دانلود پایان نامه ارشد:بررسی دین یاری زرتشتی در دوران گذار |
2-5: دینیاران در دوره ساسانیان. 28
2-6: منابع درآمد دینیاران زرتشتی.. 30
2-7: ساسانیان و سقوط آنان. 37
2-8: سر آغاز اسلام 41
فصل سوم: زرتشتیان و جامعه مسلمان
3-1: وضع اجتماعی زرتشتیان از آغاز اسلام تا اواخر عباسیان. 46
3-1-1: خلفای راشدین.. 47
3-1-2: دوران بنی امیه. 49
3-1-3: دوران عباسیان. 52
3-2: عکس العمل و فعالیت دینیاران در مقابل خلفا و عاملانشان. 56
3-2-1: نقش دینیاران در صلح و دوستی.. 57
3-2-2: مکتوب نمودن کتب دینی.. 60
3-2-3: موبد و نقش وی در تغییر زمان اخذ مالیات.. 62
3-3: مناظرات.. 63
3-3-1: مناظره امام رضا (ع) با دینیار زرتشتی.. 64
3-3-2: مناظره مامون با دینیار. 65
3-3-3: مناظره ابالیش و آذرفرنبغ. 66
3-4: مباحث اختلافی.. 67
3-4-1: خویدوده 68
3-4-2: ثنویت… 72
3-4-2-1: بحثی درباره القدریه مجوس هذه الامه. 75
3-4-3: آتش…. 76
3-5: تنی چند از دینیاران. 84
3-5-1: یزدانبخت… 85
3-5-2: فرزانه دوبان. 85
3-5-3: آذرفرنبغ فرخزادان – احیاگر دانشنامه مزدایسنی.. 86
3-5-4: منوچهر. 88
3-5-5: زادِ سپرم 89
3-5-6: مردان فرخ پسر اورمزد 91
3-5-7: امید اشوهیشتان. 91
3-5-8: مهدی فروح بن شخسان. 93
فصل چهارم: روحانیّت زردشتی و رویارویی با بدعتگذاران
4-1: فرقه مزدک.. 95
4-1-1: سر آغاز مزدکی.. 95
4-1-2: اساس تعالیم مزدک.. 97
4-1-3: زرتشت-بوندوس- مزدک.. 100
4-1-4: آیا مزدک موبد بود؟ 101
4-1-5: مزدکیان پس از اسلام 103
4-2: غلات.. 104
4-3: سنباد 106
4-4: خرمدینان. 107
4-4-1: بابک خرمدین.. 108
4-5: بهآفرید. 110
4-5-1: باورها و سرانجام وی.. 111
4-6: ابومسلم. 114
4-6-1: زمینه های جنبش و باورهای وی.. 115
4-6-1: قتل ابومسلم. 118
4-6-2: پس از ابومسلم. 119
فصل پنجم: روحانیّت زردشتی و رویارویی با مسألهی تغییرِ دین زردشتیان
5-1: مجازات و تحت فشار قرار دادن مرتدّان. 123
5-1-1: مرگارزانی مرتد. 123
5-1-2: فشارهای اقتصادی.. 127
5-1-3: فشارهای خانوادگی.. 129
5-3: پیشگویی و ادبیات نجات بخشی.. 134
نتیجه گیری.. 138
چکیده
عموما مومنان راستینِ ادیان، باورهای خود را نمود تام و بارز حق و حقیقت میدانند و تلاش میکنند تا از کیان باورهای دینی خود با جان و دل حمایت کنند. در این میان روحانیان هر دین به عنوان متولیان و کارگزاران دین نقش مهمتری را بر عهده دارند.
دینیاران زرتشتی، که مشخصا مورد مطالعه ما قرار گرفتهاند، در دورههای مختلف تاریخی در حفظ دین زرتشتی کوشیدهاند. تلاش ایشان در حفظ دین زرتشتی در دوران اسلامی بخصوص قرون اولیه اسلامی بسیار منطقی و به دور از هرگونه جنگ و نزاع بوده است. آنان پیش از حمله اعراب، در زمان ساسانیان، از پشتیبانی ویژه حکومت بهرهمند بودند و لذا نفوذ ویژهای در بین مردم داشتهاند و با فشارهایی که از سر سختگیری دینی بر مردم وارد کردند باعث شد که نوعی بیتفاوتی به مذهب و نارضایتی از دینیاران در مردم ایجاد شود. پس از حمله اعراب در آغاز نه پایگاه حمایتی از طرف خلافت اسلام داشتند و نه یاورانی خاص از بین مردم. اما رفتهرفته دینیاران توانستند با دربار خلفا ارتباط برقرار کنند و مانع از ویرانی آتشکدهها شوند. نیز زرتشتیانی که هنوز به دین زرتشت متعهد بودند، با آنکه دلِخوشی از سختگیریهای مذهبی دینیاران نداشتند، چارهای جز آنکه در امور مذهبی به آنها رجوع کنند، برایشان باقی نماند.
دینیاران کمکم با مکتوب کردن متون خود و افزودن بخشهایی بدانها چارچوب دین زرتشتی را قوام بخشیدند و با اجرای سیاستهایی مانع از ارتداد همکیشان خود شدند. همچنین با مناظره و گفتوگو تلاش داشتند تا حقانیت خود را به اثبات برسانند.
[دوشنبه 1398-07-15] [ 10:59:00 ب.ظ ]
|