه امامزاده ای: 80
3-13-4 خانه قلم سیاه: 80
3-13-5 آب انبارها: 80
3-13-6 یخچالها به طور عمده از سه قسمت تشکیل شده اند: 81
3-13-7 بادگیرها: 81
3-13- 8 معماری خانه یزدی. 83
3-14 نقاط قوت گردشگری استان یزد : 86
3-15 نقاط ضعف گردشگری استان یزد : 88
3-16 صنعت گردشگری از بعد اقتصادی : 88
فصل چهارم
یافته­های تحقیق
4-1 تحلیل توصیفی.. 90
4-1-1 توصیف متغیرهای زمینهای. 90
4-1-1-1 سن. 90
4-1-1-2 جنسیت.. 91
4-1-1-3 تحصیلات.. 91
4-1-1-4 قومیت.. 92
4-1-1-5 وضعیت تأهل. 92
4-1-1-6 وضعیت اشتغال. 93
4-1-1-7 درآمد پاسخگو و درآمد خانواده 93
4-1-1-8 میزان سفر به یزد تاکنون. 94
4-1-1-9 میزان سفر سالانه. 94
4-1-1-10 انگیزه سفر به یزد. 96
4-1-1-11 میزان شناخت از فرهنگ و آثار تاریخی یزد. 96
4-1-1-12 طریقه کسب شناخت.. 97
4-1-1-13 میزان رضایت.. 97
4-1-1-14 مهمترین جذابیت و معرفیت یزد. 98
4-1-1-15 تمایل به بازدید مجدد از یزد. 99
4-1-1-16 محل اقامت در یزد. 99
4-1-1-17 میزان برآورده شدن انتظارات سفر به یزد. 100
4-1-1-18 میزان موفقیت مسئولین یزد در معرفی جاذبه های گردشگری. 100
4-1-1-19 عوامل موفقیت در جاذبه های گردشگری یک منطقه. 101
4-1-2 صنایع دستی. 102
4-1-2-1 میزان اطلاع از صنایع دستی یزد. 102
4-1-2-2 به اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه صنایع دستی. 103
4-1-2-3 قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق صنایع دستی. 104
4-1-2-4 تمایل به معرفی صنایع دستی یزد به دوستان و آشنایان. 105
4-1-2-5 خرید صنایع دستی یزد. 106
4-1-2-6 کیفیت مناسب صنایع دستی یزد در مقایسه با جاهای دیگر. 108
4-1-2-7 مناسب بودن قیمت صنایع دستی یزد. 109
4-1-3 معماری سنتی. 110
4-1-3-1 اطلاع و آگاهی از معماری و بناهای سنتی یزد. 110
4-1-3-2 به اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه معماری سنتی. 110
4-1-3-3 قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق معماری سنتی یزد. 112
4-1-3-4 تمایل به معرفی معماری سنتی یزد به دوستان و آشنایان. 113
فصل پنجم
بحث و پیشنهاد
5-1 مقدمه. 116
5-2 تحلیل نتایج و آزمون فرضیه ها 118
5-2-1 آزمون فرض اول. 118
5-2-2 آزمون فرض دوم. 119
5-2-3 آزمون فرض سوم. 120
5-3 پیشنهادات.. 121
منابع و ماخذ : 123
الف) منابع فارسی.. 123
ب) منابع لاتین.. 127
ضمیمه. 131

فهرست جداول
جدول 3-1 تعداد گردشگران ایرانی و خارجی وارده به استان یزد. 85
جدول3-2 واحدهای اقامتی.. 85
جدول3-3 مقایسه واحدهای اقامتی یزد با استانهای همجوار. 86
جدول 4-1- دادههای تجربی توریستها بر حسب سن.. 90
جدول 4-2- دادههای تجربی توریستها بر حسب جنسیت… 91
جدول 4-3- داده های تجربی توریستها بر حسب تحصیلات.. 91
جدول 4-4- داده های تجربی توریستها بر حسب قومیت… 92
جدول 4-5- دادههای تجربی توریستها بر حسب وضعیت تأهل.. 92
جدول 4-6- دادههای تجربی توریستها بر حسب وضعیت اشتغال. 93
جدول 4-7- دادههای تجربی توریستها بر حسب درآمد پاسخگو. 93
جدول 4-8 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان سفر به یزد تاکنون. 94
جدول 4-9دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان سفر سالانه. 94
جدول 4-10 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب انگیزه سفر به یزد. 96
جدول 4-11دادههای تجربی پاسخگویان بر حسبمیزان شناخت از فرهنگ و آثار تاریخی یزد. 96
جدول 4-12دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب طریقه کسب شناخت از جاذبه های توریستی یزد. 97
جدول 4-13دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان رضایت از امکانات شهر یزد برای ارائه خدمات به توریستها 97
جدول 4-14دادههای برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنیدتجربی پاسخگویان بر حسب جاذبه های معرف یزد. 98
جدول 4-15دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب تمایل به بازدید مجدد از یزد. 99
جدول 4-16دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب محل اقامت توریست در یزد. 99
جدول 4-18دادههای تجربی پاسخگویان بر حسبمیزان موفقیت مسئولین یزد در معرفی جاذبه های گردشگری.. 100
جدول 4-19دادههای تجربی پاسخگویان بر حسبعوامل موفقیت در جاذبه های گردشگری یک منطقه. 102
جدول 4-20- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان اطلاع از صنایع دستی یزد. 103
جدول 4-21- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه صنایع دستی.. 103
جدول 4-22- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق صنایع دستی.. 104
جدول 4-23- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب تمایل به معرفی صنایع دستی یزد به دوستان و آشنایان. 106
جدول 4-24- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب خرید صنایع دستی یزد. 108
جدول 4-25- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب کیفیت مناسب صنایع دستی یزد در مقایسه با جاهای دیگر. 109
جدول 4-26- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسبمناسب بودن قیمت صنایع دستی یزد. 110
جدول 4-27- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب اطلاع و آگاهی از معماری و بناهای سنتی یزد. 110
جدول 4-28- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب به اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه معماری سنتی.. 111
جدول 4-29- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق معماری سنتی یزد. 112
جدول 4-30- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب تمایل به معرفی معماری سنتی یزد به دوستان و آشنایان. 113
جدول 5-1 بررزسی رابطه بین توسعه زیرساختهای شهری با توسعه گردشگری از طریق جاذبههای معماری سنتی.. 119
جدول 5-2 بررزسی رابطه بین میزان شناخت از یزد با توسعه گردشگری.. 119
جدول 5-3 بررزسی رابطه بین میزان آگاهی و اطلاعرسانی در زمینه معماری با میزان توفیق در معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق معماری سنتی.. 120

فهرست نمودارها
نمودار 2-1: چارچوب نظری تحقیق.. 11
نمودار 4-1 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان رضایت از امکانات شهر یزد برای ارائه خدمات به توریستها 98
نمودار 4-2 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق صنایع دستی.. 105
نمودار 4-3 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب تمایل به معرفی صنایع دستی یزد به دوستان و آشنایان. 106
نمودار 4-4 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب خرید صنایع دستی یزد. 108
نمودار 4-5 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب کیفیت مناسب صنایع دستی یزد در مقایسه با جاهای دیگر. 109
نمودار 4-6 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب به اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه معماری سنتی.. 112
نمودار 4-7 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد. 113
نمودار 4-8 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب تمایل به معرفی معماری سنتی یزد به دوستان و آشنایان. 114


چکیده
دغدغه غالب کشورها در نیم قرن اخیر توجه به مولفه­های توسعه و رسیدن به یک توسعه پایدار است. یکی از مهمترین و روزآمدترین حوضه­های توسعه پایدار، صنعت گردشگری است.هدف از این تحقیق بیان اهمیت و ضرورت برنامه­ریزی برای توسعه گردشگری در یزد می­باشد. در این تحقیق از دو روش مطالعات کتابخانه­ای و مشاهدات میدانی استفاده شده است در این تحقیق از روش­ تحلیل کمی استفاده شده است.یافته­های تحقیق هر سه فرضیه مورد آزمون را تایید کردند.با توجه به تحلیل های توصیفی دریافتیم که صنایع دستی و معماری سنتی یزد نقش و جایگاه عمده­یی درتوسعه گردشگری یزد دارد. بنابراین می­توان گفت مهمترین عامل در جذب گردشگری شهر یزد به سیاست­های کلان توسعه گردشگری و کم­توجهی به پتانسیل شهر یزد بر می­گردد به گونه­یی که حتی خود توریست­های یزد میزان اطلاع­رسانی و آگاهی­بخشی در سطح ملی را کم ارزیابی کرده­اند.

کلمات کلیدی: توسعه پایدار، گردشگری، صنایع دستی، معماری سنتی.

فصل اول
كلیات


مقدمه
1-علت انتخاب موضوع تحقیق
گردشگری در اقتصاد جهان جزء ۵ رشته پردرآمد است و درآمدی که در جهان از این صنعت به دست می‌آید چیزی بین ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد دلار در سال است (سرحدی، 1390).بسیاری از كارشناسان عقیده دارنددرجهان كنونی صنعت گردشگری سومین پدیده اقتصادی پویا، پررونق و روبه توسعه پس از “نفت” و”خودروسازی” است كه برای برخی كشورها درآمد سرشاری را دارد. سازمان همكاری و توسعه جهانی، گردشگری را پس از “بانكداری” دومین بخش خدمات در تجارت بین الملل معرفی كرده است.
توسعه صنعت گردشگری به عنوان مهمترین بخش اقتصادی و ارزآور یكی از چالش های مهم توسعه اقتصادی در دنیا است و رقابت كشورها در این عرصه هم اینك به یك “ماراتن توسعه ای” تبدیل شده است. از این رو ازگردشگری به عنوان موتوری پیش برنده و مؤثر در برابر فشارها ومشکلات اقتصادی کشور یاد می‌شود. آمارها هم، جایگاه این مرز و بوم را در پرورش صنعت گردشگری، نه تنها مورد تأیید قرار داده که از آن، در زمره بهترین های جاذبه های توریستی جهان داد سخن داده است (بهمن­آبادی، 1389). فراگیری ابعاد سرمایه گذاری و اشتغالزایی صنعت توریست یكی از ویژگیهای این صنعت اقتصادی پایه است كه علاوه برزودبازده بودن، ظرفیت های نامحدودی را نیز برای سرمایه گذاری دارد.
گستره جهانی صنعت گردشگری، توسعه نوآوری­های تكنولوژی،جریانهای سرمایه، فرهنگ، اطلاعات و افزایش درآمدها، بهبود شرایط ارتباطات گردشگری را جلوه دیگری بخشیده است.در عصر حاضر كه گردشگری و شكوفایی اقتصادی صنعت گردشگری به دغدغه مشترك جهانی تبدیل شده است، كشورهایی موفق بوده اند كه با بكاربردن ابتكار عمل و یافتن راههای جدید بنحو مطلوب از توانمندیهای این بخش بهره برده اند.
اینكه از صنعت گردشگری به بعنوان كلید توسعه برخی كشورها یاد می‌شود، ناشی از درآمد كلان این صنعت است و در برخی كشورهاهم اینك گردشگری دراولویت دیگر برنامه ها قرار دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت