فصل اوّل: کلیات تحقیق.. 1

1-1- مقدمه. 2

1-2- طرح مساله. 3

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6

1-4- اهداف تحقیق.. 8

1-4-1- هدف اصلی.. 8

1-4-2- اهداف فرعی.. 8

1-5-سوال های تحقیق.. 9

1-5-1- سوال اصلی تحقیق.. 9

1-5-2- سوال های فرعی تحقیق.. 9

1-6- قلمرو تحقیق.. 10

1-6-1- قلمرو موضوعی.. 10

1-6-2- قلمرو مکانی.. 10

1-6-3- قلمرو زمانی.. 10

1-7- متغیرهای تحقیق.. 10

1-7-1- تعاریف نظری.. 10

1-7-2- تعاریف عملیاتی.. 11

1-8) خلاصه فصل اول.. 12

فصل دوّم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 13

مقدمه. 14

2-1- یادگیری.. 14

2-2- نظریات یادگیری.. 16

2-2-1- نظریات رفتاری یادگیری.. 16

2-2-2- نظریات شناختی یادگیری.. 17

2-2-3- نظریه یادگیری گشتالت… 17

2-2-4- نظریه یادگیری شناختی اجتماعی.. 18

2-3- انواع یادگیری.. 18

2-3-1- یادگیری برای بقاء 18

2-3-2- یادگیری انطباقی.. 19

2-3-3- یادگیری تعمیمی (مولد) 19

فصل اوّل: کلیات تحقیق.. 1 1-1- مقدمه. 2 1-2- طرح مساله. 3 1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6 1-4- اهداف تحقیق.. 8 1-4-1- هدف اصلی.. 8 1-4-2- اهداف فرعی.. 8 1-5-سوال های تحقیق.. 9 1-5-1- سوال اصلی تحقیق.. 9 1-5-2- سوال های فرعی تحقیق.. 9 1-6- قلمرو تحقیق.. 10 1-6-1- قلمرو موضوعی.. 10 1-6-2- قلمرو مکانی.. 10 1-6-3- قلمرو زمانی.. 10 1-7- متغیرهای تحقیق.. 10 1-7-1- تعاریف نظری.. 10 1-7-2- تعاریف عملیاتی.. 11 1-8) خلاصه فصل اول.. 12 فصل دوّم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 13 مقدمه. 14 2-1- یادگیری.. 14 2-2- نظریات یادگیری.. 16 2-2-1- نظریات رفتاری یادگیری.. 16 2-2-2- نظریات شناختی یادگیری.. 17 2-2-3- نظریه یادگیری گشتالت… 17 2-2-4- نظریه یادگیری شناختی اجتماعی.. 18 2-3- انواع یادگیری.. 18 2-3-1- یادگیری برای بقاء 18 2-3-2- یادگیری انطباقی.. 19 2-3-3- یادگیری تعمیمی (مولد) 19 2-4- سطوح یادگیری.. 20 2-4-1- یادگیری فردی.. 20 2-4-2- یادگیری تیمی یا گروهی.. 21 2-4-3- یادگیری سازمانی.. 21 2-5- یادگیری سازمانی.. 21 2-6- سیر تاریخی یادگیری سازمانی.. 23 2-7- یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده 26 2-8- تاریخچه مفهوم پردازی سازمان یادگیرنده 29 2-9- سازمان یادگیرنده 31 2-10- دیدگاه صاحبنظران درباره سازمان یادگیرنده 36 2-10-1- پیتر سنگه. 36 2-10-2- گاروین.. 39 2-10-3- مارکوارت.. 39 2-10-4- جفارت و مارسیک… 40 2-10- 5- واتکینز و مارسیک… 41 2-10-6- آرجریس و شون.. 43 2-10-7- مامفورد. 44 2-10-8- هریسون.. 46 2-10-9- کاپلان و نورتون.. 47 2-10-10- گاهه. 48 2-11- انواع سازمان های یادگیرنده 51 2-11-1- سازمانهای فهمیده 51 2-11-2- سازمانهای ادراک کننده و متفکر. 51 2-11-3- سازمان های یادگیرنده 51 2-12- اهمیت ایجاد سازمان یادگیرنده 53 2-13- طبقه بندی ویژگی های سازمان یادگیرنده 56 2-14- تفاوت سازمان یادگیرنده با سازمان های سنتی.. 57 2-15- ایجاد سازمان یاد گیرنده 60 2-16- پیشینه تحقیق و سوابق پژوهشی.. 65 2-16-1- پیشینه داخلی.. 65 2-16-2- پیشینه خارجی.. 68 2-17- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.. 71 2-18- الگوی مفهومی تحقیق.. 72 2-19) الگوی تحلیلی تحقیق.. 74 2-20) خلاصه فصل دوم. 78 فصل سوم: روش تحقیق.. 79 3-1- مقدمه. 80 3-2)نوع و روش پژوهش…. 80 3-3) جامعه آماری.. 81 3-4) نمونه و روش نمونه گیری.. 81 3-5) روش های گردآوری اطلاعات.. 82 3-6) ابزارهای گردآوری اطلاعات.. 82 3-6-1)روش سنجش روایی پرسشنامه. 83 3-6-2) روش سنجش پایایی پرسشنامه. 83 3-7) روش تجزیه و تحلیل داده ها 84 3-8) خلاصه فصل سوم. 84 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 85 4-1) مقدمه. 86 4-2) تحلیل توصیفی داده ها 86 4-2-1) متغیر جنسیت… 86 4-2-2) متغیر تحصیلات.. 87 4-2-3) متغیر سابقه خدمت… 88 4-3) تحلیل استنباطی داده ها 89 4-3-1) سوال اصلی پژوهش…. 89 4-3-2) سوال فرعی اول پژوهش…. 91 4-3-3) سوال فرعی دوم پژوهش…. 92 4-3-4) سوال فرعی سوم پژوهش…. 92 4-3-5) سوال فرعی چهارم پژوهش…. 93 4-3-6) سوال فرعی پنجم پژوهش…. 94 4-3-7) سوال فرعی ششم پژوهش…. 94 4-3-8) سوال فرعی هفتم پژوهش…. 95 4-4) خلاصه فصل چهارم. 96 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 97 5-1) مقدمه. 98 5-2) نتیجه گیری.. 98 5-2-1) نتیجه گیری از سوال اصلی.. 98 5-2-2) نتیجه گیری از سوال فرعی اول.. 99 5-2-3) نتیجه گیری از سوال فرعی دوم. 100 5-2-4) نتیجه گیری از سوال فرعی سوم. 100 5-2-5) نتیجه گیری از سوال فرعی چهارم. 101 5-2-6) نتیجه گیری از سوال فرعی پنجم. 101 5-2-7) نتیجه گیری از سوال فرعی ششم. 102 5-2-8) نتیجه گیری از سوال فرعی هفتم. 103 5-3) محدودیت های پژوهش…. 103 5-4) پیشنهادهای تحقیق.. 104 5-4-1) پیشنهادهای کاربردی برای سازمان مورد مطالعه. 104 5-4-2) پیشنهادهای تجربی برای محققین.. 105 5-5) خلاصه فصل پنجم. 105 منابع.. 106 منابع فارسی.. 107 منابع لاتین.. 110 پیوست… 114 پرسشنامه. 115 فهرست جدول ها جدول 2- 1: تعاریف یادگیری سازمانی از دیدگاه صاحب نظران مختلف 22 جدول 2- 2: سیر تاریخی مفاهیم یادگیری سازمانی (قربانی زاده و مشبکی، 1385: 173) 25 جدول 2- 3: تفاوت بین سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی (اورتنبلد، 2001) 28 جدول 2- 4: تعاریف صاحب نظران مختلف از سازمان یادگیرنده 34 جدول 2- 5: انواع سازمان های یادگیرنده (لات هنس ، 1998: 13) 52 جدول 2- 6: طبقه بندی ویژگیهای سازمان یادگیرنده (مک گیل و همکاران 1993) 57 جدول 4- 1: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر جنسیت 86 جدول 4- 2: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر تحصیلات 87 جدول 4- 3: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر سابقه خدمت 88 جدول 4- 4: نتایج آزمون T تک نمونه ای عوامل مرتبط با یادگیری سازمانی 90 جدول 4- 5: نتایج رگرسیون همزمان تاثیر رهبری مناسب بر یادگیری سازمانی 92 جدول 4- 6: نتایج رگرسیون همزمان تاثیر فضای تعمیقی بر یادگیری سازمانی 92 جدول 4- 7: نتایج رگرسیون همزمان تاثیر بومی سازی بر یادگیری سازمانی 93 جدول 4- 8: نتایج رگرسیون همزمان تاثیر تعادل بین خانواده و کار بر یادگیری سازمانی 93 جدول 4- 9: نتایج رگرسیون همزمان تاثیر مدیریت زمان بر یادگیری سازمانی 94 جدول 4- 10: نتایج رگرسیون همزمان تاثیر تجربه اندوزی بر یادگیری سازمانی 95 جدول 4- 11: رتبه بندی عوامل مرتبط با یادگیری سازمانی 95 فهرست نمودارها نمودار 4- 1: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر جنسیت 87 نمودار 4- 2: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر تحصیلات 88 نمودار 4- 3: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر سابقه خدمت 89 فهرست شکل ها شکل 2- 1: انواع سازمان ها (قهرمانی، 1380) 59 شکل 2- 2: مدل مرحله ای سازمان یادگیرنده (فلیپس، 2003) 62 شکل 2- 3: الگوی مفهومی تحقیق (سنگه، 1990) 73

2-4- سطوح یادگیری.. 20

2-4-1- یادگیری فردی.. 20

2-4-2- یادگیری تیمی یا گروهی.. 21

2-4-3- یادگیری سازمانی.. 21

2-5- یادگیری سازمانی.. 21

2-6- سیر تاریخی یادگیری سازمانی.. 23

2-7- یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده 26

2-8- تاریخچه مفهوم پردازی سازمان یادگیرنده 29

2-9- سازمان یادگیرنده 31

2-10- دیدگاه صاحبنظران درباره سازمان یادگیرنده 36

2-10-1- پیتر سنگه. 36

2-10-2- گاروین.. 39

2-10-3- مارکوارت.. 39

2-10-4- جفارت و مارسیک… 40

2-10- 5- واتکینز و مارسیک… 41

2-10-6- آرجریس و شون.. 43

2-10-7- مامفورد. 44

2-10-8- هریسون.. 46

2-10-9- کاپلان و نورتون.. 47

2-10-10- گاهه. 48

2-11- انواع سازمان های یادگیرنده 51

2-11-1- سازمانهای فهمیده 51

2-11-2- سازمانهای ادراک کننده و متفکر. 51

2-11-3- سازمان های یادگیرنده 51

2-12- اهمیت ایجاد سازمان یادگیرنده 53

2-13- طبقه بندی ویژگی های سازمان یادگیرنده 56

2-14- تفاوت سازمان یادگیرنده با سازمان های سنتی.. 57

2-15- ایجاد سازمان یاد گیرنده 60

2-16- پیشینه تحقیق و سوابق پژوهشی.. 65

2-16-1- پیشینه داخلی.. 65

2-16-2- پیشینه خارجی.. 68

2-17- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.. 71

2-18- الگوی مفهومی تحقیق.. 72

2-19) الگوی تحلیلی تحقیق.. 74

2-20) خلاصه فصل دوم. 78

فصل سوم: روش تحقیق.. 79

3-1- مقدمه. 80

3-2)نوع و روش پژوهش…. 80

3-3) جامعه آماری.. 81

3-4) نمونه و روش نمونه گیری.. 81

3-5) روش های گردآوری اطلاعات.. 82

3-6) ابزارهای گردآوری اطلاعات.. 82

3-6-1)روش سنجش روایی پرسشنامه. 83

3-6-2) روش سنجش پایایی پرسشنامه. 83

3-7) روش تجزیه و تحلیل داده ها 84

3-8) خلاصه فصل سوم. 84

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 85

4-1) مقدمه. 86

4-2) تحلیل توصیفی داده ها 86

4-2-1) متغیر جنسیت… 86

4-2-2) متغیر تحصیلات.. 87

4-2-3) متغیر سابقه خدمت… 88

4-3) تحلیل استنباطی داده ها 89

4-3-1) سوال اصلی پژوهش…. 89

4-3-2) سوال فرعی اول پژوهش…. 91

4-3-3) سوال فرعی دوم پژوهش…. 92

4-3-4) سوال فرعی سوم پژوهش…. 92

4-3-5) سوال فرعی چهارم پژوهش…. 93

4-3-6) سوال فرعی پنجم پژوهش…. 94

4-3-7) سوال فرعی ششم پژوهش…. 94

4-3-8) سوال فرعی هفتم پژوهش…. 95

4-4) خلاصه فصل چهارم. 96

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 97

5-1) مقدمه. 98

5-2) نتیجه گیری.. 98

5-2-1) نتیجه گیری از سوال اصلی.. 98

5-2-2) نتیجه گیری از سوال فرعی اول.. 99

5-2-3) نتیجه گیری از سوال فرعی دوم. 100

5-2-4) نتیجه گیری از سوال فرعی سوم. 100

5-2-5) نتیجه گیری از سوال فرعی چهارم. 101

5-2-6) نتیجه گیری از سوال فرعی پنجم. 101

5-2-7) نتیجه گیری از سوال فرعی ششم. 102

5-2-8) نتیجه گیری از سوال فرعی هفتم. 103

5-3) محدودیت های پژوهش…. 103

5-4) پیشنهادهای تحقیق.. 104

5-4-1) پیشنهادهای کاربردی برای سازمان مورد مطالعه. 104

5-4-2) پیشنهادهای تجربی برای محققین.. 105

5-5) خلاصه فصل پنجم. 105

منابع.. 106

منابع فارسی.. 107

منابع لاتین.. 110

پیوست… 114

پرسشنامه. 115

 

 

فهرست جدول ها

جدول 2- 1: تعاریف یادگیری سازمانی از دیدگاه صاحب نظران مختلف   22

جدول 2- 2: سیر تاریخی مفاهیم یادگیری سازمانی (قربانی زاده و مشبکی، 1385: 173) 25

جدول 2- 3: تفاوت بین سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی (اورتنبلد، 2001) 28

جدول 2- 4: تعاریف صاحب نظران مختلف از سازمان یادگیرنده 34

جدول 2- 5: انواع سازمان های یادگیرنده (لات هنس ، 1998: 13) 52

جدول 2- 6: طبقه بندی ویژگیهای سازمان یادگیرنده (مک گیل و همکاران 1993) 57

جدول 4- 1: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر جنسیت   86

جدول 4- 2: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر تحصیلات   87

جدول 4- 3: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر سابقه خدمت   88

جدول 4- 4: نتایج آزمون T تک نمونه ای عوامل مرتبط با یادگیری سازمانی 90

جدول 4- 5: نتایج رگرسیون همزمان تاثیر رهبری مناسب بر یادگیری سازمانی 92

جدول 4- 6: نتایج رگرسیون همزمان تاثیر فضای تعمیقی بر یادگیری سازمانی 92

جدول 4- 7: نتایج رگرسیون همزمان تاثیر بومی سازی بر یادگیری سازمانی 93

جدول 4- 8: نتایج رگرسیون همزمان تاثیر تعادل بین خانواده و کار بر یادگیری سازمانی 93

جدول 4- 9: نتایج رگرسیون همزمان تاثیر مدیریت زمان بر یادگیری سازمانی 94

جدول 4- 10: نتایج رگرسیون همزمان تاثیر تجربه اندوزی بر یادگیری سازمانی 95

جدول 4- 11: رتبه بندی عوامل مرتبط با یادگیری سازمانی 95

 

فهرست نمودارها

نمودار 4- 1: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر جنسیت   87

نمودار 4- 2: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر تحصیلات   88

نمودار 4- 3: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر سابقه خدمت   89

 

فهرست شکل ها

شکل 2- 1: انواع سازمان ها (قهرمانی، 1380) 59

شکل 2- 2: مدل مرحله ای سازمان یادگیرنده (فلیپس، 2003) 62

شکل 2- 3: الگوی مفهومی تحقیق (سنگه، 1990) 73

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت