تعریف سرقت رایانه ­ای:پایان نامه سرقت در فضای سایبری
تعریف سرقت  رایانه­ای
 

در قانون جرایم رایانه‌ای برخلاف سرقت سنتی هیچ تعریفی از سرقت رایانه­ای ارائه نشده است. اما با توجه به سرقت  سنتی می­توان سرقت رایانه­ای را اینگونه تعریف کرد:« سرقت رایانه­ای عبارت از اینکه کاربر با استفاده از تکنولوژی رایانه­ای یا مخابراتی، به طور غیر مجاز، داده­های متعلق به دیگری را برباید.»

 

2-2- طبقه‌بندی جرایم رایانه‌ای

سازمان ملل متحد اولین سازمانی است که اقدامی هر چند کوچک در جهت طبقه بندی جرایم رایانه‌ای به عمل آورده است. این سازمان در نشریه بین المللی سیاست جنایی خود (شماره­های 43و44 ) جرایم رایانه‌ای را به دو دسته به شرح زیر تقسیم کرده است:

«جرایم رایانه‌ای می­تواند شامل فعالیتهای مجرمانه‌ای باشد که ماهیتی سنتی دارند از جمله سرقت، کلاهبرداری، جعل و سوءاستفاده که همگی معمولا در همه جا مشمول ضمانت اجراهای کیفری می­شوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

رایانه نیز راههای تازه‌ای را برای سوء استفاده پدیدآورده­است که می­توانند و یا باید مجرمانه محسوب شوند.»[1]

همانطور که در نشریه بین المللی سیاست جنایی سازمان ملل اشاره شده است، رایانه علاوه بر آنکه راههای تازه­ای برای سوء استفاده به وجود آورده که باید جرم­انگاری شوند، وسیله و ابزاریی برای ارتکاب جرایمی که ماهیت سنتی دارند نیز می­باشد. با این توضیح می­توان از نظر نظری جرایم رایانه­ای را به دودسته تقسیم کرد:

 

2-2-1- جرایم رایانه‌ای سنتی

جرایم رایانه‌ای سنتی جرایمی هستند که با همان شرایط قانونی که از طرق مرسوم ارتکاب می‌یابند، بوسیله رایانه نیز ارتکاب می‌یابند و قانونگذار ارتکاب بوسیله رایانه را به عنوان جزئی از اجزاء عنصر مادی آنها یا عامل تشدید و یا تخفیف مجازات آنها ذکر نکرده باشد. مثلا جرم جاسوسی رایانه‌ای، در زمره جرایم علیه امنیت قرار می‌گیرد و جرم سرقت و کلاهبرداری رایانه‌ای در جرایم علیه اشخاص دسته‌بندی می‌کنند.

 

 

 

2-2-2- جرایم رایانه‌ای مدرن

جرایم رایانه‌ای مدرن جرایمی هستند که غالباً پس از پیدایش رایانه بوجود آمده‌اند و با پیشرفت رایانه تحول پیدا کرده‌اند و به موجب قانون، رایانه به عنوان موضوع و یا ابزار جرم و جزئی از اجزاء تشکیل دهنده  عنصر مادی آنها را تشکیل می­دهد.[2] که ذیل به آن طبقه بندی اشاره شده است:

جرایم رایانه‌ای محض: مانند دسترسی غیر مجاز، جاسوسی رایانه‌ای، تخریب داده‌ها;
جرایم مرتبط با رایانه: مانند کلاهبرداری، سرقت و جعل رایانه‌ای;

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت