سرعت یکی از مهم­ترین توانایی­های جسمانی جهت اجرای حرکت در زمان مناسب است؛ به عبارتی دیگر، سرعت به تولید نهایی زمان واکنش و سرعت انتقال اطلاق می‌شود (۱، ۷).

۱-۶-۴- چابکی

چابکی به عنوان یکی از عوامل آمادگی مرتبط با مهارت، در کنار عوامل دیگری مثل تعادل، هماهنگی، سرعت، توان و سرعت عکس العمل قرار می‌گیرد. چابکی به­طور سنتی به عنوان توانایی تغییر سریع  وضعیت و حرکت بدن که همراه با دقت و بدون از دست دادن تعادل صورت می‌گیرد بیان شده است (۲ ، ۲۳).

۱-۶-۵- شاخص توده بدنی[۵](BMI)

شاخص توده بدنی یکی از روش‌های اندازه‌گیری عمومی مورد استفاده در چاقی است. این شاخص اغلب برای تشخیص سطح سلامتی فرد در ارتباط با چاقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از تقسیم وزن به کیلوگرم بر قد به متر به توان ۲ بدست می‌آید. BMI یکی از شاخص‌های پیکرسنجی مناسب در تعیین اضافه­وزن و چاقی و پیش­گوی معتبری در تعیین خطر بیماری قلبی-عروقی می‌باشد (۱).

۱-۶-۶-ترکیب بدنی

ترکیب بدنی شامل توده چربی و توده بدون چربی است که نشان­دهنده سلامت، توانمندی  و زیبایی ظاهری افراد است. تحقیقات بسیار گسترده در زمینه ترکیب بدنی برای شناخت عوامل ترکیب بدنی مؤثر بر تندرستی، شاخص‌های مختلفی را پیشنهاد نموده‌اند که مهم­ترین آن، شاخص توده بدن (BMI)، درصدچربی (BF%) ونسبت دور کمر به دور باسن (WHR) می‌باشد (۴۶).

۱-۶-۷- آزمون یویو

آزمون یویو، یک نوع تست آمادگی تناوبی و تداومی است که با توجه به الگوهای ماهیت فوتبال حدود ۲۰ سال پیش طراحی گردید و به عنوان تعیین سطح و شاخص آمادگی جسمانی بازیکنان فوتبال برای ۹۰ دقیقه بازی در نظر گرفته شد. از تست یویو تناوبی ریکاوری[۶]سطح ۲ (YIRT) برای سنجش توانایی هوازی و استقامت در فعالیت‌های تناوبی بازیکنان استفاده گردید. مطالعات نشان داده‌اند که این تست یکی از مطلوب‌ترین تست‌های میدانی برای سنجش میزان آمادگی هوازی بازیکنان فوتبال می‌باشد (۲-۳، ۵-۱۶). روایی و پایایی این تست برای ارزیابی این قابلیت بازیکنان فوتسال به خوبی بیان شده است (۲۱).

۱-۶-۸- آزمون رست [۷](RAST)

آزمون میدانی RAST یکی از آزمون‌های آزمایشگاهی برای ارزیابی توان بی‌هوازی ورزشکاران است که پایایی زیادی دارد (۸۸/۰ r=) (4). علاوه بر این به نظر می‌رسد در مقایسه با آزمون وینگیت در برخی رشته‌ها مانند فوتسال ویژگی بیشتری دارد (۵ ،۱).

۱-۶-۹- فوتسال[۸]

فوتسال[۹] ورزش تیمی با توپ است که در سطح حرفه­ای ورزشی شدید و پر فشار است؛ با این حال، هیجان­انگیز و پرتحرک است. این ورزش، با ۵ بازیکن (۴ بازیکن آزاد و ۱ دروازه­بان) در هر تیم انجام می‌شود، هر تیم می‌تواند ۷ بازیکن جانشین نیز داشته باشد و در خلال رقابت‌ها اجازه تعویض‌های نامحدود داده می‌شود، لذا نیازمندی‌های جسمانی بازی خیلی بالا می‌باشد (۱، ۲).

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه پژوهش

۲-۱-  مقدمه

این فصل به دو بخش مبانی نظری و پیشینه پژوهش تقسیم می‌شود. مبانی نظری به موضوع پژوهش پرداخته و در بخش مربوط به پیشینه پژوهش به پژوهش‌هایی که در زمینه توان هوازی و توان بی‌هوازی و ورزش فوتسال انجام گرفته پرداخته می‌شود.

۲-۲- بخش اول: مبانی نظری پژوهش

۲-۲-۱- ویژگی‌های فیزیولوژیکی

۲-۲-۱-۱- آستانه هوازی

حداقل شدت و مدت تمرین برای تاثیرگذاری بر آمادگی هوازی، آستانه هوازی نامیده می‌شود. حداقل شدت برای رسیدن به آستانه هوازی، ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب یا ۵۵ درصد vo2max و حداقل مدت تمرین ۲۰ دقیقه، پیشنهاد شده است. تمرین هوازی، آستانه هوازی را افزایش می‌دهد و در نتیجه ورزشکار برای رسیدن به آستانه هوازی باید با شدت و مدت بیشتری تمرین کند (۴۱).

۲-۲-۱-۲- ظرفیت هوازی

برای تعیین توانایی دریافت، انتقال و مصرف اکسیژن معمولا از آزمون فزاینده یا دوچرخه کارسنج پیش‌رونده استفاده می‌شود. شدت فعالیت ورزشی افزایش می‌یابد تا ورزشکار در دریافت اکسیژن به فلات برسد یا تا جایی‌که ورزشکار نتواند آزمون را ادامه دهد. نتیجه آن که ظرفیت دستگاه هوازی که در تعریف شامل دستگاه تنفسی (دریافت)، دستگاه قلبی- عروقی(انتقال) و عضلات(مصرف) می‌شود، به لیتر اکسیژن مورد استفاده در دقیقه بیان می‌شود. ظرفیت هوازی بیشینه که بدان حداکثر اکسیژن دریافتی یا VO2max نیز گویند، اندازه موتور هوازی (برای مثال، ۳ لیتر) تعریف می‌شود؛ درست مثل موتور ماشین که با توجه به اندازه‌اش درجه‌بندی می‌شود. ظرفیت هوازی، پیش­گویی عالی از عملکرد ورزشی در ورزش‌های فاقد حمل وزن مثل دوچرخه­سواری، شنا و قایقرانی بشمار می‌رود. دامنه مقادیر از ۳ تا بیشتر از ۶ لیتر در دقیقه و مقادیر بیشتر با عملکرد خیلی عالی ارتباط دارند (۶۰ ،۴۱).

۲-۲-۱-۳- حداکثر اکسیژن مصرفی [۱۰](VO2max)

مقدار اکسیژنی که در اوج تمرینات هوازی در بافت‌های بدن به مصرف می­رسد Vo2max نام دارد. این مقدار بر حسب میلی­لیتر در دقیقه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن محاسبه می‌شود. کسانی که Vo2max بالاتری دارند، بیشتر می‌توانند در تمرینات فشرده استقامت داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهند که Vo2max با فشرده‌تر کردن تمرینات قابل افزایش است، به طوری‌که می‌تواند راندمان قلب را بین ۶۵ تا ۸۰ درصد بهبود بخشد این تمرینات بایستی در

 

ادامه مطلب

 

دیگر سایت ها :

 

پایان نامه شناسایی مراحل برنامه جامع مدیریت برند در بانک رفاه
دانلود پروپوزال،پروژه ، پایان نامه، گزارش سمینار برنامه تولید
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت