برآورد می­شود که آب قابل مصرف از همه منابع هندوستان در حدود 32 میلیون هکتار متر باشد. در حالیکه مصرف واقعی در حدود 42 میلیون هکتار متر است. بنابراین تقریباً دو سوم اراضی کشاورزی آبیاری نمی­شود، از‌‌ این رو آب به عنوان یک فاکتور بسیار محدود در بهبود تولیدات گیاهی در نواحی حاره‌‌ای مانند هندوستان می­‌باشد که بخش اعظم اراضی کشاورزی آن تحت کشت دیم قرار دارد.در نواحی گرم و حاره­‌‌ای راندمان کاربرد آب آبیاری بسیار کم است. از ‌‌این رو پی­بردن به‌‌ این مسأله که چگونه خسارت‌­ها را به حداقل رسانده و راندمان کاربرد آب را افزایش دهیم، حائز اهمیت است. از ‌‌این رو بهتر است یک تیم متشکل از کشاورزان، خاک­شناسان، گیاه­شناسان، مهندسان کشاورزی، اقتصاد­دانان و سازندگان، به سمت یافتن اثر متقابل خاک، آب، گیاه، آب و هوا، جهت مدیریت علمی آب بویژه در مناطق خشک و نیمه خشک، هدایت شوند.
جمعیت کنونی هندوستان 750 میلیون نفر می­باشد که پیش­بینی می­شود تا سال 2000 میلادی جمعیت آن به 1000 میلیون نفر با غذای مورد نیاز 235 میلیون تن افزایش می­یابد که در مقایسه با تولید کنونی که 190 میلیون تن می­باشد، افزایش قابل توجهی خواهد داشت. مدیریت مؤثر زمین از طریق افزایش میزان کشت از 120٪ تا 200٪ و افزایش راندمان آب مصرفی منابع آبی موجود از طریق بکار­گیری سیستم­های بارانی و قطره­‌‌ای می­تواند تا حدودی‌‌ این نیاز را تأمین کند.
بهتر شدن کیفیت آب، تأثیر مهمی بر افزایش تولیدات کشاورزی می­گذارد. مراحل بنیادی رابطه آب و گیاه ‌‌این است که تولید غذا افزایش یابد. به­علاوه توجه ویژه­‌‌ای به تعیین و تشریح وضعیت آب در بافت گیاه و در زنجیره اقلیم، آب، خاک مبذول شده است.
این کتاب شامل کاربرد­های مؤثر از باران و آب­های زیرزمینی می­باشد. تأثیر مدیریت آب، خاک و محصول در افزایش راندمان کابرد آب و مراحل حفظ رطوبت برای کنترل کردن زهاب و تغذیه آب­های زیرزمینی در‌‌این کتاب شرح داده شده است و در مورد مدیریت آب‌­های شور به طور اجمالی مطالبی بیان شده است. مدیریت آب در مزرعه به طور عمده­‌‌ای در ‌‌این کتاب مورد بحث قرار گرفته است.
در هر فصل‌‌ از این کتاب اطلاعات با ارزشی شامل: حفظ آب باران، بهره­برداری از منابع آب و آبیاری تحت فشار شامل آبیاری بارانی و قطره­‌‌ای، که توسط محققان گوناگونی که در گردآوری ‌‌این اثر با ارزش شرکت داشته­اند، ارائه گردیده است. حجم زیادی از اطلاعات جدیدی که توسط محققان، سازندگان و کشاورزان بدست آمده است در ‌‌این کتاب مشخص شده­اند. دقت بسیاری جهت اطمینان از صحت اطلاعات ارائه شده در مورد بهره­برداری از منابع آب و آبیاری تحت فشار صورت گرفته است.‌‌
این کتاب عمدتاً به دانشجویان، دانشمندان و محققان در زمینه کشاورزی و مدیریت آب و کشاورزان کمک بسیاری می­رساند. مؤلفان مراتب قدردانی خود را از پروفسور ساکتیپادا[4] ، پروفسور پیشین دانشگاه مهندسی کشاورزی ویسوا ویدیالیا[5] به خاطر تدوین و ویرایش نسخه­ها و تصحیح آن­ها، ابراز می­دارند.
فهرست مطالب صفحه
فصل اول: منابع آب طبیعی 115-8
بارش، توزیع آب باران
اراضی دیم در‌‌ایالت­های مختلف، مناطق بارندگی، مناطق زراعی خشک ….
خشکسالی، طبیعت خاک در نواحی کشت دیم و مدیریت گیاه، شرایط آب و هوایی نامساعد …
مدیریت و حفظ خاک و آب باران …
مدیریت باران و رواناب و

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

مدیریت گیاه …
آبیاری تکمیلی در کشاورزی مناطق خشک …
مدیریت فرسایشی آب در مزرعه و کنترل آن
حوزه آبریز و مدیریت آن:
جمع­آوری آب سطحی و بازیافت مجدد آن
جمع­آوری آب در نواحی ساحلی … … …
کاربرد توأم آب … … ….
بهسازی منابع آب
منابع آب سطحی، فرایند عمل آبیاری، پتانسل آبیاری از نظر ایالتی، منابع آب برای آبیاری جزئی
منابع آب زیرزمینی و پتانسیل آبیاری با آن:
چاه دهانه گشاد و چاه لوله­ای ، طراحی چاه، تکنولوژی­های لازم برای آزمایش چاه، تغذیه آب­های زیرزمینی، کیفیت آب زیرزمینی، استخراج آب­‌های زیرزمینی در هندوستان …
فاکتور­های خاک- آب- گیاه- محیط، هوادهی خاک، دما و رطوبت، ظرفیت آب قابل دسترس، حرکت آب در خاک­ها، ظرفیت نگهداری آب، مکش آب در خاک­ها، مناسب بودن خاک­‌ها برای آبیاری، ارتباط خاک­‌ها با رشد گیاه؛
نفوذ و نشت آب در خاک ….
فرایند فیزیولوژیکی و بیلان آب- مکانیسم روزنه­ای؛ دیواره سلولی و رشد گیاه؛
راندمان فتوسنتز، تعرق و تبخیر-تعرق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت